2022-05-28, 09:38
Medlem
Man får inga 11000 i månaden om man inte har en väldigt hög hyra. Man har dessutom inte möjligheten att arbeta till sig en högre lön. Försörjningsstöd är det yttersta skyddsnätet av en anledning, för att folk inte ska hamna totalt snett. Skulle staten börja betala ut alla studenters leverne utan återbetalningskrav hade det varit en helt brutal kostnad.

Sen kan man i praktiken ta soc-bidrag om man pluggar sålänge man står till arbetsmarknadens förfogande. Problemet blir ju om soc upptäcker att du pluggar samtidigt som du har rätt till CSN.
Senast redigerad av pekkasus 2022-05-28 kl. 09:47.
Citera
2022-05-28, 10:05
Medlem
CuckerTarlsons avatar
Det är helt orimligt, som vanligt i landet upp-och-ner. Svenskar som anstränger sig och kommer bli ett nettoplus för samhället ska skuldsättas medans nyadeln får gräddfil och blir matade med bidrag utan att någonsin producera någon nytta för Sverige (snarare tvärtom när de skiter ut kriminella odågor en gång var nionde månad). I ett normalt land hade det givetvis varit tvärtom, eller åtminstone att bidragen var tidsbegränsade på ett år eller något sånt.
Citera
2022-05-28, 10:09
Medlem
neuron-drones avatar
Jag gick en högskolekurs på halvfart när jag var sjukskriven på soc. Detta var länge sedan. Jag kunde inte skriva in mig och skrev aldrig tentorna. Och då fanns ändå trots inga samkörningar av register en väldigt hög risk att bli avslöjad. Det är mycket pengar att betala tillbaka plus böter.
Citera
2022-05-28, 10:34
Medlem
Man kan inte få försörjningsstöd samtidigt som man pluggar och har rätt till CSN.
(Finns säkert sett att lura till sig det men man kommer få avslag ifall man är ärlig på sin ansökan)

Det är till och med så att om man inte klarar tillräckligt med kurser för att bli berättigad CSN så får man inte hjälp av ekonomiskt bistånd utan får klara sig själv/hoppa av skolan.

Man räknas alltså som självförsörjande när man pluggar.
Citera
2022-05-28, 11:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheOldOneKnows
Tror inte man får gå på socialbidrag om man studerar, dessutom räknar du in hyran där på socbidraget som bara är på 4000 kr/mån utan hyran/el. För den som bor hemma hos föräldrarna medans den studerar så får man ut mer på studielån/bidrag som ligger på samma nivå oavsett om man har någon hyra eller inte, alltså en mer än dubbelt så hög nivå. Den som bor hemma hos föräldrarna och går på socialbidrag får ingenting utöver de 4000 kr/mån.

Som folk redan skrivit så går det inte att få socialbidrag eller a-kassa när man går på CSN berättigade studier.
Men det finns några undantag:
1. Långtidsarbetslösa kan få yrkesutbildningar på 1-2 år inom bristyrken av arbetsförmedlingen. Exempelvis elektriker, lastbilschaufför, kock.
Vet dock ej om det är direkt bibehållen a-kassa eller om det är annat bidrag som man får under tiden.
2. Om man studerat på halvfart undertiden man jobbat kan man heltid kan man få dispens att fortsätta studera när man går på a-kassa
3. Långtidsarbetslösa utan gymnasiekompetens kan vid komvuxstudier få nåt slags förhöjt CSN bidrag som i nivå motsvarar ungefär socialbidrag.

Inget av alternativen är väl direkt vad du menar, men fyller delvis samma funktion.
Å ena sidan så är det ju bättre att folk som går på socialbidrag eller a-kassa kunde studera och öka sina chanser att få jobb. Samtidigt så känns det ju inte helt rättvist mot de som måste dra på sig stora studielån.
Citera
2022-05-28, 11:16
Medlem
Gerrard89s avatar
Man får inte plugga och ta emot socpengar samtidigt, det är olagligt.
Citera
2022-05-28, 12:06
Medlem
RostigHinks avatar
Ej privatekonomi, får hamna under Övrigt.

Privatekonomi --> Ekonomi: övrigt
/Moderator
Citera
2022-05-28, 12:54
Medlem
Klappasäftens avatar
Leva på soc är ett helvete! Du måste redovisa alla utgifter och spara alla kvitton som du skickar till en utredare. Och många gånger betalas inte socpengarna ut den dagen de ska betalas ut utan kan bli försenat. Du får heller inte spara pengar eller någonting då de räknas som inkomst. Och nej man får inte plugga och erhålla socbidrag det tillåts inte.

Socbidrag är mindre än minimiinkomst i Sverige. Socbidrag är ett helvete punkt slut!
Citera
2022-05-28, 14:02
Medlem
D45Ks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Teddyrosevelt
Ja men poängen är ju att om man inte är till arbetsmarknadens förfogande för att man saknar adekvat utbildning varför kan man inte få studera med soc?

Om en person sitter och trycker i en lägenhet och spelar videospel hela dagarna och lever på soc och söker jobb men inte vill ha något jobb för de är inte tillräckligt roligt och han bemödar sig inte att anstränga sig, det här är för övrigt en realitet idag för er som inte vet om, är det inte bättre att han kan plugga då med soc? Det är ju ett win win om han börjar läsa något han tycker om och blir något som intresserar honom?
Om personen studerar något som leder till inkomat så är inte ett studielån ett problem.

Hur mycket kostar en student i en termin av skattepengar? 50-80k?
Citera
2022-05-28, 14:05
Medlem
D45Ks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AngieD
Struntprat, klart det går att studera och vara till arbetsmarknadens förfogande, det bara ett uttryck "arbets"förmedlingen typ hittat på.

Många studenter arbetat under sin studietid, vissa heltid.
Tycker du då att det är okej om en student 2 veckor innan sluttenta skickas till 3 veckor arbetsträning i en annan stad?
Citera
2022-05-28, 14:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Teddyrosevelt
CSN lån + bidrag för högskolestudier:
Ca 11000/månad totalt sett 9månader per år.

Socialbidrag/Ekonomisk bistånd:
Ca 11000/månad totalt sett 12 månader per år.

Varför tar vi CSN lån? Varför inte ta socialbidrag? Som ung student har man ju ändå inte något boende osv som annars förhindrar socialbidrag?

En person som lever på socialbidrag och pluggar på högskola är bevisligen en person som kommer dra in pengar till staten längre fram. Borde vi inte belöna människor som studerar med att ge dom gratis uppehälle under tiden? Det hade även motiverat personer som står långt från arbetsmarknaden?
Den enkla förklaringen är att du får inte gå på bidrag och plugga. Varken socialbidrag, sjukpenning, aktivitetsersättning, sjukersättning osv.
Citera
2022-05-28, 14:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av neuron-drone
Jag gick en högskolekurs på halvfart när jag var sjukskriven på soc. Detta var länge sedan. Jag kunde inte skriva in mig och skrev aldrig tentorna. Och då fanns ändå trots inga samkörningar av register en väldigt hög risk att bli avslöjad. Det är mycket pengar att betala tillbaka plus böter.
Mmmm jag har gjort en liknande grej för nästan 15 år sedan dvs fördrivit tiden när jag var långtidssjukskrivna och gick på sjukpenning med att sitta hemma och läsa in ett par gymnasiekurser på distans framför datorn.

Sökte självklart inte CSN lån och hoppades att ingen skulle komma på mig eftersom att det är olagligt, vilket de tack och lov inte gjorde.

Men det är lite skevt att man trots att man inte kan jobba rent fysiskt under en period inte kunde fördriva tiden med något produktivt och samhällsnyttigt utan att det klassades som olagligt.

Spela WOW ex antal timmar framför datorn helt ok men plugga upp ett par gymnasiekurser framför skärmen inte ok, trots att man inte ens sökt bidrag eller något dylikt för det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in