2022-05-28, 15:02
Medlem
yz44s avatar
När man handlar på Amazon så gäller det att veta vad man ska ha och vad prisbilden är.
Finns varor för hundralappar som även kan handlas för tiotusentals kronor, samma vara.
Så det gäller att hålla koll på siffrorna innan man slår till.

Men som andra påpekat så är det säljaren som sätter priset.
Många gånger kan det röra sig om missförstånd eller misstag men det finns säkert även de som medvetet kör med höga priser.
Citera
2022-05-28, 15:05
Medlem
Greenspams avatar
Citat:
7. Vad gäller för annonsering?
Citat:
9. Vilka alternativ har jag?
Citat:
Om du vill surfa på våra webbplatser utan att sammanlänka din aktivitet till ditt konto kan du göra det genom att logga ut från ditt konto och avaktivera cookies i din webbläsare.
https://www.amazon.se/gp/help/custom...deId=201909010
Citera
2022-05-28, 15:06
Medlem
Barentss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Greenspam
https://www.amazon.se/gp/help/custom...deId=201909010
Det är ju ett bra tips. Ett enklare tips är att inte besöka amazon.se som uppenbarligen använder cookies för scams.
Citera
2022-05-28, 15:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Barents
Berätta varför man ska handla på amazon om det fungerar ungefär som blocket.

Det är smidigt, slipper leta på olika sidor, får grejerna gratis leverat till dörren nästa dag (prime). Slipper förhandla med folk (blocket) då du köper från riktiga återförsäljare.

Angående prissättning.
Går du in på en produkt och Amazon känner av att det finns en likadan produkt fast billigare från en annan återförsäljare så dyker det ofta upp en kommentar att "Produkten finns billigare hos andra återföräljare".
Senast redigerad av korvstofft 2022-05-28 kl. 15:12.
Citera
2022-05-28, 15:11
Medlem
Barentss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av korvstofft
Det är smidigt, slipper leta på olika sidor, får grejerna gratis leverat till dörren nästa dag (prime). Slipper förhandla med folk (blocket) då du köper från riktiga återförsäljare.
Det stämmer, allting hade varit smidigt om jag slog till på 14.449 kr utan förhandling om priset. Inte så konstigt, med 200% i övervinst. Amazon, för de rika och bekväma kunderna.
Senast redigerad av Barents 2022-05-28 kl. 15:14.
Citera
2022-05-28, 15:50
Medlem
GilGrissom82s avatar
Citat:
Det stämmer, allting hade varit smidigt om jag slog till på 14.449 kr utan förhandling om priset. Inte så konstigt, med 200% i övervinst. Amazon, för de rika och bekväma kunderna.

Samma skrivare finns väl även för 5.452 kr på Amazon (och dessutom fraktfritt till skillnad mot 14.449 kronorsexemplaret):

https://www.amazon.se/Brother-MFC-37...07FXX6994&th=1

Edit: Dock möjligtvis tillkommer tullavgift pga. företaget är momsregistrerat i UK. Man får som sagt vara noga med det finstilta...
Senast redigerad av GilGrissom82 2022-05-28 kl. 15:57.
Citera
2022-05-28, 16:16
Medlem
Barentss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GilGrissom82
Samma skrivare finns väl även för 5.452 kr på Amazon (och dessutom fraktfritt till skillnad mot 14.449 kronorsexemplaret):

https://www.amazon.se/Brother-MFC-37...07FXX6994&th=1

Edit: Dock möjligtvis tillkommer tullavgift pga. företaget är momsregistrerat i UK. Man får som sagt vara noga med det finstilta...
Ja, och ännu mera behov av tråden, eftersom amazon inte föreslog den skrivaren som varit ett utmärkt val. Det bevisar deras girighet att de/algoritmen valde bort den. 10dubblad vinst hägrade på den dyra, om kunden var så dum att han inte kollade priset.
Citera
2022-05-28, 16:39
Jag förstår inte riktigt den stora upprördheten. Vad är scoopet? Att algoritmer kan vara felinställda och ha buggar? Att ett företags främsta mål inte är att göra kunder nöjda utan att tjäna pengar?
Citera
2022-05-28, 16:45
Medlem
PerniWhas avatar
Citat:
Du menar antagligen en scam-plats?

Jag vet att 60% av amazons varor skickas från andra företag, jag säljer själv på amazon. Oavsett detta står det AMAZON i det email jag fick och jag handlar från AMAZON och AMAZON valde ut detta fynd till mig med ett överpris på 8000 kr som ger AMAZON en övervinst på 2000 kr om de tar 20% i ersättning. Ser du några problem med det?
Det är väl beroende på orsaker som dessa Bezos har medel till att ställa mat på bordet och slippa svälta?
Citera
2022-05-28, 17:06
Medlem
Barentss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PerniWha
Det är väl beroende på orsaker som dessa Bezos har medel till att ställa mat på bordet och slippa svälta?
Han försökte få mig att betala en åtta-rätters på Noma med vinsten på en enda skrivare.

Ändå rätt kul att man talar om amazons fantastiska AI-algoritmer för att matcha köpare och säljare, som om de vore fin-tech. I själva verket skickar deras AI ett email med den dyraste säljarens produkt som jag senast kollade in. Utan att kolla om det priset var rimligt eller inte. Och skämde därmed ut amazon.
Senast redigerad av Barents 2022-05-28 kl. 17:10.
Citera
2022-05-28, 19:16
Medlem
Frickys avatar
Citat:
Jag köpte en ny färgskrivare Brother på kontorsgiganten 5.300 kr:
https://www.kontorsgiganten.se/mfc-l...ntent=textlink

Den finns på många andra ställen för ungefär det priset.

Troligen var jag på amazon.se och jämförde priset. För nu kom ett email:
"Baserat på din senaste aktivitet tänkte vi att du kanske är intresserad av det här."
Denna skrivare:
https://www.amazon.se/gp/product/B07HNR4YVB?th=1
Är jag blind, är inte det exakt samma skrivare? Som kostar 14.449 kronor?

Om jag söker på amazon på "MFC-L3750CDW" så verkar det bara finnas denna ovan på amazon. Så man tror det är rätt pris.

Men det finns fler och billigare! Google kan hitta dem:
https://www.amazon.se/Brother-MFC-L3...07J3Q5L6R?th=1
Då kostar den 6.082 kr dvs 8000 kr mindre än amazons eget förslags-email till mig.

Det måste var ett försök till den största scam jag någonsin sett mot mig. Från världens största nätföretag. Inflations-scam, de tror kunderna är pris-blinda idioter. Vem kunde trott.
Väldigt fult, helt klart.

Förövrigt så är Amazon i Sverige ett skämt.

Den tiden jag var bosatt i USA så upplevde jag
Amazon som guld, väldigt stort utbud med extremt snabba leveranser.
Citera
2022-05-28, 19:34
Medlem
HaveFuns avatar
Citat:
Denna algoritm går inte ut på att göra kunder nöjda. Den går ut på att hitta den vara som ger mest vinst till amazon. Tyvärr glömde de som skrev algoritmen att några under-företag är scammers. Annars hade de rekommenderat den billigaste. Eller så bryr sig algoritmen inte om scammers, bara vinsten blir stor. Man kan redan se i tråden hur en del kämpar frenetiskt med att förklara hur dum kunden är, inte amazon.
Tror du blandat ihop Amazon och Stadsmissionen, Amazon är ingen välgörenhetssite.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in