Citat:
Ursprungligen postat av
Teddyrosevelt
Ja men man får ju ha koll på de problemen som du nämner. Jag ser framför mig hur människor får en annan chans i livet på ett helt annat och unikt sätt. En slags medborgarlön som belönas för människor som gör något nyttigt. Skitsamma om en person väljer att leva på soc bidrag hela livet och pluggar. Det blir åtminstone en smart och välartikulerad soc fall då.
Jag kan hålla med dig där om man har koll på alla problem som kan uppkomma, men det är svårt att veta på förhand alla varianter som dyker upp där folk kommer på olika sätt att utnyttja systemet.
Om man t.ex hade som villkor att man ska vara född i Sverige till Svenska föräldrar som också är födda i Sverige, då hade det fungerat och varit moraliskt rätt, för de föräldrarna vet man har byggt upp landet och betalat skatt hela livet, och då bör de kunna få igen genom att samhället hjälper deras barn på detta vis, om de hamnat snett och behöver det. På så vis stoppar man också de flesta sätt att utnyttja systemet. Uppfyller man inte dessa villkor så behöver man ansöka om CSN som vanligt helt enkelt. Det hade kunnat fungera.