2006-06-26, 01:13
Bannlyst
Vad tror ni om programmet Du är vad du äter på tv3? Visserligen har ju deltagarna katastrofala matvanor, men näringsexperten Anna Skipper verkar ju varna för allt, fläskkött, nöttkött, kranvatten..hon hävdar att dom proppar i natriumglutamat i kinamaten, hur vet hon isåfall det? Och finns det överhuvudtaget nåt normalt man kan käka som INTE har nån negativ verkan på kroppen?
Citera
2006-06-26, 10:28
Medlem
Deannas avatar
Det är ett ganska kul program, det är skönt att se att någon annan har sämre matvanor än vad man har själv. Fast personligen tycker jag att Anna Skipper är ganska bunden vid att kolhydrater är roten till det onda, vilket jag inte tror alls.
Att kinesisk mat och annan asiatisk mat innehåller mycket natriumglutamat, det är en smakförstärkare som påverkar många människor negativt genom allergerier.

Ja vad kan man äta som inte har negativ inverkan? Jag anser att allt rent kött, fisk, fågel, ägg, frukt och grönt, och kolhydrater (gärna fullkorn) är helt okej att äta i lagoma mängder.. Allt kan nog påverka kroppen negativt om man äter det i för stora mängder.
Citera
2006-06-26, 10:32
Medlem
NinjaRövardottes avatar
Det vi får se i programmet är "de-tox" delen, de får sluta äta allt tvivelaktigt och bara äta rena fina nyttiga grejjer för att rensa kroppen mm. När programmet är slut kan de käka mer normal mat igen med inslag av grejjerna dom ätit under programmet.
Problemet med de som är med är att de BARA äter all den där skiten, massa wienerbröd och korv till frukost, aldrig någonsin frukt eller grönsaker. Klart man får käka nöt och fläsk men man måste äta annat till, man kan inte fylla tallriken med kotletter och bea och tro att man ska må bra i längden.
Citera
2006-06-26, 10:58
Medlem
Skönt att de får lära sig äta varierat. den som redan gör det har inga problem med att äta lite skräpmat ibland. Lite pjosk är det allt.
Citera
2006-06-26, 11:38
Medlem
Seamus Costellos avatar
Lite freakshow är det allt. "Håna tjockisen". Tarmsköljningen dom får göra handlar ju bara om att straffa fettot för att han/hon blivit så fet, nån annan anledning finns inte till att spola hundra liter vatten upp i mumindalen.
Citera
2006-06-26, 12:15
Medlem
karma chamelions avatar
jag tycker om att titta på det, jag känner mig alltid så nyttig i jämförelse
Citera
2006-06-26, 13:35
Medlem
Requiems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cnash
Vad tror ni om programmet Du är vad du äter på tv3? Visserligen har ju deltagarna katastrofala matvanor, men näringsexperten Anna Skipper verkar ju varna för allt, fläskkött, nöttkött, kranvatten..hon hävdar att dom proppar i natriumglutamat i kinamaten, hur vet hon isåfall det? Och finns det överhuvudtaget nåt normalt man kan käka som INTE har nån negativ verkan på kroppen?

Ha ha ha...
Natriumglutamat används ofta inom kinesisk matlagning men även andra asiatiska kök samt i en del afrikansk matlagning bland annat. Hur vet hon det? Antagligen av samma själ som jag vet det; Det står i recepten!
Natriumglutamatet ger en mustigare smak och finns ofta med i allroundkryddor, grillkryddor, aromatkrydda osv osv... bara att kika på innehållsförteckningen.

Jag köper själv mitt natriumglutamat som bland annat också kallas Vet tsin, på den lokala thaibutiken.
Citera
2006-06-26, 22:41
Medlem
Bråkmakarns avatar
Undrar hur det går för dom som varit med i programen förr? Blev dom sundare människor eller började dom äta dåligt igen?
Citera
2006-06-26, 22:47
Medlem
NinjaRövardottes avatar
Den engelska du är vad du äter serien fick man se de flesta typ 1 år senare. och alla de visade iaf fortsatte med sina nya vanor. Mins en tokfet kille som käkade en hel sheppardspie mitt i natten ifall han vart lite sugen på nåt å alltid hängde på puben.
Han var helt förändrad, gått från smällfet till fotbolls spelar atletisk.
Citera
2006-06-27, 15:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Deanna
Att kinesisk mat och annan asiatisk mat innehåller mycket natriumglutamat, det är en smakförstärkare som påverkar många människor negativt genom allergerier.

Byt ut "många" mot "ett fåtal" så stämmer det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in