2022-05-27, 20:01
Medlem
Hej. En kort bakgrundsinformation:

Jag är i 25 årsåldern och kan berätta att när jag var yngre (typ 16-17) års åldern så började jag pilla extremt mycket med håret längst fram vid pannan (hade redan en virvel där). Det här var en extremt dålig vana som resulterade i att jag från ingenstans tappade hår på ett område (där mittbenan börjar, precis ovanför pannan vid hårfästet). Detta har inte växt alls sedan dess. Och dum som jag varit så fortsatte jag pilla emellanåt åren efter. För typ två år sedan märkte jag att området blivit lite tunnare men det är fortfarande inget som direkt syns av en utomstående. Och senaste halvåret har det blivit lite mer tunnare vilket resulterat i att jag tappat "rufset" trots att jag inte pillar längre. Det här hålet är inte stort alls och det syns inte men om jag står vid spegeln med lampan på så ser man själva området utan hår. Är det hårroten som skadats? Min morsa har på senare tid sagt att det hänt något och att det blivit "förstört" utan att hon kunnat lägga fingret på vad det är vilket tyder på att det faktiskt blivit en aningen värre.

I övrigt har jag verkligen inga problem när det gäller håravfall eller tunnhårighet. Tvärtom har jag strävt och tjockt hår. Ingen i släkten som lider av tunt hår. Det är alltså bara det här lilla området som fuckat mina möjligheter att kunna ha en bra volym vid luggen.

Vad finns det för alternativ? Är hårtransplantation nödvändigt för ett sånt litet område?
Citera
2022-05-27, 20:19
Medlem
BOMB-CPs avatar
Det är väl bara du som kan bestämma? Fölk är konstiga!
Citera
2022-05-27, 20:56
Moderator
Jultrollets avatar
Sannolikt har hårsäckarna i området påverkats men något som kan vara värt att prova på ett så litet ställe är att dutta på lite ricinolja varje kväll just på fläcken. Det fungerar ibland på de som plockat sönder sina ögonbryn osv.

https://www.apoteket.se/produkt/a-pr...laska-1383994/
Citera
2022-05-27, 21:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jultrollet
Sannolikt har hårsäckarna i området påverkats men något som kan vara värt att prova på ett så litet ställe är att dutta på lite ricinolja varje kväll just på fläcken. Det fungerar ibland på de som plockat sönder sina ögonbryn osv.

https://www.apoteket.se/produkt/a-pr...laska-1383994/
Tack för ett mycket konkret tips. Ska köpa genast.

Frågan är dock om det verkligen går att få något att växa ur det, när jag trots allt varit "flint" där i flera år. Är inte hårroten/hårsäcken permanent skadat?
Citera
2022-05-27, 21:43
Moderator
Jultrollets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av natapakta
Tack för ett mycket konkret tips. Ska köpa genast.

Frågan är dock om det verkligen går att få något att växa ur det, när jag trots allt varit "flint" där i flera år. Är inte hårroten/hårsäcken permanent skadat?
Jo, visst finns det en stor risk att det inte händer någonting om håret varit borta så länge men det är åtminstone inte så kostsamt att prova under några månaders tid.
Citera
2022-06-09, 19:41
Medlem
Citat:
Jo, visst finns det en stor risk att det inte händer någonting om håret varit borta så länge men det är åtminstone inte så kostsamt att prova under några månaders tid.
Applicerade ricinolja nu förra veckan två dagar. Är helt chockad. Det har börjat växa tillbaka och jag har fått tillbaka rufset
Citera
2022-06-09, 20:49
Moderator
Jultrollets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av natapakta
Applicerade ricinolja nu förra veckan två dagar. Är helt chockad. Det har börjat växa tillbaka och jag har fått tillbaka rufset
Menar du det? Vad roligt att det kanske kan hjälpa dig.
Citera
2022-06-09, 22:36
Medlem
Citat:
Menar du det? Vad roligt att det kanske kan hjälpa dig.
Ja det är helt galet. Här har jag haft komplex sedan 2013 och såg hur det blev värre och värre senaste 2-3 åren. Och nu har det växt tillbaka en del på bara 1 vecka. Klippte mig idag dessutom och hålet är inte lika uppenbar som det var förra gångerna man klippte sig.

En annan bra sak med ricinolja är att det gör ditt hår levande och enklare att styla med, speciellt jag som har väldigt hårt och strävt hår. För det ändamålet applicerar jag ricinolja på kvällen och sen dagen efter sköljer jag av det i handfatet med tvål. Men om jag duschar så försvinner effekten och då blir det lika strävt och hårt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in