• 1
  • 2
2022-05-27, 14:52
Medlem
I julas köpte jag två iPads i julklapp, en av mottagarna ville hellre ha pengar så jag returnerade en iPad. Här börjar det märkliga jag fick dubbelt så mycket betalt av företaget som jag returnerade till. Så jag returnerade en iPad men fick tillbaka pengarna för två. Jag sa inget, tog pengarna och tänkte inte mer på det. NU 6 månader senare får jag en faktura av företaget ( stort känt svenskt företag), där de menar att jag har 10 dagar på mig att betala. Min fråga är om de får be om pengarna tillbaka efter så här lång tid? Finns det ingen gräns för detta? Eller ska jag bestrida fakturan? Eller måste jag bara käka i mig detta?

Tacksam för svar
Citera
2022-05-27, 15:01
Medlem
yz44s avatar
Har för mig att det går en gräns vid två år.

Men självklart ska du betala tillbaka, det är ju inte dina pengar.
Citera
2022-05-27, 15:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rosentry
I julas köpte jag två iPads i julklapp, en av mottagarna ville hellre ha pengar så jag returnerade en iPad. Här börjar det märkliga jag fick dubbelt så mycket betalt av företaget som jag returnerade till. Så jag returnerade en iPad men fick tillbaka pengarna för två. Jag sa inget, tog pengarna och tänkte inte mer på det. NU 6 månader senare får jag en faktura av företaget ( stort känt svenskt företag), där de menar att jag har 10 dagar på mig att betala. Min fråga är om de får be om pengarna tillbaka efter så här lång tid? Finns det ingen gräns för detta? Eller ska jag bestrida fakturan? Eller måste jag bara käka i mig detta?

Tacksam för svar

Tror dom har 3 år på sig.
Citera
2022-05-27, 15:03
Medlem
Hmmm.. ja jo jag vet att det inte är mina pengar, men jag tänkte att det kanske fanns något kryphål, men ni har säkert rätt och det är väl bara att betala.
Citera
2022-05-27, 15:18
Medlem
Stygotiuss avatar
Citat:
Hmmm.. ja jo jag vet att det inte är mina pengar, men jag tänkte att det kanske fanns något kryphål, men ni har säkert rätt och det är väl bara att betala.

"Kryphålet" i detta fallen är undantagsfallen till condictio indebiti. Min uppfattning är att de inte är uppfyllda i ditt fall. Ett annat "kryphål" är preskription, men den infaller först efter tre år, d.v.s inte heller aktuellt i ditt fall.
Citera
2022-05-27, 15:29
Medlem
Frickys avatar
Citat:

Tacksam för svar
Mest troligen så upptäckte dom detta efter att dom har gjort sin inventering.

Du kan inte göra annat än att betala. Jag skulle inte lägga energi på att bestrida fakturan, både du och företaget vet att det är du som inte har gjort rätt för dig.

Det var ett bra försök iallafall, jag skulle gjort likadant.
Citera
2022-05-27, 15:34
Bannlyst
Felpost
Senast redigerad av NatoKiller 2022-05-27 kl. 15:37.
Citera
2022-05-27, 16:58
Medlem
sebastian66s avatar
Det känns inte som att det finns något att ens diskutera. Det är väldigt normalt att man måste betala tillbaka pengar som inte tillhör dig. Troligen har företaget gått igenom och funnit att du har fått för mycket pengar. I detta fallet är det bara att gilla läget och betala.
Citera
2022-05-27, 18:01
Medlem
swebarbs avatar
ja såklart dom har rätt kräva pengar tillbaka, vänd på steken om du köpte 2 ipads men dom tog betalt för 3 visst skulle du vilja ha pengar tillbaka? fattar inte hur man kan va så naiv och girig när det gäller andra hållet bara.
Citera
2022-05-27, 18:24
Medlem
immenhusens avatar
Citat:

Klokt av dig att komma till insikt och ta beslutet att betala tillbaka. Det finns en viss typ av människor som hävdar att de har rätt att sko sig på andra, om de har begått ett misstag (inte sällan utan lagstöd!). Bra att du inte placerar dig i det facket!

/AI
Citera
2022-05-27, 19:13
Medlem
Jag vet att jag i princip har fel i denna fråga, men att man skulle kunna hoppas på något litet kryphål.

Men ni alla har rätt, det är bara att krypa till korset och betala.
Citera
2022-05-27, 23:06
Medlem
Klart man vill behålla pengar, jag hade ställt samma fråga.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in