• 1
  • 2
2022-05-28, 11:08
Medlem
Unobosss avatar
Jacob Wallenberg, Micael Bydén, Peter Hultqvist, Stefan Löfven, Ann Linde, Margareta Andersson,
Ulf Kristersson, Carl Bildt, Jens Stoltenberg, Joe Biden, Vladimir Putin, Recep Erdoğan?

Vem eller vilka är ansvariga för att Sverige nu ligger i en rävsax?

Antingen ska vi vika oss för en diktatur som är vänligt lagd med fienden, eller bli utanför NATO fast vi nu vill vara med (Som Ukraina..)

Vilken jävla soppa.

Skriv era åsikter om vem som är högst ansvarig eller vilka och varför du tycker så.
Känn er fria att lägga till fler personer än i TS.
Åsikter om varför Sverige 1. Har ansökt om NATO medlemskap på betänketiden "några månader" och vem/vilka som är högst ansvarig för det beslutet? 2. Inte har haft möten och fått skriftliga garantier att bli godkända av alla medlemsländer i NATO och vems ansvar och förfall det är?

Jag tror alla sket på sig i den där bunkern när Finland sa att dom skulle ansöka. Ryggrads lösa är dom. Därför har jag med Carl Bildt för han har mer inflytande än våra politiker idag. Har han varit med i besluten? Troligen inte.
Jag tror mycket ligger på Ann Linde då hon ska ha kolla vad dessa andra medlemmar tycker eller så ska hon ta reda på det, det är hennes arbete!
Margareta är minst lika skyldig fast det är uppenbart att hon inte har haft något att göra mer än att nicka och instämma. Kristersson kan jag tycka ligger i faran då han lyfte frågan som en val fråga och sossarna hade inte is i magen. Dålig stil av en dålig grabb.

Jag sätter dock min peng att den som varit mest drivande i detta och ska vara den man anser vara högsta hönset, Jacob Wallenberg med familj och jurister.
Senast redigerad av Unoboss 2022-05-28 kl. 11:25.
Citera
2022-05-28, 11:20
Medlem
Sossarna generellt som daltat med Kurd-terrorister i årtionden samt bestämt sig för att göra större delen av Östeuropa och Mellanöstern upprörda med "feministisk utrikespolitik". Där man öppet ser ner på sina motparter och med en överlägsen arrogans-attityd pådyvlat dem svensk dalt-kultur och försökt lägga sig i deras interna angelägenheter.

Några kurder som är svenska medborgare och i flera fall riksdagsledamöter trots att deras lojalitet finns i låssas-landet Kurdistan tillåts diktera Sveriges säkerhetspolitik. Ett normalt land hade inte gett dem medborgarskap från första början och istället utlämnat dem till Turkiet (om bevis finns om terrorism) som ett tecken på välvilja i NATO-processen. Istället har Ann Linde åkt och försökt läxa upp turkarna på dålig engelska till den grad att de inte vill ha med Sverige att göra.

Hur skulle vi i Sverige känna för tex Tyskland om de stöttade somaliska terrorister i Sverige som vill bryta ut Skåne till ett kalifat? När vi sedan försöker bekämpa utbrytarna ger Tyskland dem medborgarskap och platser i deras riksdag där de utpressar sig till stöd och sanktioner mot Sverige? Det är precis det Sverige gjort mot turkarna.
Senast redigerad av Bankkonsulten 2022-05-28 kl. 11:31.
Citera
2022-05-28, 11:26
Medlem
Unobosss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bankkonsulten
Sossarna generellt som daltat med Kurd-terrorister i årtionden samt bestämt sig för att göra större delen av Östeuropa och Mellanöstern upprörda med "feministisk utrikespolitik". Där man öppet ser ner på sina motparter och med en överlägsen arrogans-attityd pådyvlat dem svensk dalt-kultur och försökt lägga sig i deras interna angelägenheter.
Vad Turkiet gjort mot Kurderna är hemskt. Det kan man inte glömma bara så där.

Men håller med om daltandet och att det är klart något sådant här ska hända när vi släpper in vem som helst i riksdagen.
Citera
2022-05-28, 11:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Unoboss
Vad Turkiet gjort mot Kurderna är hemskt. Det kan man inte glömma bara så där.
Fortfarande inte Sveriges problem eller angeläget. Andra folk ska inte få diktera våra förehavanden i Sverige och vår utrikespolitik.

Om ett par-tre generationer kommer somalier, syrier och andra hävda rätt till Sverige då de "bott här i generationer" och vilja ha sina egna styren med sin kultur, då ska ingen lägga sig i när vi svenskar försvarar vårt land, kultur och levnadssätt...
Citera
2022-05-28, 11:30
Medlem
Citat:
Jacob Wallenberg, Micael Bydén, Peter Hultqvist, Stefan Löfven, Ann Linde, Margareta Andersson,
Ulf Kristersson, Carl Bildt, Jens Stoltenberg, Joe Biden, Vladimir Putin, Recep Erdoğan?

Antingen ska vi vika oss för en diktatur som är vänligt lagd med fienden, eller bli utanför NATO fast vi nu vill vara med (Som Ukraina..)

Vilken jävla soppa.

Skriv era åsikter om vem som är högst ansvarig eller vilka och varför du tycker så.
Åsikter om varför Sverige 1. Har ansökt om NATO medlemskap på betänketiden "några månader" och vem/vilka som är högst ansvarig för det beslutet? 2. Inte har haft möten och fått skriftliga garantier att bli godkända av alla medlemsländer i NATO och vems ansvar och förfall det är?

Jag tror alla sket på sig i den där bunkern när Finlands sa att dom skulle ansöka. Ryggrads lösa är dom. Därför har jag med Carl Bildt för han har mer inflytande än våra politiker idag. Har han varit med i besluten? Troligen inte.

Att kalla det en ”soppa” känns lite överdrivet. Det är väl fullt naturligt att det kan finnas lite hinder som måste överkommas.
Tror nog att Nato medlemskap sett som ett naturligt steg under längre tid än vad man vill ge sken av, men att det inte setts som politiskt möjligt tidigare.
Att det uppstått problem med ansökan är Erdogan till 100% skyldig för.
Flera av det punkter han åberopar är i princip fabricerade. Exempelvis att Sverige skulle stödja PKK med vapen.
Citera
2022-05-28, 11:33
Medlem
Unobosss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av northrunner
Att kalla det en ”soppa” känns lite överdrivet. Det är väl fullt naturligt att det kan finnas lite hinder som måste överkommas.
Tror nog att Nato medlemskap sett som ett naturligt steg under längre tid än vad man vill ge sken av, men att det inte setts som politiskt möjligt tidigare.
Flera av det punkter han åberopar är i princip fabricerade. Exempelvis att Sverige skulle stödja PKK med vapen.
Jag ser det som som en soppa när en stor stat som Turkiet vill ha politiker utlämnade och detta för att vi ska ingå allians med dom.
Citera
2022-05-28, 11:59
Medlem
Belters avatar
Svenska folket naturligtvis. Hur kan någon ha missat det??
Citera
2022-05-28, 12:21
Medlem
Felet är såklart Socialdemokraternas, medias och Wallenberg, de är de skyldiga till detta.

Samtidigt anser jag inte vi ska joina Nato så det är bara bra det som sker nu även om sossarna förr eller senare kommer lyckas muta Turkiet.

Citat:

Turkiet hittade svenska vapen bara för någon dag sedan hos PKK.

Turkish forces find Swedish anti-tank weapons in northern Iraq PKK hideout
AT-4 anti-tank weapons, other arms, and equipment were found in a cave used by the PKK terror group, Turkish Defence Ministry said.
https://www.trtworld.com/turkey/turk...-hideout-57433
Citera
2022-05-28, 13:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av shimona
Felet är såklart Socialdemokraternas, medias och Wallenberg, de är de skyldiga till detta.

Samtidigt anser jag inte vi ska joina Nato så det är bara bra det som sker nu även om sossarna förr eller senare kommer lyckas muta Turkiet.

Turkiet hittade svenska vapen bara för någon dag sedan hos PKK.

Turkish forces find Swedish anti-tank weapons in northern Iraq PKK hideout
AT-4 anti-tank weapons, other arms, and equipment were found in a cave used by the PKK terror group, Turkish Defence Ministry said.
https://www.trtworld.com/turkey/turk...-hideout-57433

Ja, att Turkiet hittat AT-4 hos PKK råder det inga tvivel om.
USA som har köpt stora mängder AT-4 av Sverige har försett Iraks armé med endel av dem.
Det är mycket troligt att endel av dessa föll i IS händer när de stormade Irakiska armé baser i sin expansiva fas, och att PKK sedan erövrat dessa i strider mot IS.

Finns även många andra användare av AT-4 exempelvis Storbritannien, Libanon mfl.
Att Sverige i hemlighet mot rådande vapenexportsregler skulle smugglat AT-4 till PKK känns som det minst sannolika alternativet.

Problemet är att det bör även Turkiet vara medvetna om, vilket betyder att dom medvetet använder bluffargument mot våran Natoansökan.
Citera
2022-05-28, 14:23
Medlem
Citat:
Ja, att Turkiet hittat AT-4 hos PKK råder det inga tvivel om.
USA som har köpt stora mängder AT-4 av Sverige har försett Iraks armé med endel av dem.
Det är mycket troligt att endel av dessa föll i IS händer när de stormade Irakiska armé baser i sin expansiva fas, och att PKK sedan erövrat dessa i strider mot IS.

Finns även många andra användare av AT-4 exempelvis Storbritannien, Libanon mfl.
Att Sverige i hemlighet mot rådande vapenexportsregler skulle smugglat AT-4 till PKK känns som det minst sannolika alternativet.

Problemet är att det bör även Turkiet vara medvetna om, vilket betyder att dom medvetet använder bluffargument mot våran Natoansökan.

Då får Sverige ta reda på varför massa svenska vapen hamnar hos kurdiska grupper om man själv inte gett dom. För några år sedan var det en annan kurdisk grupp som hade svenska vapen. Vem ger dessa vapen till kurderna? USA? Irak? Sverige? Det är sveriges ansvar att ta reda på detta nu om man vill ha turkarnas stöd för Nato.
Vid en befästning bara några hundra meter från IS positioner talar vi med en högt uppsatt general inom peshmerga. Mitt i ett samtal om hur striderna mot IS brukar gå till säger generalen att han är mycket tacksam för de vapen som svenskarna levererat till fronten.

Vilka vapen talar du om?

Vi har fått 83 stycken anti-tankvapen.

Anti-tankvapen, av vilken typ då?

– Den modell som Sverige har utvecklat.

Enligt generalen och två andra källor inom peshmerga är det engångsvapen av modellen AT-4 som ska ha överlämnats av svenskarna. Modellen är en av de största svenska vapenexporterna och används främst i strid mot fordon med pansarskydd.
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a...-kriget-mot-is
Citera
2022-05-28, 14:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av shimona
Då får Sverige ta reda på varför massa svenska vapen hamnar hos kurdiska grupper om man själv inte gett dom. För några år sedan var det en annan kurdisk grupp som hade svenska vapen. Vem ger dessa vapen till kurderna? USA? Irak? Sverige? Det är sveriges ansvar att ta reda på detta nu om man vill ha turkarnas stöd för Nato.
Vid en befästning bara några hundra meter från IS positioner talar vi med en högt uppsatt general inom peshmerga. Mitt i ett samtal om hur striderna mot IS brukar gå till säger generalen att han är mycket tacksam för de vapen som svenskarna levererat till fronten.

Vilka vapen talar du om?

Vi har fått 83 stycken anti-tankvapen.

Anti-tankvapen, av vilken typ då?

– Den modell som Sverige har utvecklat.

Enligt generalen och två andra källor inom peshmerga är det engångsvapen av modellen AT-4 som ska ha överlämnats av svenskarna. Modellen är en av de största svenska vapenexporterna och används främst i strid mot fordon med pansarskydd.

Det är knappast ”en massa vapen” när det rör sig om några enstaka engångs pansarvärnsvapen. En massa AT-4 är de 10 000st som skänkts till Ukraina eller de över 300 000st som USA har.
Över 28 länder har vapnet ifråga så det kan iprincip komma från vem som helst. Alla är inte heller producerade i Sverige utan många är licensbyggda.

Att döma av bilderna som Turkiet visat så är det engelskspråkig text på vapnet vilket tyder på att de har Amerikanskt ursprung.
De Svenska har svensk text, syns exempelvis på bilder av de AT-4 som levererats till Ukraina.

Artikeln du refererar till rör ju förövrigt en utbildningsinsats i Irak. I det fallet nekar försvaret till att vapnen kommer från Svenska försvaret, och Irak är som sagt brukare av vapnet.
De 83st AT-4 som de kurdiska styrkorna i Irak hade tillgång till i artikeln bar även de engelskspråkig text vilket visar på att det rör sig om de AT-4 som licenstillverkades i USA.
Vapnen saknar avtal som reglerar slutanvändning vilket gör att Sverige inte heller kan hindra amerikansk export av vapnen.

”Vapenexporten fick den svenska Inspektionen för strategiska produkter (ISP) att reagera eftersom det i nuvarande kontrakt står att inga vapen får exporteras utan svenskt godkännande.”
”– Enligt USA var det vapen tillverkade före 1982 och i det tidiga avtalet fanns det ingen skrivelse som reglerade slutanvändningen.”

Citera
2022-05-28, 14:55
Avstängd
Citat:

Vilken jävla soppa.

Jag tror alla sket på sig i den där bunkern när Finland sa att dom skulle ansöka. Ryggrads lösa är dom. Därför har jag med Carl Bildt för han har mer inflytande än våra politiker idag. Har han varit med i besluten? Troligen inte.
Jag tror mycket ligger på Ann Linde då hon ska ha kolla vad dessa andra medlemmar tycker eller så ska hon ta reda på det, det är hennes arbete!
Margareta är minst lika skyldig fast det är uppenbart att hon inte har haft något att göra mer än att nicka och instämma. Kristersson kan jag tycka ligger i faran då han lyfte frågan som en val fråga och sossarna hade inte is i magen. Dålig stil av en dålig grabb.

Jag sätter dock min peng att den som varit mest drivande i detta och ska vara den man anser vara högsta hönset, Jacob Wallenberg med familj och jurister.

Har glömt efternamnet med jag tror att förnamnet var Vladimir eller något.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in