• 1
  • 2
2022-05-28, 12:35
Medlem
Jag har varit tjänstledig från mitt jobb med fast anställning i 1,5 år. Denna månad fick jag lön som jag inte är säker på att jag har rätt till, eller varför jag fick den nu.

1. Varför har jag fått pengar nu, efter mer än ett år utan? Någon sorts semesterersättning? Sparade semesterdagar? Fick ingen lönespec så jag har inte svaret på detta.

2. Förekommer det att pengar betalas ut felaktigt på detta sätt, t.ex. om semesterersättning/sparade semesterdagar har "rullat på" på något sätt?

3. Om pengarna är felaktigt utbetalda kan jag krävas på dessa, det vet jag. Begår jag ett brott om jag helt enkelt inte hör av mig till min chef och frågar varför jag har fått pengarna?

Helt ointresserad av åsikter kring vad som är moraliskt rätt att göra i denna situation. Vill bara ha mer fakta och därefter göra mitt beslut.
Citera
2022-05-28, 12:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Estoc

3. Om pengarna är felaktigt utbetalda kan jag krävas på dessa, det vet jag. Begår jag ett brott om jag helt enkelt inte hör av mig till min chef och frågar varför jag har fått pengarna?

Nej du begår inte ett brott och kan spendera dessa om du vill i god tro. Men när du blir påkommen så kommer du bli tvungen att betala tillbaka och gör du inte detta så hamnar ärendet hos Kronofogden.

En fd. bekant till mig hamnade i en liknande situation och fick 10K för mycket vid något tillfälle som denne satte sprätt på och det blev sedan ett ärende för Kronofogden. Skillnaden var att den bekanta hade redan slutat på det där jobbet medans du fortfarande jobbar kvar.. kan ju bli lite krystat på jobbet när du går tillbaka.

Hur man än vänder och vrider på det så kommer du få betala tillbaka, tyvärr.
Citera
2022-05-28, 12:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ClitEastwood
Nej du begår inte ett brott och kan spendera dessa om du vill i god tro. Men när du blir påkommen så kommer du bli tvungen att betala tillbaka och gör du inte detta så hamnar ärendet hos Kronofogden.

En fd. bekant till mig hamnade i en liknande situation och fick 10K för mycket vid något tillfälle som denne satte sprätt på och det blev sedan ett ärende för Kronofogden. Skillnaden var att den bekanta hade redan slutat på det där jobbet medans du fortfarande jobbar kvar.. kan ju bli lite krystat på jobbet när du går tillbaka.

Hur man än vänder och vrider på det så kommer du få betala tillbaka, tyvärr.

OK bra att veta. Kommer inte bli några problem att betala tillbaka då det rör sig om en liten summa.

Är det garanterat att någon kommer att se detta misstag och kräva mig på pengarna dock?

Kan tillägga att jag inte har några planer på att återvända till detta jobb i framtiden.
Citera
2022-05-28, 12:57
Medlem
Citat:
OK bra att veta. Kommer inte bli några problem att betala tillbaka då det rör sig om en liten summa.

Är det garanterat att någon kommer att se detta misstag och kräva mig på pengarna dock?

Det vet vi inte då ingen utav oss kan se in i framtiden. Då det rör sig om en struntsumma så hade jag använt pengarna oavsett då det antagligen rör sig om en korrigering från deras ände, alltså pengar som du skulle ha haft för längesedan. Hade ju varit en helt annan situation om du fått en halv/hel lön som gör det 100% solklart att någonting har blivit fel utan några tvivel och som blir jobbigare att betala tillbaka om man blir påkommen.
Citera
2022-05-28, 13:05
Medlem
Citat:
Det vet vi inte då ingen utav oss kan se in i framtiden. Då det rör sig om en struntsumma så hade jag använt pengarna oavsett då det antagligen rör sig om en korrigering från deras ände, alltså pengar som du skulle ha haft för längesedan. Hade ju varit en helt annan situation om du fått en halv/hel lön som gör det 100% solklart att någonting har blivit fel utan några tvivel och som blir jobbigare att betala tillbaka om man blir påkommen.

Låter vettigt. Har lite svårt att tro att utbetalningen är felaktig eftersom den sker genom ett stort lönekontor.

Men jag har också pinsamt dålig koll på semesterlön och reglerna kring det, särskilt när man är tjänstledig.
Senast redigerad av Estoc 2022-05-28 kl. 13:08.
Citera
2022-05-28, 13:10
Medlem
Vet inte huruvida du gör fel eller inte men av svaren att döma kan du hävda god tro och som värst riskera återbetalning.

Samma sak hände mig under en långresa när jag var student. Tackade och tog emot och hoppades på det bästa och inget hände. Nu hade jag nog agerat annorlunda eftersom det känns underligt att lura min arbetsgivare som jag trivs hos.

Men kör på!
Citera
2022-05-28, 13:21
Medlem
Citat:
Låter vettigt. Har lite svårt att tro att utbetalningen är felaktig eftersom den sker genom ett stort lönekontor.

Men jag har också pinsamt dålig koll på semesterlön och reglerna kring det, särskilt när man är tjänstledig.

Även stora lönekontor gör fel. Tänk på att Maj månad är deklarationstider för 2021 och när de gått igenom allt så kan det ha uppdagats en miss och du har fått för lite utbetalt vid något tillfälle.

Du kan helt klart åberopa god tro (inte för att det skulle hålla i rätten idag men det låter logiskt och trovärdigt) då det rör sig om småbelopp som är lätta att missa på kontot då det inte sticker ut. Värre är det ju att åberopa god tro när det sitter 100.000:- extra på kontot.. omöjligt att spela dum i en sån situation.
Citera
2022-05-28, 13:25
Medlem
Citat:
Även stora lönekontor gör fel. Tänk på att Maj månad är deklarationstider för 2021 och när de gått igenom allt så kan det ha uppdagats en miss och du har för lite utbetalt vid något tillfälle.

Du kan helt klart åberopa god tro (inte för att det skulle hålla i rätten idag men det låter logiskt och trovärdigt) då det rör sig om småbelopp som är lätta att missa på kontot då det inte sticker ut. Värre är det ju att åberopa god tro när det sitter 100.000:- extra på kontot.. omöjligt att spela dum i en sån situation.

Ok. Men om jag väljer att vänta och hoppas på det bästa så är det värsta som kan hända att jag får betala tillbaka bruttolönen? Och då även skatten, och för att få tillbaks den från Skatteverket så ansöker jag om jämkning?

Ser nu att jag fick en ännu mindre utbetalning samma datum förra året. De pengarna har jag inte krävts på.
Senast redigerad av Estoc 2022-05-28 kl. 13:31.
Citera
2022-05-28, 13:38
Medlem
Citat:
Ok. Men om jag väljer att vänta och hoppas på det bästa så är det värsta som kan hända att jag får betala tillbaka bruttolönen? Och då även skatten, och för att få tillbaks den från Skatteverket så ansöker jag om jämkning?

Du får ju nettot in på ditt konto och skatten betalar din arbetsgivare in under normala förhållanden - inte ditt problem, inte dina pengar ändå.
Citera
2022-05-28, 13:50
Medlem
Varför,r du fått löneutbetalningen kan nog ingen svara på, men kan vara någon inge utnyttjad semester vissa företag tillåter bara att man sparar semesterdagar 5 år.
Kan vara någon form av bonus, vinstdelning etc.
Kolla med din arbetsgivare, dessutom borde du få nån form av lönebesked, vi kan läsa våra via nätet.
Citera
2022-05-28, 13:51
Medlem
Citat:
Du får ju nettot in på ditt konto och skatten betalar din arbetsgivare in under normala förhållanden - inte ditt problem, inte dina pengar ändå.

Det är TS problem i allra högsta grad. Arbetsgivaren kan inte själv dra tillbaka det som betalats in för TS räkning.
Citera
2022-05-28, 13:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Donner123
Det är TS problem i allra högsta grad. Arbetsgivaren kan inte själv dra tillbaka det som betalats in för TS räkning.

Är du säker? Jag tänker att skatten betalas ju in utav arbetsgivaren till SKV utan TS medverkan och då känns det rimligt att det är arbetsgivaren som löser den biten med SKV då skatten ska tillbaka till arbetsgivaren?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in