Citat:
Ursprungligen postat av
TunderTarFyr
Det är ju de kristna som ägnar mindre del av sitt liv åt studier, än ex Judar.
Och det är Kristna som tror på massa grundlösa saker som saknar grund i gt.
Judar har många långa kapitel i gamla testamentet som utförligt förklarar att det viktiga är att följa Guds bud, de rycker inte ut bibelverser ur sitt sammanhang i gt.
Kristna rycker bibelverser ur sitt sammanhang i gt för att påstå att de skulle antyda något om Jesus.
Det är alltså de kristna som vägra se hela sanningen.
Det finns ingen anledning att hata att folk har missuppfattningar och tror på Jesus. Missuppfattningar är inte synd.
Synd är att bryta mot Guds bud, som att inte älska sin nästa som sig själv, att inte behandla andra som man själv vill bli behandlad.
Nej, missuppfattningar är inte synd; men det är dock ingen bra ursäkt med tanke på all kunskap och material som vi har tillgång till i dagens värld. Förr hade man ju inte ens en enda kapital ur Bibeln i sitt hem och det var bl.a tack vare Luther som man gjorde Bibeln mer tillgängligt åt vanligt folk och dessutom på sitt eget modersmål. Idag är det nästan löjligt hur mycket mer tillgängligt heliga skrifter har blivit och då har man inga ursäkter kvar, eftersom det är varje människans eget ansvar att söka efter sanning, studera skrifter m.m. Här syftar jag mest på folk som redan tror på att det finns en "Gud" men ser inte riktigt vilken väg som är den rätta och läran som är den sannna. Här gäller det att ta sitt eget ansvar och gå målmedvetet framåt i rätt riktning.
Jesus säger följande: "
Ni forskar i Skrifterna, därför att ni tror att ni har evigt liv i dem, och det är dessa som vittnar om Mig. Men ni vill inte komma till Mig för att få liv." Johannesevangeliet 5:39-40
Som du säckert förstått, så är det gamla testamentets skrifter som det handlar om och där nämns det om Jesus på ett eller annat sätt, så det är inte på något vis önsketänkande från kristna som försöker misstolka texter i GT.
Han säger ju till och med: "
Men ni vill inte komma till Mig för att få liv." Säger dessa ord dig ingenting? Jesus var kanske mycket mer än enbart en ödmjuk "Människoson" som gjorde tusentals goda gärningar men som till slut blev oskyldigt dömd och avrättad? "
Abraham, er fader, jublade över att få se min dag. Han såg den och blev glad." Johannesevangeliet 8:56 - Genom sådana detaljer förstår vi varför Jesus säger det Han säger i bl.a "Johannesevangeliet 5:39-40"
Ett annat liknande exempel ser vi i
Matteusevangeliet 22:42-46
"
Vad anser ni om Messias? Vems son är Han?" De svarade Honom: "Davids". Då sade Han till dem: "
Hur kan då David, driven av Anden, kalla Honom Herre och säga: Herren sade till min Herre: Sätt dig på min högra sida, tills jag har lagt dina fiender under dina fötter.
Om nu David kallar Honom sin Herre, hur kan då Messias vara Davids son?"
Ingen kunde svara Honom ett ord, och från den dagen vågade ingen längre fråga Honom."
OBS! Det var fariseerna Han ställde frågan till - de som var så kunniga!
Här uppenbaras återigen Jesus
gudomlighet och ursprung. Samtidigt som vi ser hur de som studerat skrifterna större delen av sitt liv, saknar svar och har svårt att begripa det hela. Vad kan det bero på?
Fadern, himlens och jordens Herre,
har dolt detta för de visa och kloka och uppenbarat det för de små (Matteusevangeliet 11:25-26).
Är det då synd om dessa fariseer och skriftlärda och alla de övriga med liknande attityd? Resonera själv..