• 1
  • 2
2022-05-27, 23:26
Medlem
Hur rädd om sin tid ska man vara ? Är det vits att lägga på luren och ringa igen vid oproffsiga kontakter eller ska man uthärda när det är "en idiot" i andra änden?

En fråga som gäckat mig i över 20 år och som nästan ingen dag lämnar mig någon ro.
Det skulle vara intressant och värdefullt för mig att se om jag tex halverade min irritation och fördubblade mitt tålamod för de tröga, barnsliga och ”papegojorna”, om detta skulle få någon effekt. Om ärenden löstes enklare då så det skulle vara värt att ha mer tålamod.

Som 40+ och många timmar med idioter på telefon bakom sig börjar man kunna formalisera vad som skiljer en från andra.
Jag och andra blir irriterade av helt olika saker och det som andra verkar gillar: spilla tid (arbetstid) är det jag hatar.

Det jag finner otrevligt är det som tar av min tid
tröga människor (inte förbjudet att vara dum men då ska man inte ha det jobbet om man inte är effektiv och proffsig. jag kan inte lära upp alla)
barnsliga människor, ungefär som tröga men folk som spelar dumma, alt berusade/neddrogade? och inte anstränger sig att förstå eller tänka
repeterande människor som meddelar samma sak 3 ggr, 4 ggr o s v (Papegoja-karaktären)

Det som andra finner otrevligt är
• Feedback
• Klagomål
• Kritik
• ordval de inte gillar som har en egen betydelse för dem själva
jobbiga frågor m.m.

Sådant bryr jag mig inte det minsta om ifall det inte är en del i att bara slösa med min tid och förstöra en dialog.

Eftersom jag allt som oftast ställer jobbiga frågor och motparten allt som oftast är antingen papegoja, barnslig eller bara allmänt trög så hamnar en stor del av dialogerna / telefonsamtalen i en irriterande situation.
Beroende typ av ärenden man önskar utföra så rör det sig om intervallet 25%-75% av alla samtal som slutar i irritation.
Citera
2022-05-27, 23:30
Medlem
Den enda lösning som fungerar när ett samtal övergår till irritations-samtalet är att avsluta så fort som möjligt och anteckna och spela in allt elände de sagt och gjort. Därefter början man om på nytt med ny medarbetare, gärna en annan dag eller så mailar man VD, ledningsgruppen samt investor relations. Då brukar det bli fart och ärendena löses snabbt och lätt. Tex bara senaste halvåret 3 exempel
* 6 st kreditupplysningar som gjorts… poff så var de borta efter några mail till Investor relations under en veckas tid (MAJ 2022)
* Utbetalning 600 kr vägrades. Ett hot-mail om Kronofogde och vips var det utbetalt nästa dag. (JAN 2022)
* Ett ärende mobiltelefon där bolaget vägrade låta mig säga upp som det stod i avtalet. Ett litet hotbrev till VD och vips betalade de tillbaka 250 kr jag betalt in för mycket. Dock uppmärksammade de mailet för sent så det hann gå till Kronofogde . Då satte de in 930 kr istället och så var det ur världen . (FEB 2022)

Jag har inga planer på att ändra mig. Kanske jag skulle prova att upphöra med att bli irriterad av tröga barnsliga och papegoja karaktärer precis som jag inte bryr mig om de kallar mig otrevlig och hotfull med mina jobbiga frågor, för det gör de hela tiden.
Det skulle då krävas att mitt tålamod i samtal ökar från max 7 minuter till kanske det fyrdubbla 28 minuter. Att inte bli irriterad när någon tar av ens tid är väldigt kostsamt. Med tex 5 samtal om dagen i olika ärenden så blir samtalen istället för 5 min i snitt + telefonkö 10 min i snitt 15 min totalt då istället 30 minuter totalt per samtal. 2,5 tim om dagen i dessa samtal istället för 1 tim och 15 minuter. Jag vet inte var jag ska hitta den tiden? Sluta gå på gym ? Förkorta lunchen ?
Kanske man får tillbaka det i och med att folk inte blir irriterade och ärendena går min väg från början? Troligen blir en del av ärenden lösta då och man slipper den andra biten av extraarbete med att gå till VD / stämning etc.

Det skulle vara intressant och värdefullt för mig att se om jag tex halverade min irritation och fördubblade mitt tålamod för de tröga, barnsliga och papegojorna, om det skulle få någon effekt. Om ärenden löstes enklare då så det skulle vara värt att ha mer tålamod.
Citera
2022-05-27, 23:35
Medlem
BOMB-CPs avatar
Livrädd.
Citera
2022-05-28, 01:01
Medlem
Glostrups avatar
Om man är lite trevlig och inte aggressiv så brukar det mesta gå mycket lättare. Och visst kan man få som man vill om man lägger tid på att vara jobbig med rättshaveristiska tendenser, men vilket trist liv man får.

De som svarar i telefon kanske inte alltid är smartast eller snabbast, men frågan är vad du uppnår genom att upplysa dem om det eller uppträda som en mobbare. Knappast nån som blir bättre eller mer tjänstvillig av det.

Troligen skapar du många av konflikterna genom ditt beteende och genom att söka fel och ställa folk mot väggen trots att de är där för att hjälpa dig. Lite empati för deras situation kan man komma långt med.
Citera
2022-05-28, 01:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Glostrup
Om man är lite trevlig och inte aggressiv så brukar det mesta gå mycket lättare. Och visst kan man få som man vill om man lägger tid på att vara jobbig med rättshaveristiska tendenser, men vilket trist liv man får.

De som svarar i telefon kanske inte alltid är smartast eller snabbast, men frågan är vad du uppnår genom att upplysa dem om det eller uppträda som en mobbare. Knappast nån som blir bättre eller mer tjänstvillig av det.

Troligen skapar du många av konflikterna genom ditt beteende och genom att söka fel och ställa folk mot väggen trots att de är där för att hjälpa dig. Lite empati för deras situation kan man komma långt med.
Har jag sagt att jag upplyser dem om hur korkade de är?
De är där för att hjälpa mig på pappret men eftersom de
1 hatar sitt jobb
2 är tröga
3 är barnsliga
4 upprepar sig som en papegoja
så blir det ingen hjälp många ggr utan bara irritation

kan du förklara hur jag "ger empati för deras situation" som du säger "man kan komma långt med"? Jag förstår ju att de är korkade och behöver ett jobb så de svarar i telefon och så men ska jag säga det till dem att jag förstår hur du har det och jag förstår hur du känner när jag ringer??
Jag vill bara ha helt professionella korrekta besked , gärna så snabbt som möjligt då jag har massor av ärenden på min todo list att beta av. Har inte alla det ?
Citera
2022-05-28, 02:08
Medlem
Glostrups avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LASSE86516
Har jag sagt att jag upplyser dem om hur korkade de är?
De är där för att hjälpa mig på pappret men eftersom de
1 hatar sitt jobb
2 är tröga
3 är barnsliga
4 upprepar sig som en papegoja
så blir det ingen hjälp många ggr utan bara irritation

kan du förklara hur jag "ger empati för deras situation" som du säger "man kan komma långt med"? Jag förstår ju att de är korkade och behöver ett jobb så de svarar i telefon och så men ska jag säga det till dem att jag förstår hur du har det och jag förstår hur du känner när jag ringer??
Jag vill bara ha helt professionella korrekta besked , gärna så snabbt som möjligt då jag har massor av ärenden på min todo list att beta av. Har inte alla det ?

Punkt 1-4 visar att din attityd är svårkorrigerad. Så du får väl fortsätta låta dina myndighetskontakter ta lång tid och vara både improduktiva och frustrerande för båda parter.
Citera
2022-05-28, 02:14
Medlem
Citat:
Punkt 1-4 visar att din attityd är svårkorrigerad. Så du får väl fortsätta låta dina myndighetskontakter ta lång tid och vara både improduktiva och frustrerande för båda parter.

När jag tittar på min RINGA-lista för nästa vecka ser jag 15 st motparter / organisationer jag satt upp att jag behöver ringa.

Bilbärgning försäkring, något blivit fel efter flera år och avin fel
Advokat boka möte, svarar inte på mail efter mail
Åkeri, dialog om att de inte ersatt självrisk i krock
Försäkringskassan fel belopp utbetalt
Försäkringskassan fel belopp utbetalt2
Hovrätten, fått kryptisk obegriplig handling ring och få förklarad
Kammarkollegiet, felaktigheter som måste rättas i KFMs register
Trafikverket, felaktigheten som kammarkollegiet sköter
KFM indrivning oklarheter, kontakt behövs
KFM felaktigheter rättelseteamet Trafikverket
UC felaktigheter rättelseteamet Trafikverket
Leverantör. Ringa om tjänst som inte fungerar
Polisen, ärende mot mig okynnesanmälan nedlagt?
Telenor, problem med belopp 200 kr måste lösas nu då ärendet ska till tingsrätt annars får jag bet 600 till som de får stå för sedan vid vinst
Åklagare, ärende mot mig okynnesanmälan nedlagt?

Alla dessa ärenden kommer att ta mycket tid. Veckorna efter finns det motsvarande listor med något lägre prio. Efter 5-10 min kommer jag i många av dem att bli irriterad då personen jag får tala med är trög, barnslig eller papegoja. Jag kommer att avsluta samtalen när jag upptäcker det och irritationen växer. Jag kommer maila chefer m.m. och jag kommer ta nya kontakter en annan dag.

Jag har väldigt svårt att tro att det finns nåt annat sätt att hantera det på. Folk sitter väl på sina jobb och håller på med sånt här som de egentligen skulle göra på sin fritid och det är så det ser ut.

Jag kan bara tycka att det bästa vore ha 100% professionella som är bra på att maila och sköta ärendena den vägen. Detta är upphov till mycket irritation. eller egentligen inte irritation för mig längre eftersom jag är så van och det är mer bara att följa den blues som gäller och de idiotiska "ärendena" rullar på.
Citera
2022-05-28, 02:22
Medlem
Glostrups avatar
Citat:
När jag tittar på min RINGA-lista för nästa vecka ser jag 15 st motparter / organisationer jag satt upp att jag behöver ringa.

Bilbärgning försäkring, något blivit fel efter flera år och avin fel
Advokat boka möte, svarar inte på mail efter mail
Åkeri, dialog om att de inte ersatt självrisk i krock
Försäkringskassan fel belopp utbetalt
Försäkringskassan fel belopp utbetalt2
Hovrätten, fått kryptisk obegriplig handling ring och få förklarad
Kammarkollegiet, felaktigheter som måste rättas i KFMs register
Trafikverket, felaktigheten som kammarkollegiet sköter
KFM indrivning oklarheter, kontakt behövs
KFM felaktigheter rättelseteamet Trafikverket
UC felaktigheter rättelseteamet Trafikverket
Leverantör. Ringa om tjänst som inte fungerar
Polisen, ärende mot mig okynnesanmälan nedlagt?
Telenor, problem med belopp 200 kr måste lösas nu då ärendet ska till tingsrätt annars får jag bet 600 till som de får stå för sedan vid vinst
Åklagare, ärende mot mig okynnesanmälan nedlagt?

Alla dessa ärenden kommer att ta mycket tid. Veckorna efter finns det motsvarande listor med något lägre prio. Efter 5-10 min kommer jag i många av dem att bli irriterad då personen jag får tala med är trög, barnslig eller papegoja. Jag kommer att avsluta samtalen när jag upptäcker det och irritationen växer. Jag kommer maila chefer m.m. och jag kommer ta nya kontakter en annan dag.

Jag har väldigt svårt att tro att det finns nåt annat sätt att hantera det på. Folk sitter väl på sina jobb och håller på med sånt här som de egentligen skulle göra på sin fritid och det är så det ser ut.

Jag kan bara tycka att det bästa vore ha 100% professionella som är bra på att maila och sköta ärendena den vägen. Detta är upphov till mycket irritation. eller egentligen inte irritation för mig längre eftersom jag är så van och det är mer bara att följa den blues som gäller och de idiotiska "ärendena" rullar på.

Sorry, men det där är inte normalt. Ser du inte dig själv som en rättshaverist?
Citera
2022-05-28, 02:23
Medlem
Citat:
Sorry, men det där är inte normalt. Ser du inte dig själv som en rättshaverist?

Jag expedierar bara inkommande ärenden. Jag kan inte göra mer och vill inte något mer. Jag försöker leva ett normalt liv med sport, resor, fritid och hög levnadsstandard men det dyker upp saker i inkorgen som måste hanteras.

Så nej, inte rättshaverist. Jag tycker bara inte om att slösa min tid på idioter
Citera
2022-05-28, 02:31
Medlem
Glostrups avatar
Citat:
Jag expedierar bara inkommande ärenden. Jag kan inte göra mer och vill inte något mer. Jag försöker leva ett normalt liv med sport, resor, fritid och hög levnadsstandard men det dyker upp saker i inkorgen som måste hanteras.

Så nej, inte rättshaverist. Jag tycker bara inte om att slösa min tid på idioter

Advokat, Hovrätten, Kammarkollegiet, KFM, UC, Polisen, Åklagare. En normalt funtad människa har inte alla dessa ärenden i sin inkorg. Det verkar ju som att du skapar en hel del jobb åt dig själv. Lägg ner alla väderkvarnsstrider och gå vidare så lär du få massor av fritid istället.
Citera
2022-05-28, 07:37
Medlem
rolemodels avatar
I vilka avseenden behöver man ha kontakt med myndigheter här i Sverige? Är bara 37 år så har inte upplevt några otaliga timmar i telefonen ännu.
Är det mer om man är bidragstagare och sådant kanske?
Citera
2022-05-28, 07:44
Medlem
JuniorDahlens avatar
Vissa myndigheter har ett system som gör att du hamnar hos samma handläggare igen om du lägger på och ringer tillbaka. Tror det är en lösning för att du ska slippa förklara samma sak igen för en ny handläggare om ditt tidigare samtal hade brutits pga typ dålig täckning.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in