• 1
  • 2
2022-05-27, 02:39
Medlem
Black.Panthers avatar
Tycker inga seriösa partier verkar vilja sänka skatten så mycket. Oavsett om det är borgerlig eller socialdemokratisk regering så blir det ändå världens högsta skatter. Varför är det så? är det inte bättre att låta folk få behålla större delen av sin lön, sina utdelningar osv och sedan bestämma själv vad man vill lägga sina pengar på?

skatt på kanske 10-20% skulle kunna gå till sjukvård, polis, militär och skola upp till gymnasiet, resten skulle folk kunna betala via frivilliga bidrag eller privata försäkringar. Folk har det ju rätt dåligt ändå, fast att de betalar skatt på skatt på skatt.
Citera
2022-05-27, 03:09
Eftersom om skatten vore lägre hade lönerna sjunkit. Så funkar det. Det är bara företag som i längden vinner på lägre skatter.
Teoretiskt sett vore det lönsamt om arbetare inte betalde skatt eller t.ex. bara halva beloppet men nettoresultat av lägre skatt hade blivit exakt lika mycket lägre löner som lägre skatt.
Citera
2022-05-27, 03:11
Medlem
Bra fråga, fram till 1952 var skattenivåerna upp till 20 %.
https://www.ekonomifakta.se/fakta/sk...et-historiskt/

Jag misstänker att vi hade skola, polis och sjukvård då. Jag tror vi även lade som mest på försvaret då.
År 1968 fastställdes det så kallade enprocentsmålet, att biståndet skulle uppgå till en procent av bruttonationalinkomsten före 1975.

Jag tror att allt eftersom ekonomin växt har staten valt att ta en större bit av kakan utan att det behövde märkas särskilt mycket mot hur ens ekonomi såg ut innan.
Citera
2022-05-27, 03:15
Medlem
Enormt stor sektor som lever på statens skattepengar genom sitt arbete, helt enkelt.
Citera
2022-05-27, 03:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Black.Panther
Tycker inga seriösa partier verkar vilja sänka skatten så mycket. Oavsett om det är borgerlig eller socialdemokratisk regering så blir det ändå världens högsta skatter. Varför är det så? är det inte bättre att låta folk få behålla större delen av sin lön, sina utdelningar osv och sedan bestämma själv vad man vill lägga sina pengar på?

skatt på kanske 10-20% skulle kunna gå till sjukvård, polis, militär och skola upp till gymnasiet, resten skulle folk kunna betala via frivilliga bidrag eller privata försäkringar. Folk har det ju rätt dåligt ändå, fast att de betalar skatt på skatt på skatt.

Frågan borde snarare vara: Varför tycker svenskar om att betala regressiv skatt?

Avskaffa momsen, sänk skatten på arbete och in med skatter på kapital.
Den regionala skatten på 10 procent har jag aldrig förstått och borde kunna tas bort. Sjukvården kan skötas på nationell nivå.
Citera
2022-05-27, 03:39
Medlem
Black.Panthers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Messiah15
Frågan borde snarare vara: Varför tycker svenskar om att betala regressiv skatt?

Den regionala skatten på 10 procent har jag aldrig förstått och borde kunna tas bort. Sjukvården kan skötas på nationell nivå.

Varför skatt på kapital, det har man ju redan betalat skatt för en gång i tiden. Tycker skatt på aktier/fonder borde sänkas, det slår ju mot småspararna främst.

Vill jag köpa 100 aktier istället för att lägga pengar på skräp så borde inte jag bestraffas för det med ännu mer skatt. Bra för företagen med om jag placerar mina pengar hos dem.
Citera
2022-05-27, 03:42
Medlem
Black.Panthers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Laboremuspropatria
Bra fråga, fram till 1952 var skattenivåerna upp till 20 %.
https://www.ekonomifakta.se/fakta/sk...et-historiskt/

Jag misstänker att vi hade skola, polis och sjukvård då. Jag tror vi även lade som mest på försvaret då.
År 1968 fastställdes det så kallade enprocentsmålet, att biståndet skulle uppgå till en procent av bruttonationalinkomsten före 1975.

Jag tror att allt eftersom ekonomin växt har staten valt att ta en större bit av kakan utan att det behövde märkas särskilt mycket mot hur ens ekonomi såg ut innan.

Bra inlägg. Sorgligt att folk finner sig i det här. Det mesta som myndigheterna gör behövs ju inte eller så kan privatpersoner/ företag betala för det. Tror det skulle bli mer effektivt då.
Citera
2022-05-27, 03:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Messiah15

Enormt stor sektor som lever på statens skattepengar genom sitt arbete, helt enkelt.
Citera
2022-05-27, 03:55
Medlem
Citat:

Det finns en vanföreställning bland många svenskar att man får någon slags samhällsservice för de höga skatterna.

Men det blir alltid ett tufft uppvaknande när det blir avslag från försäkringskassan och utebliven operation etc.

Den största delen av skatterna går till alla miljoner systembelastande invandrare samt intern friktion i systemet.

Levnadsvillkor, samhällsservice och levnadsstandard i ett land som Sverige är väldigt B-lag, inte alls något som motsvarar skatterna liksom. Alla svenskar som sett samhällsservice i Danmark och Norge, de länder som liknar Sverige mest och har samma höga skatter förstår att det är något riktigt riktigt ruttet med Sverige.

Det är samhällsservice som ett lågskatteland i Sverige och svenskarna blir bara fattigare och fattigare.
Citera
2022-05-27, 04:05
Medlem
Autismpowers avatar
Citat:
Tycker inga seriösa partier verkar vilja sänka skatten så mycket
AfS propagerar för plattskatt.
Citera
2022-05-27, 04:07
Medlem
Citat:

nu går 28% till klaninvandring och integrationsprojekt, resten delas mellan kriminalvård, skola, och traumasjukvård
Citera
2022-05-27, 06:47
Medlem
Först behövs källor och citat på det som påstås i det första inlägget.

Vilka länder har högst skatter?
Vad får folk för dessa skatter, så man kan jämföra?
Hur vet du att folk här gillar att betala skatt?

Utgå från dig själv, varför betalar du höga skatter? För att du gillar det eller?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in