2022-05-27, 15:04
Medlem
Hej,

I dag bor jag med familj i ett hus men är sugna på att köpa tomt och bygga nytt.

min fråga:
hur smartast finasierar jag ett köp av hus och tomt? Tar man brygglån tills det att huset står klart? kan ju ta ca 1-1.5 år innan huset står färdigt och då ha dubbla kostnader för befintligt hus och det nya köpet för mark och hus?
byggkreditiv under tiden eller hur ska man tänka här ?
Citera
2022-05-27, 15:22
Medlem
Stygotiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av johan.topphat
Hej,

I dag bor jag med familj i ett hus men är sugna på att köpa tomt och bygga nytt.

min fråga:
hur smartast finasierar jag ett köp av hus och tomt? Tar man brygglån tills det att huset står klart? kan ju ta ca 1-1.5 år innan huset står färdigt och då ha dubbla kostnader för befintligt hus och det nya köpet för mark och hus?
byggkreditiv under tiden eller hur ska man tänka här ?

Det normala är väl att ta ett byggnadslån/byggnadskreditiv. Du betalar ju då normalt bara ränta, d.v.s ingen amortering, så utgiften blir oftast inte jättehög. Sedan omvandlas det till bolån när kåken är klar. Har du ett högt belånat boende i dag kan det ju dock bli tajt. Vissa gör väl så att de flyttar under byggnadstiden (ex till hyresrätt, hem till föräldrar eller liknande). Har man familj och byggtiden är 1+ år är det kanske inte alltid jätteskoj dock.

Eller, det vanligaste kanske är att tomten köps kontant och sedan finansieras bygget med byggnadslån/byggnadskreditiv. Jag vet inte riktigt vad som är vanligast, men båda varianterna förekommer i alla fall.
Senast redigerad av Stygotius 2022-05-27 kl. 15:35.
Citera
2022-05-27, 15:30
Medlem
Henriksss avatar
Varför vara så inställd på att tomten ska finansieras?
Har du familj och hus är du inte 18 längre.
Du köper tomten helt enkelt!
Konstig fråga!
Citera
2022-05-28, 13:57
Medlem
Peripheryys avatar
Kostar inte tomten allt för mycket bör du väl försöka pröjsa den kontant och ta bygglån när husbygget drar igång. Tror att räntan på ett bygglån är någonstans som ett 3-månadslån hos banken.
Citera
2022-05-29, 23:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Henrikss
Varför vara så inställd på att tomten ska finansieras?
Har du familj och hus är du inte 18 längre.
Du köper tomten helt enkelt!
Konstig fråga!

Märklig kommentar, klart att ”man köper tomten helt enkelt” men kostar tomten tex 2 mille är finansieringen ganska relevant. TS frågar om tips på hur en tomt ska finansieras. Förstår verkligen inte vad som är konstigt med frågan.
Citera
2022-06-07, 23:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av clue
Märklig kommentar, klart att ”man köper tomten helt enkelt” men kostar tomten tex 2 mille är finansieringen ganska relevant. TS frågar om tips på hur en tomt ska finansieras. Förstår verkligen inte vad som är konstigt med frågan.
Man kanske inte borde tänka på att bygga nytt om man inte ens har råd med tomten helt enkelt.
Citera
2022-06-07, 23:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GeneralFranco
Man kanske inte borde tänka på att bygga nytt om man inte ens har råd med tomten helt enkelt.

Jag tror inte att TS syftar på hur han ska hitta pengar till tomten utan snarare tips för vilken väg han ska gå för att betala för bygget.
Citera
2022-06-07, 23:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av clue
Jag tror inte att TS syftar på hur han ska hitta pengar till tomten utan snarare tips för vilken väg han ska gå för att betala för bygget.
Jo men jag tror att skribenten du citerade menade att TS helt enkelt köper tomten, dvs betalar med sina egna pengar. Och det är ju helt rätt, har man inte ens råd att köpa en tomt borde man nog inte tänka på att bygga ett hus öht.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in