2022-06-05, 12:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Barbe
Sanningen är Jesus lära om fadern inte Jesus själv enligt bibeln.
Helga dem genom sanningen; ditt ord är sanning. Joh 17:17

Och Sonen kallas Ordet (följ Calimeros uppmaning och läs Johannesevangeliet kapitel 1).
Citera
2022-06-07, 16:17
Medlem
TunderTarFyrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Barbe
Sanningen är Jesus lära om fadern inte Jesus själv enligt bibeln.
Så tror jag att Jesus menade men när evangelierna skrevs ned årtionden efter Jesus talat, då skrev evangelisten att Jesus skulle sagt "Jag är vägen, sanningen och livet"

Men det skrevs efter Jesus dött,
när den första församlingen var på dekis
och Paulus läror om att Jesus var en spektakulär metafysisk gudason började få fäste.

Jesus som torah-predikant som hade rätt/sant i sak låg inte rätt i tiden när nya testamentet skrevs, det var politiskt inkorrekt då.
Citera
2022-06-07, 16:32
Medlem
TunderTarFyrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DindooNuffin
Har du frågat Gud om svar på dina andra frågor? Då är du antingen en rabiat ateist eller ingen profet som kan ta emot och förmedla Guds ord till människor. Pooptin var inte aktuell för 2000 år sedan.
Skriver du inte detta för att smutskasta mig som en ogudaktig person?

En profet är enligt moseböckernas definition en person som predikar avfall från Moses lagar, vilket faktiskt gör delar av kristen undervisning till falsk profetia.

Jag diskuterar sakfråga och religion. Angrepp på person ser jag som en intellektuell svaghet, för den som saknar argument.
Folk som sprider hat och våld kan jag personangripa för deras synder, men deras egna ord/handlingar bevisar, i sig, vilka personer de egentligen är.
Citera
2022-06-07, 16:41
Medlem
TunderTarFyrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DindooNuffin
Helga dem genom sanningen; ditt ord är sanning. Joh 17:17

Och Sonen kallas Ordet (följ Calimeros uppmaning och läs Johannesevangeliet kapitel 1).
.
Bra att du använder några bibelställen som argument för din sak.
Även om det inte är så många bibelverser som utförligt diskuterar hur Jesus ville att man skulle förstå hans påstående av att vara sanningen.

Att de kristna gjorde jesus en levande personifiering av ordet, det skedde nog med inspiration från GAmla eviga Testamentet som i ordspråksboken peronifierar Guds vishet som en person, en kvinna.
Citera
2022-06-07, 16:51
Medlem
TunderTarFyrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Calovius
Du försöker förminska Jesus hela tiden. Hela Bibeln är hans bok. Läs där. Han är inte sanningen OM något världsligt som att tjäna pengar på börsen. Han har skapat världen.
Infantila små unkna inkrökta tankar!
Ja, jag läser varje dag i Bibeln, men inte i de kristna tilläggstexterna.

Gt säger att Elohim skapade världen, det tror jag.
Citera
2022-06-07, 19:01
Medlem
Caloviuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TunderTarFyr
Ja, jag läser varje dag i Bibeln, men inte i de kristna tilläggstexterna.
Gt säger att Elohim skapade världen, det tror jag.
Bibeln är de kristnas bok. Den består av Gamla testamentet och Nya testamentet.
Gud har skapat världen. Gud är Fadern, Sonen och den Helige Ande.
Citera
2022-06-07, 19:33
Medlem
Citat:
Skriver du inte detta för att smutskasta mig som en ogudaktig person?

En profet är enligt moseböckernas definition en person som predikar avfall från Moses lagar, vilket faktiskt gör delar av kristen undervisning till falsk profetia.

Jag diskuterar sakfråga och religion. Angrepp på person ser jag som en intellektuell svaghet, för den som saknar argument.
Folk som sprider hat och våld kan jag personangripa för deras synder, men deras egna ord/handlingar bevisar, i sig, vilka personer de egentligen är.
Ehm...nä, jag skriver så för att du inte har en tjänst som profet

Nådegåvorna är olika, men Anden densamma. Tjänsterna är olika, men Herren densamme. 1Kor 12

Den som har Guds ande kan profetera (nådegåvs), men inte ha en tjänst som profet.

Moses är judarnas främsta profet, så du är ute och viftar din regnbågsflagga igen. Kristna har fått ett annat förbund som inte är baserat på Moses lag. Redan i GT talar Gud om ett nytt förbund som ska ersätta Moses lagförbund, så du kan lägga ner skitsnacket.

Anklagar du mig för att sprida har och våld?
Citera
2022-06-08, 01:46
Medlem
TunderTarFyrs avatar
Citat:
Bibeln är de kristnas bok. Den består av Gamla testamentet och Nya testamentet.
Kristna äger inte ordet Bibeln.
Ordet bibel betyder en samling böcker. Det har samma ursprung som ordet bibliotek som oxå är samlingar av böcker.

Den urspungliga Bibeln är den Hebreiska Bibeln som också kallas Toran eller Tanakh: " Tanakh is an alternate term for the Hebrew Bible composed of the first letters of the three parts of the Hebrew scriptures: the Torah ("Teaching"), the Nevi'im ("Prophets"), and the Ketuvim ("Writings")." https://en.m.wikipedia.org/wiki/Bible

De kristnas bibel är den hebreiska bibeln, som kristna kallar gamla testamentet, plus kristna tilläggstexter som kallas nya testamentet: "Christianity began as an outgrowth of Judaism, using the Septuagint as the basis of the Old Testament. The early Church continued the Jewish tradition of writing and incorporating what it saw as inspired, authoritative religious books. The gospels, Pauline epistles and other texts coalesced into the "New Testament" very early"
https://en.m.wikipedia.org/wiki/Bible
Citat:
Gud har skapat världen. Gud är Fadern, Sonen och den Helige Ande.
Det står i de hebreiska gruntexterna till skapelseberättelsen att Elohim skapade världen, Jesus eller treenighet nämns inte i gt.

Kristna tror på nt och tror därför att jesus skapade världen.
De som tror på den hebreiska bibeln tror att Elohim skapade världen för det står så i skapelseberättelsens grundtext.

Det står i skapelseberättelsen "Låt oss skapa människor till vår avbild".
Judendomen menar att Gud sa det till änglarna som utförde Guds order, för i Gt nämns inte någon gudason eller någon treenighet.
Gudason och treenighet står bara i de kristnas bibel.

Trots det tolkar kristna pluralformen i Elohim och "oss" som att jesus och treenigheten skapade världen.

En tredje tolkning skapelse berättelsens "låt oss skapa" är den ateistisk/historiska tolkningen. Guden Elohim har en plural böjning, -im betyder -na. Gudsnamnet Elohim betyder alltså "gudarna" och om gudarna sa "låt oss skapa" då är det inte konstigt att skriva "oss".
Denna tolkning innebär att skapelseberättelsens ursprung kan vara äldre än monoteismen, tron på en Gud.
Monoteismen är tron på en gud, inte tre (fader, son ande) eller flera.
Citera
2022-06-08, 06:25
Medlem
Ballooonies avatar
Citat:
Kristna äger inte ordet Bibeln.
Ordet bibel betyder en samling böcker. Det har samma ursprung som ordet bibliotek som oxå är samlingar av böcker.

Den urspungliga Bibeln är den Hebreiska Bibeln som också kallas Toran eller Tanakh: " Tanakh is an alternate term for the Hebrew Bible composed of the first letters of the three parts of the Hebrew scriptures: the Torah ("Teaching"), the Nevi'im ("Prophets"), and the Ketuvim ("Writings")." https://en.m.wikipedia.org/wiki/Bible

De kristnas bibel är den hebreiska bibeln, som kristna kallar gamla testamentet, plus kristna tilläggstexter som kallas nya testamentet: "Christianity began as an outgrowth of Judaism, using the Septuagint as the basis of the Old Testament. The early Church continued the Jewish tradition of writing and incorporating what it saw as inspired, authoritative religious books. The gospels, Pauline epistles and other texts coalesced into the "New Testament" very early"
https://en.m.wikipedia.org/wiki/Bible

Det står i de hebreiska gruntexterna till skapelseberättelsen att Elohim skapade världen, Jesus eller treenighet nämns inte i gt.

Kristna tror på nt och tror därför att jesus skapade världen.
De som tror på den hebreiska bibeln tror att Elohim skapade världen för det står så i skapelseberättelsens grundtext.

Det står i skapelseberättelsen "Låt oss skapa människor till vår avbild".
Judendomen menar att Gud sa det till änglarna som utförde Guds order, för i Gt nämns inte någon gudason eller någon treenighet.
Gudason och treenighet står bara i de kristnas bibel.

Trots det tolkar kristna pluralformen i Elohim och "oss" som att jesus och treenigheten skapade världen.

En tredje tolkning skapelse berättelsens "låt oss skapa" är den ateistisk/historiska tolkningen. Guden Elohim har en plural böjning, -im betyder -na. Gudsnamnet Elohim betyder alltså "gudarna" och om gudarna sa "låt oss skapa" då är det inte konstigt att skriva "oss".
Denna tolkning innebär att skapelseberättelsens ursprung kan vara äldre än monoteismen, tron på en Gud.
Monoteismen är tron på en gud, inte tre (fader, son ande) eller flera.
Men vi har tillräckligt nu. I Gt står redan i början om Jesus.

Citera
2022-06-08, 08:09
Medlem
Ballooonies avatar
Sakarja 9:9

The Coming King of Zion

Rejoice greatly, O daughter of Zion!

Shout aloud, O daughter of Jerusalem!

Behold, your king is coming to you;

righteous and having salvation is he,

humble and mounted on a donkey,

on a colt, the foal of a donkey.
Citera
2022-06-08, 12:00
Medlem
TunderTarFyrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ballooonie
Men vi har tillräckligt nu. I Gt står redan i början om Jesus.

Lösrykta verser tagna ur sitt sammanhang säger inget. Läser man hela kapitlet som en vers ryckts ut ur så inser man att syftet med lösryckta verser inte är att berätta sanningen om texten, sanningen om kapitlet, sanningen om handlingen i GT.

Att rycka verser ur sitt sammanhang är en form av lögn.
Citera
2022-06-08, 12:09
Medlem
TunderTarFyrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ballooonie
Sakarja 9:9

The Coming King of Zion

Rejoice greatly, O daughter of Zion!

Shout aloud, O daughter of Jerusalem!

Behold, your king is coming to you;

righteous and having salvation is he,

humble and mounted on a donkey,

on a colt, the foal of a donkey.

Blir man messias om man rider på en åsna? Nej!!!

Jesus var aldrig smord till Kung.
Han var inte heller smord till präst eller smord till profet.

Nya testamentet berättar att Jesus fick fot-masdage med olja en gång.

Messias är en smord person men Jesus var aldrig smord och insatt i tjänst som en Messias.

Kungarna och profeterna i GT var smorda, de var alla messiass-ar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in