2022-05-28, 17:37
Medlem
bajsmolns avatar
Hej! Jag är 16 år (fyller 17 i juni) och går inte i gymnasiet men vill gärna starta eget företag. Jag har två affärsidéer:

1) Köpa-renovera-sälja cyklar och mopeder
2) Hjulskifte, reparation av cyklar, mopeder och motorcyklar åt folk

Älskar att meka och sparar ihop pengar till en gammal Volvo Amazon så tycker det hade varit kul att göra något sånt här men hur går man till väga? Och går det att kombinera båda idéerna, med tanke på att det är både något man säljer och en tjänst man erbjuder isåfall?
Citera
2022-05-28, 18:23
Medlem
Medusa12s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bajsmoln
Hej! Jag är 16 år (fyller 17 i juni) och går inte i gymnasiet men vill gärna starta eget företag. Jag har två affärsidéer:

1) Köpa-renovera-sälja cyklar och mopeder
2) Hjulskifte, reparation av cyklar, mopeder och motorcyklar åt folk

Älskar att meka och sparar ihop pengar till en gammal Volvo Amazon så tycker det hade varit kul att göra något sånt här men hur går man till väga? Och går det att kombinera båda idéerna, med tanke på att det är både något man säljer och en tjänst man erbjuder isåfall?

Hur kommer det sig att du hoppa gymnasiet? låter som att du skulle trivas bra i fordonslinjen.
Citera
2022-05-28, 18:27
Medlem
Jag skulle börja med att skruva med cyklar hemma i garaget (om ni nu har det) åt vänner och bekanta. Då får du testa din affärsidé och allt annat som att skaffa kunder och hålla reda på ekonomin. Du får också chansen att se om du verkligen tycker att det är kula att stå och skruva cyklar hela dagarna.
Jag tror på din ide då dom flesta inte kan eller vill laga cyklar.

Du kan starta ett företag (enskild firma) men om du är mellan 16 och 18 år måste du ha samtycke från förmyndare.
Citera
2022-05-28, 18:37
Medlem
bajsmolns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Medusa12
Hur kommer det sig att du hoppa gymnasiet? låter som att du skulle trivas bra i fordonslinjen.

Började fordonsteknisk utbildning förra året men tog ett sabbatsår för var så stressad så jag pallade inte haha
Citera
2022-05-28, 18:37
Medlem
bajsmolns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SVT1970
Jag skulle börja med att skruva med cyklar hemma i garaget (om ni nu har det) åt vänner och bekanta. Då får du testa din affärsidé och allt annat som att skaffa kunder och hålla reda på ekonomin. Du får också chansen att se om du verkligen tycker att det är kula att stå och skruva cyklar hela dagarna.
Jag tror på din ide då dom flesta inte kan eller vill laga cyklar.

Du kan starta ett företag (enskild firma) men om du är mellan 16 och 18 år måste du ha samtycke från förmyndare.

Ska prova det, tack!

Men hur funkar det med en enskild firma om man är minderårig med samtycke från föräldrar?
Citera
2022-05-28, 18:40
Medlem
Citat:
Ska prova det, tack!

Men hur funkar det med en enskild firma om man är minderårig med samtycke från föräldrar?

Gå in på https://www.verksamt.se/ där står allt du behöver veta.
Citera
2022-05-28, 18:43
Medlem
Smugumins avatar
Citat:
Började fordonsteknisk utbildning förra året men tog ett sabbatsår för var så stressad så jag pallade inte haha
Egenföretagande lär garanterat vara mkt mer stressande än gymnasiet så hoppas du åtgärdat orsakerna till den tidigare kända stressen
Citera
2022-05-28, 19:27
Medlem
bajsmolns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smugumin
Egenföretagande lär garanterat vara mkt mer stressande än gymnasiet så hoppas du åtgärdat orsakerna till den tidigare kända stressen

Det är dock annan stress. I skolan var det att jag inte kunde koncentrera för det inte intresserade mig och sen blev det stressigt. Meka gör jag redan nästan varje dag och där blir jag bara lycklig om det finns mycket att göra
Citera
2022-05-28, 19:46
Bannlyst
Varför inte. Pröva! Men TS kommer märka att det är tufft. Att mecka cykel och moppe kräver kunskap. För det skall gå runt måste du ha många järnelden.
Citera
2022-05-28, 19:57
Medlem
bajsmolns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 53280
Varför inte. Pröva! Men TS kommer märka att det är tufft. Att mecka cykel och moppe kräver kunskap. För det skall gå runt måste du ha många järnelden.

Har två veteranmopeder själv som jag renoverat och kan också bilmotorer utantill och brukar hjälpa andra med mektips så det är nog inga problem!
Citera
2022-05-28, 20:05
Bannlyst
Citat:
Har två veteranmopeder själv som jag renoverat och kan också bilmotorer utantill och brukar hjälpa andra med mektips så det är nog inga problem!

Pröva!! Om inte annat kommer du bygga erfarhetsbank. Sedan måste du antaligen utbilda dej senare ändå, eftersom dagens bilar kräver annan kunskap än bara kunna plocka isär skiten och fräsa bort några mm på topplocket. Men det är bättre skaffa praktisk kunskap ..

Men idag handla väl mycket att ansluta en dator till bilen och ställa olika parametrar. Men blir man duktig på något kommer man säkert kunna tjäna pengar ändå, typ renovera gamla jänkare.
Citera
2022-05-28, 20:58
Medlem
TS, ta vara på skolan nu. Att läsa upp Gymnasiet på Komvux och betala tillbaka CSN är ingen vidare genomtänkt plan.

Det du vill göra just nu är någonting du kan göra på eftermiddagen/kvällarna och helgerna - utan att bedriva det i företagsform, efter skoltid. Du gör det privat över blocket, som alla andra. Du kommer aldrig komma upp i några större summor med den affärsplanen, som dessutom är 100% säsong.

Om du ens får upp denna affärsplan till hobbynivåer så är det en bedrift som heter duga.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in