• 1
  • 2
2022-05-28, 17:06
Medlem
Vi är i ett läge där vi tjänar rätt bra, bor billigt men funderar över barn. Vi känner att vi å ena sidan vill skaffa barn för att få det "gjort" men å andra sidan att vi inte vill göra några ekonomiska uppoffringar vad avser våra möjligheter att köpa hus m.m.

För att tala klarspråk. Är det mer ekonomiskt att skaffa huset, göra karriären, köpa bil och bygga upp buffertar m.m. innan man skaffar barn, eller spelar det ingen roll?
Citera
2022-05-28, 17:11
Medlem
Turist i tidens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pseudonymiserad
Vi är i ett läge där vi tjänar rätt bra, bor billigt men funderar över barn. Vi känner att vi å ena sidan vill skaffa barn för att få det "gjort" men å andra sidan att vi inte vill göra några ekonomiska uppoffringar vad avser våra möjligheter att köpa hus m.m.

För att tala klarspråk. Är det mer ekonomiskt att skaffa huset, göra karriären, köpa bil och bygga upp buffertar m.m. innan man skaffar barn, eller spelar det ingen roll?
"Skaffa" inga barn. Det är syndigare än att åka business till Thailand!
Citera
2022-05-28, 17:11
Medlem
Skaffa inga barn. Det är den sämsta investering man kan göra. Det kommer kosta en massa tid och pengar och uppoffringar och om 20 år har ändå muslimerna tagit över svärjet och våldtar ditt barn i pruppen.
Citera
2022-05-28, 17:13
Medlem
Förstår att det aldrig är en bra investering att skaffa barn. Men frågan är när det är mest ekonomiskt? Dvs när är det mindre dåligt?

Vi tänkte skaffa barn pga. att vi tror att det kan vara trevligt att uppfostra ett barn.
Citera
Medlem
TonyBergmans avatar
Hur gamla är ni?
Om ni är nära o skaffa hus gör de först. Men sen vet man ju inte, kan ju ta år för er att få barn osv.

Jag o min sambo resonerade att de e skönt o få huset o nu ta barn än att släppa all skit upp i lägenheten när vi ändå va i "köpa hus läget'

Men på när mest ekonomiskt är väl svaret aldrig
Citera
Medlem
I era kalkyler och diagram har ni kollat om ni kan få barn?
Citera
2022-05-28, 17:14
Medlem
Bizmarcks avatar
De första åren kostar barn nästan ingenting.
Såvida man inte är en jävla fattiglapp som lever på existensminimum.
Citera
2022-05-28, 17:47
Medlem
CMC-Urgayles avatar
Citat:

Skaffa barn för att ha det "gjort"? Vad är det för jävla trams. Risken är ju stor när man tänker så att man skaffar ungar som man i framtiden ångrar. Dessutom bådar det inte gott för ert förhållande om ni "stressar" fram barn. Tro mig. De barn som föds idag får ett helvete så njut av livet och låt somalierna stå för barnafödandet. Glöm sedan det här med "vem ska ta hand om mig när jag blir gammal". Om ni får några barn så sätter de ändå dig på ett "hem" ändå.
Citera
2022-05-28, 17:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CMC-Urgayle
Skaffa barn för att ha det "gjort"? Vad är det för jävla trams. Risken är ju stor när man tänker så att man skaffar ungar som man i framtiden ångrar. Dessutom bådar det inte gott för ert förhållande om ni "stressar" fram barn. Tro mig. De barn som föds idag får ett helvete så njut av livet och låt somalierna stå för barnafödandet. Glöm sedan det här med "vem ska ta hand om mig när jag blir gammal". Om ni får några barn så sätter de ändå dig på ett "hem" ändå.

Vi känner ingen längtan efter barn i nuläget men hör vi oss runt med våra vänner som skaffat barn tidigt så säger dem alla att det är det bästa dem gjort. Visst de kanske ljuger för sig själva.
Citera
2022-05-28, 18:04
Medlem
ormbitens avatar
Citat:

Så tänkte jag... "Karriär, pengar, ekonomisk trygghet" .... Sen rullade åren iväg... Det tog längre tid än vad man hade tänkt... Första kvinnan tröttnade... Andra kvinnan tröttnade, tredje tröttnade, ja alla tröttnade.

Nu har jag all ekonomisk trygghet som man kan begära, men nu är man plötsligt i den åldern att jämnåriga kvinnor är "färdiga" med allt vad barn heter.
Och att träffa någon som är yngre och verkligen vill skaffa barn med någon som börjar närma sig 50 är inte det enklaste.

Ångrar något enormt att jag inte tänkte som en normal Homosapien och skaffade barn i unga år... Det hade garanterat löst sig.

Nu känns det mest som att man har svikit sina föräldrar och ju äldre man blir desto mer tråkigt och meningslöst känns livet.

Nää... Man borde ha skaffat barn i unga år.... Ett halvt fotbollslag borde man ha skaffat.. 🤔
Citera
2022-05-28, 18:06
Medlem
Citat:
Vi känner ingen längtan efter barn i nuläget men hör vi oss runt med våra vänner som skaffat barn tidigt så säger dem alla att det är det bästa dem gjort. Visst de kanske ljuger för sig själva.

De ljuger inte, barn ger äkta mening och mål för den överväldigande majoriteten av människor på jordklotet.

Arbete, karrirär, vänner och egentid gör det för någon enstaka 1%, resten ljuger försigsjälva bara.

Men om vi utgår ifrån din TS
så bör er inkomst "förra året" vara

483`000kr+ brutto (per person) för att slå i maxtaket för SGI=föräldradagar.
Citera
2022-05-28, 18:11
Medlem
Biggedys avatar
Ugh, skaffa barn e riktigt 80-tal. Vem vill leva ett liv med blöjbyten och fast i samma bubbla i minst 18 år.

Näe fan strunta i det
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in