• 1
  • 2
2022-05-28, 15:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SVT1970
Bra för dom men det är faktiskt skrämmande att du och många andra inte förstår bättre hur det funkar med ekonomi. Vad tror du utvecklingen hade varit för en person som bor i hyresrätt och köpte aktier för 500.000:- 1979?

Och var får denne person 500.000 ifrån? Gå du till banken och säg att du vill låna 500k för att köpa aktier. Hade det gått, vad hade då räntan varit för ett sånt lån 1979?
Scenariot var ju ett bolån som åts upp av inflation. Inte någon som hade 500k på fickan och köpte sig ett hus.
Citera
2022-05-28, 17:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rydsgubben
Min storebror med fru köpte en nyproducerad villa 1979 när dom 2010 sålde hade dom tack vare inflation och ränteavdrag bott gratis. Med kapitalet kunde dom köpa en flådig nyproducerad bostadsrätt . En takvåning 5 våningen. Vad kan en som hela tiden bott i hyresrätt få.

De kunde köpa tack vare lönehöjningar som följde inflation under denna period. Det finns inget som säger lön höjs bara för att det är inflation.
Citera
2022-05-28, 17:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av havenoname
Och var får denne person 500.000 ifrån? Gå du till banken och säg att du vill låna 500k för att köpa aktier. Hade det gått, vad hade då räntan varit för ett sånt lån 1979?
Scenariot var ju ett bolån som åts upp av inflation. Inte någon som hade 500k på fickan och köpte sig ett hus.

Försök läsa i tråden innan du hoppar in med dina värdelösa inlägg, sen fetat nedan vad jag svarade på:

"Min storebror med fru köpte en nyproducerad villa 1979 när dom 2010 sålde hade dom tack vare inflation och ränteavdrag bott gratis. Med kapitalet kunde dom köpa en flådig nyproducerad bostadsrätt . En takvåning 5 våningen. Vad kan en som hela tiden bott i hyresrätt få.
Citera
2022-05-28, 17:53
Medlem
Berralainens avatar
Om vi gör lite förenklat då:

Vi räknar med i snitt 2% inflation per år, vilket innebär att lånet är värt 2% mindre i real-värde.

Och så länge man inte helt sitter fast i båten på jobbet så borde ju lönen iallfall inte minska i realvärde, så säg att man över tid snittar 2.5% löneökning.

Det borde motsvara samma reella minskning på lånet som en amortering på 2% typ?
Citera
2022-05-28, 17:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Born1995
Har nu hört ovanstående floskel komma från allt ifrån finansiella rådgivare i public service till t.e.x Småspararguiden som annars brukar vara rätt balanserade. Se: https://www.smaspararguiden.se/blogg...dig-med-bolan/ eller 01:03 i:
https://www.svt.se/nyheter/ekonomi/e...forlora-pengar

Men det beror ju helt på bolånets storlek och med dagens proportioner ska inte räntan upp mycket alls för att ens hypotetiska 5-10%-iga löneökningar kan kompensera den räntekostnaden. Den enda gången jag kan köpa uttalandet är om man bundit bolånet på typ 10 år+ och ämnar betala av det under samma period. Men andelen som gjort det är ju försvinnande liten i Sverige...

Det är ju realräntan som avgör lånets kostnad naturligtvis. Är realräntan negativ är det fördelaktigt att låna.
Citera
2022-05-28, 23:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Einzelgaenger
Det är rätt enkelt egentligen. Inflation innebär att pengar blir mindre värda. Alltså valören. Du får mindre saker, typ bostäder/mat/kläder/bilar per krona. Det innebär i sin tur att lånen man har blir mindre värda.

Därav säger man att inflationen betalar av månen. Inga konstigheter egentligen.

Men det funkar inte i praktiken eftersom de flestas löner inte stiger i samma takt som inflationen. Vilken arbetsgivare höjer lönerna bara för att det råder inflation? Med hög inflation sjunker reallönerna och helt plötsligt ska du betala ränta och lån med pengar som får mindre köpkraft för varje dag som går
Citera
2022-05-28, 23:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SVT1970
Försök läsa i tråden innan du hoppar in med dina värdelösa inlägg, sen fetat nedan vad jag svarade på:

"Min storebror med fru köpte en nyproducerad villa 1979 när dom 2010 sålde hade dom tack vare inflation och ränteavdrag bott gratis. Med kapitalet kunde dom köpa en flådig nyproducerad bostadsrätt . En takvåning 5 våningen. Vad kan en som hela tiden bott i hyresrätt få.

Jag läser, och jag må vara trött eller bara korkad, men jag förstår inte vad du menar. Var skulle den hyresrättsboende få dessa 500k till aktieinköp 1979? Jag hajar att en hyresgäst kan stoppa in motsvarande belopp en bolånare betalar i ränta på börsen över tid, och att det rätt placerat vore fint. Men just detta aktieköp 1979 för 500k du skriver om måste ju komma nånstans ifrån?
Citera
2022-05-29, 00:19
Medlem
Det här ett grovt missförstånd bland många. Prisinflation äter ingenting av dina eller mina skulder. Däremot så kommer din egna inkomstinflation (alltså att du får högre lön eller övriga inkomster) att göra din skuld mindre i proportion till din årsinkomst.

Men idag har vi 6,5% prisinflation på allmänna dagligvaror, och bolåneräntorna lär ha dubblerats inom ett år. Räknar man således in de ökade bolåneräntorna så kommer inflationen landa på omkring 10-12% i år för många hushåll.

Visst att facken kan vara duktiga förhandlare, men några löneökningar på 10% kommer vi garanterat INTE att få se. Summa summarum, inflationen gör oss fattigare och skuldbördan blir HÖGRE, tvärt emot det som hobbyekonomerna basunerar ut.

Som kollektiv kommer vi alla att bli fattigare i år jmf med vad vi var förra året, det är liksom det som är definitionen av inflation (som generellt avser prisökningar, inte inkomstökningar, som ju är något positivt men som ej nödvändigtvis korrelerar med det tidigare).
Citera
2022-05-29, 20:25
Medlem
Ringhals3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Born1995
Har nu hört ovanstående floskel komma från allt ifrån finansiella rådgivare i public service till t.e.x Småspararguiden som annars brukar vara rätt balanserade. Se: https://www.smaspararguiden.se/blogg...dig-med-bolan/ eller 01:03 i:
https://www.svt.se/nyheter/ekonomi/e...forlora-pengar

Men det beror ju helt på bolånets storlek och med dagens proportioner ska inte räntan upp mycket alls för att ens hypotetiska 5-10%-iga löneökningar kan kompensera den räntekostnaden. Den enda gången jag kan köpa uttalandet är om man bundit bolånet på typ 10 år+ och ämnar betala av det under samma period. Men andelen som gjort det är ju försvinnande liten i Sverige...

Tycker du att ett sparkonto med 1% ränta är en bra plats att ha en miljon kronor på när inflationen är 5-6%?

Själv tycker jag att ett amorteringsfritt bolån på en miljon är ett kap när räntan på bolånet är 1% och inflationen är 5-6%.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in