• 2
  • 3
2022-05-26, 09:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pope666
Vem f-n behöver en syo 2022? Finns Google. Fem tomburkar kan du få.

15-16 000 kr för en syo är fan högt. Vem som helst kan göra ert ”jobb”.

Citat:
Ursprungligen postat av kaReri182
SYV är väl inte något yrke som skall avlönas. De flesta ungdomar kan ju lika gärna gå till farsan eller morsan och be om råd.

Citat:
Ursprungligen postat av kaReri182
Själva vitsen med SYV-rollen är att man håller sig ajour med hur arbetsmarknadsläget ser ut just nu. Vad som hände för 9 år sedan är historia. Som någon påpekat tidigare kan vem som helst helt utan utbildning och erfarenhet inneha rollen som SYV-tant/farbror.

Jag påstår inte att jag är insatt i frågan, men finns det verkligen skäl för att dessa tjänster finns kvar på skolorna?

På min tid var varken jag eller någon jag kände det minsta behjälpt av SYO, och under alla dessa år som gått sedan dess har jag aldrig hört talas om någon som faktiskt haft nytta utav tjänsten ute på skolorna.

Vad gör de på sitt arbete egentligen?

På min tid ordnade de en mässa per år, samt hade ett individuellt samtal med vardera elev ur en årskull, med tveksam nytta.

Jag frågar på neutral grund; det kanske föreligger stor nytta i dag, jag vet inte.
Citera
2023-07-12, 15:34
Medlem
Finikantens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merkur
Jag påstår inte att jag är insatt i frågan, men finns det verkligen skäl för att dessa tjänster finns kvar på skolorna?

På min tid var varken jag eller någon jag kände det minsta behjälpt av SYO, och under alla dessa år som gått sedan dess har jag aldrig hört talas om någon som faktiskt haft nytta utav tjänsten ute på skolorna.

Vad gör de på sitt arbete egentligen?

På min tid ordnade de en mässa per år, samt hade ett individuellt samtal med vardera elev ur en årskull, med tveksam nytta.

Jag frågar på neutral grund; det kanske föreligger stor nytta i dag, jag vet inte.

Svaret på den frågeställningen är att värdet (eller brist på värde) ligger i studie- och yrkesvägledarens kompetens. En dålig SYV är ganska meningslös medan en riktigt bra SYV kan göra stor skillnad på en skola och bidrar starkt till elevernas kännedom om arbetsmarknaden, branscher och yrkeskategorier. Tro inte att det bara handlar om att googla fram sådant som eleverna själva kan söka sig till utan det handlar om att sålla fram den information som är relevant, att kunna föreläsa på ett tydligt sätt och framförallt att vara ett givande bollplank inför elevernas gymnasieval eller andra viktiga val inför deras vuxenliv. Det är idiotiskt att påstå att yrket studie- och yrkesvägledare generellt är meningslöst bara för att en del av er har haft dåliga representanter för det.
Citera
2023-07-12, 16:36
Medlem
En SYV kan säkert va bra för någon men spontant känns det som ett yrke vi skulle klara oss gott utan. Men vi älskar mysiga hittepå jobb i Sverige så kör på.
Citera
2023-07-12, 16:47
Medlem
Sonny00s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pope666
Nej det gör du inte Du sitter bara o gissar utifrån vad du googlat dig till, precis som vem som helst. Ditt jobb är busenkelt

Säger han som aldrig kunnat behålla ett jobb mer än max sex månader…
Citera
2023-07-12, 17:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dreparenn
En SYV kan säkert va bra för någon men spontant känns det som ett yrke vi skulle klara oss gott utan. Men vi älskar mysiga hittepå jobb i Sverige så kör på.

Nja det är väl snarare rätt vettigt, problemet är väl att ingen följer såna råd.
T ex någon som kan säga vilken branscher som är mättade och vilka som är rimliga att söka sig till är väl bra? Eller som kan förklara hur dom som ska söka något med väldigt hög konkurrens måste tänka för att klara sig.
Och som kan se vilka som passar för det ena eller det andra baserat på studier och fallenhet.
Citera
2023-07-12, 17:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 8978wxu642
Nja det är väl snarare rätt vettigt, problemet är väl att ingen följer såna råd.
T ex någon som kan säga vilken branscher som är mättade och vilka som är rimliga att söka sig till är väl bra? Eller som kan förklara hur dom som ska söka något med väldigt hög konkurrens måste tänka för att klara sig.
Och som kan se vilka som passar för det ena eller det andra baserat på studier och fallenhet.

Jo precis men vad jag minns (eller inte minns) av SYV är att nivån är typ såhär
"Du gillar det här, du har si och så betyg, kanske skulle du söka till x eller y?".

Och egentligen är det omöjligt att göra en djupare analys på en unge i årskurs 9 som du inte känner. Visst det kan finnas ett syfte men känns som att en klasslärare skulle göra en bättre analys då den ofta känner till barnens kunskaper och personlighet bättre. Sen att en SYV kanske har koll på arbetsmarknadens efterfrågan osv är väl en sak men det är väl bara att slänga in i den vanliga undervisningen.
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in