Har en Subaru Outback 2008 som vid normal belastning pendlar i motortemp. Under samma varvtal kan tempen gå upp och snudda på det röda området för att falla tillbaka, dock aldrig till normal motortemp, utan alltid något över. Detta alltså när man ligger på samma varvtal i typ 50-90 km/h. Högre varvtal medför inte att tempen går upp heller, så ingen korrelation mellan högt varvtal och hög temp.
Ökar jag farten till typ 120 km/h så går tempen ner till normal motortemp, för att sedan öka i grader när jag kommer ner till 80-90 km/h.
Spontana tanken är ju att något inte är som det ska, den ökade farten medför väl högre luftflöde till motorn och högre kylfaktor vilket, vad jag tror, ger en bättre motortemp.
Hej!
Hade samma problem med min subaru forester 2.5 xt 07. Bytte ut termostat och en kylare som läckte vid slanganslutning. Funkar prima nu👍 se till att lufta ordentligt bara.
Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!