2022-10-11, 22:23
Medlem
jori9900s avatar
En skaplig pilbåge med jaktpilar är ju inte helt fel i självförsvarssyfte. Dom kan fälla en björn på 30 m och har man bara tränat lite innan så ska man ju både hinna få upp den och få iväg några pilar på buset. Och inget vapenskåp och licenser som man behöver krångla med.
Citera
2022-10-11, 22:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GaoLaowei
Och exakt vad jagar du med din Mossberg? Vad olika människor har i sitt uthus varierar och alla skiter inte i att få de sakerna stulna som du gör. Att du sedan förvarar vapen som du gör, känns jävligt osäkert, speciellt med andra i huset än du själv. Skrytsamt på FB, men inte riskfritt

Mitt nästa vapen blir en mossberg med slug då jag ska ta mig an vildsvin i vinter/vår.

Citat:
Ursprungligen postat av Redoxreaktion
Det är inte ens ett svar på det jag skrev, och om du med "du" menar mig personligen och inte "man" så hade jag 132 i IQ senast någon testade mig, vilket definitivt är högre än vad de flesta bonnlurkar som äger vapen har och troligen en bra bit högre än vad du har också.
Du och ditt jävla IQ, du är ändå den mest tragiska fjanten på detta forum.
Gå och lägg dig
Citera
2022-10-11, 23:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av scoremax
Statistiskt sett är det så ja, med en helt överväldigande majoritet.

Citat:
Ursprungligen postat av Redoxreaktion
Du är en tragisk människa som inte förstår vad frihet är.

alltså det här inlägget 🤣 isåfall borde vi slopa körkorten också, man borde bara få tuta och köra oavsett om man egentligen är lämplig eller inte.
Det hade ju ändå varit friare så.
Citera
2022-10-11, 23:05
Medlem
Västkustskts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GaoLaowei
Och exakt vad jagar du med din Mossberg? Vad olika människor har i sitt uthus varierar och alla skiter inte i att få de sakerna stulna som du gör. Att du sedan förvarar vapen som du gör, känns jävligt osäkert, speciellt med andra i huset än du själv. Skrytsamt på FB, men inte riskfritt
Min Mossberg använder jag den till att jaga Dovhjort och Vildsvin.
När det gäller förvaringen av min Mossberg så kan inte du bedöma om det är osäkert för du vet inte var jag förvarar det när jag inte har det i vapenskåpet, och om det är ett regelbrott så är det inte i närheten av regelbrottet att skjuta personer på 30+ meters avstånd.

Du måste se människan som du ska döda i ögonen, du måste vara 100% säker på att du skjuter rätt person.

Det är några saker som du bör tänka på innan du tänker göra en STG på personer som gör inbrott i dina förråd.

1: Du måste döda alla, missar du en person så drar han till polisen, sen är det raka vägen till finkan för dig.

2: Om det visar sig att de som du trodde var öststatare istället var två femtonåringar från byn som var på jakt efter bensin till sina mopeder så har du polisen där med hundar och även missing people fortare än kvickt.
Det finns inte en chans att du reder ut en sån situation. Du åker dit för mord och får göra 20+ år.

3: Du måste göra dig av med deras fordon och telefoner.

4: Du måste göra dig av med kropparna.

Allt det trubblet, när det det ända du hade behövd göra var att ringa till försäkringsbolaget och säga att gräsklipparen har blivit stulen.
Citera
2022-10-12, 07:56
Medlem
scoremaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av journeyman2k
alltså det här inlägget 🤣 isåfall borde vi slopa körkorten också, man borde bara få tuta och köra oavsett om man egentligen är lämplig eller inte.

varför är mitt inlägg citerat där, mitt handlar om kort avstånd??
Citera
2022-10-12, 14:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av scoremax
varför är mitt inlägg citerat där, mitt handlar om kort avstånd??

Oj, felpost av mig 😶
Citera
2022-10-12, 14:22
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av journeyman2k

Jag är anarkist så jag vill inte ha några licenser eller tillstånd överhuvudtaget, men faktum är att innan 1924 behövdes inget körkort för att köra bil och innan 1927 existerade inte vapenlagen.

I många delar av USA är det fortfarande så att det inte behövs någon vapenlicens överhuvudtaget, och i många länder som har vapenkontroll på papperet så har folk så mycket ryggrad att de skiter i vapenlagen. Exempel på det är Grekland, Serbien och delar av arabvärlden.

Om Ryssland hade invaderat Sverige istället för Ukraina, så hade de i de ockuperade områdena bara kunnat gå hem till alla som äger registrerade vapen och ta dem. Hur jävla svårt kan det vara att fatta? De hade säkert torterat några för skojs skull när de väl var f.d. vapenägare. Hur kan man vara så totalt tanklös att man aldrig har funderat på en sådan sak?
Citera
2022-10-12, 14:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Västkustskt
När det gäller förvaringen av min Mossberg så kan inte du bedöma om det är osäkert för du vet inte var jag förvarar det när jag inte har det i vapenskåpet, och om det är ett regelbrott så är det inte i närheten av regelbrottet att skjuta personer på 30+ meters avstånd.

Du måste se människan som du ska döda i ögonen, du måste vara 100% säker på att du skjuter rätt person.

Det är några saker som du bör tänka på innan du tänker göra en STG på personer som gör inbrott i dina förråd.

1: Du måste döda alla, missar du en person så drar han till polisen, sen är det raka vägen till finkan för dig.

2: Om det visar sig att de som du trodde var öststatare istället var två femtonåringar från byn som var på jakt efter bensin till sina mopeder så har du polisen där med hundar och även missing people fortare än kvickt.
Det finns inte en chans att du reder ut en sån situation. Du åker dit för mord och får göra 20+ år.

Allt det trubblet, när det det ända du hade behövd göra var att ringa till försäkringsbolaget och säga att gräsklipparen har blivit stulen.

Mycket att tänka på! Nu skrev jag vad jag gjorde lite med glimten i ögat, men tar man bort den, så gör avståndet till brottslingen ingen skillnad på vad du ska tänka på. Dvs det är precis samma du måste tänka på innan du avfyrar din Mossberg på 30 meter.
För övrigt är Mossbergaren ett oerhört trevligt vapen. Har skjutit mycket med den jag hade. Gav dock upp då de flesta hjortar och vildsvin verkar passera mig på över 70 meter och då känns studsare mer rätt för min del.
Citera
2022-10-12, 17:43
Medlem
-Andreas-s avatar
Tja.
En PCC hade väl varit optimalt om det inte vore för att den är en halvautomat. Ftf's, fte's, alldeles för stort felutrymme.

Tror mer på valfri hagelbössa eller en studsare med öppna riktmedel.
Har liksom svårt att se hur en älgstudsare med öppna riktmedel som laddats med 5+1 patroner, inte, skulle verka avskräckande eller för den delen, inte, få hejd på en eller flera gärningsmän sålänge skytten gör sitt.
Citera
2022-10-12, 18:04
Medlem
-Andreas-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pershagen76
Mossbergaren kan ju användas till allt från fågel och räv, till rådjur och vildsvin. Håller dock med om att hans vapenhantering är förkastlig, hoppas att ingen skadar sig.
Ja det är förkastligt.
En husqvarna eller sauer sida-vid-sida med utanpåliggande hanar som sitter silvertejpad mot sängens undersida, matad med gyttorp 3or samt ospännda hanar, är mer eftersträvansvärt o anständigt.
Citera
2022-10-18, 05:55
Medlem
PrippsFats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Västkustskt

Nja, i de flesta fall räcker det nog med att låta brakaren tala i bilens bakruta. Sedan fattar nog de och sticker därifrån. De är ju inte så att de kommer ringa polisen..
Citera
2022-10-18, 07:35
Bannlyst
Med kniv blir det så mycket mer personligt!

Jag har funderat på en flipper länge nu.

Om du inte är bekant med flippers så skickar jag en film nedan.

https://www.youtube.com/watch?v=TwLpB8mzLSM
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in