2022-05-25, 15:20
Medlem
Pope666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Finikanten
Ha ha, med ditt resonemang kan man väl säga detsamma om lärare? En erfaren SYV är ett väldigt bra bollplank för resonemang om olika utbildningsmöjligheter för då finns både kunskaperna, pedagogik och psykologi samt administrativa förmågor.

Nej, lärare behöver kunna förklara och ha kunskap om pedagogik. Jag skulle kunna göra ditt jobb idag, det behövs ingen utbildning för det. Jag kan googla om vart man utbildar sig, vilka färdigheter som behövs, arbetsmarknad de kommande åren för yrket osv.

"administration" ja jätte svårt o skriva att man pratat med lisa om att hon vill bli veterinär. psykologi har du max gått någon enklare kurs hos och det ingår ju i alla utbildningar i stort.

Du är en klåpare helt enkelt och ska vara glad att du slipper jobba på riktigt.

Trodde mest det var tanter o bögar som jobbade med det så antingen är du fjolla eller så gillar du att kolla på småflickornas bröst.

Nä fem tomburkar per dag och ett kok stryk borde du ha.

15-16 000 kr är för bra egentligen , jobba på donken är slitigare och svårare än ditt "jobb".

sämst e du
Citera
2022-05-25, 15:46
Medlem
Finikantens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Granit84
40,000 är högt. Det är inget svårt jobb.

Jag hade kört på det jag tidigare sa: 37.100 + en vecka semester extra.

Frågan är om en extra semestervecka är något man kan förhandla in? Rektorn utgår ju från elevernas behov av tillgänglighet så det måste bero på omständigheterna.
Citera
2022-05-25, 15:46
Medlem
Granit84s avatar
Du ska skita i rektorns behov och utgå ifrån ditt.
Citera
2022-05-25, 15:47
Medlem
Finikantens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pope666
Nej, lärare behöver kunna förklara och ha kunskap om pedagogik. Jag skulle kunna göra ditt jobb idag, det behövs ingen utbildning för det. Jag kan googla om vart man utbildar sig, vilka färdigheter som behövs, arbetsmarknad de kommande åren för yrket osv.

"administration" ja jätte svårt o skriva att man pratat med lisa om att hon vill bli veterinär. psykologi har du max gått någon enklare kurs hos och det ingår ju i alla utbildningar i stort.

Trodde mest det var tanter o bögar som jobbade med det så antingen är du fjolla eller så gillar du att kolla på småflickornas bröst.

15-16 000 kr är för bra egentligen , jobba på donken är slitigare och svårare än ditt "jobb".

sämst e du

Med 9 års erfarenhet så vet jag vad jag pratar om till skillnad från dig som bara sitter och gissar
Citera
2022-05-25, 15:52
Medlem
Finikantens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smugumin
Låter det inte något tveksamt att SYV skulle ha högre lön än en lärare med tanke på skillnad i utbildningslängd och behov.

Idag måste jag medge att du har rätt men tidigare var SYV en så kallad yrkesvalslärare, det vill säga en lärare med påbyggnadsutbildning inom yrkesorientering. Med den extra utbildningen och kompetensen fick de högre lön än vanliga lärare. När de sedan började kallas syokonsulenter (som när jag gick i högstadiet) så var det fråga om personer som enbart var utbildade för den rollen men de fick ändå behålla den högre lönen än lärarna. Sedan blev titeln studie- och yrkesvägledare men nu har lärarna börjat komma ikapp just för att yrket inte kräver en lärarutbildning + påbyggnadsutbilding.
Citera
2022-05-25, 15:59
Medlem
Granit84s avatar
Det spelar ingen roll med 15 eller 3 års erfarenhet för denna roll.
Citera
2022-05-25, 15:59
Medlem
Pope666s avatar
Citat:
Med 9 års erfarenhet så vet jag vad jag pratar om till skillnad från dig som bara sitter och gissar

Nej det gör du inte Du sitter bara o gissar utifrån vad du googlat dig till, precis som vem som helst. Ditt jobb är busenkelt
Citera
2022-05-25, 16:01
Medlem
JuniorDahlens avatar
Citat:

Men trots detta vet du inte ens vad du ska be om i lön? Ok.
Citera
2022-05-25, 16:12
Medlem
lemonzhellos avatar
Du inser kanske ändå att det finns ett visst - kanske oavsiktligt, kanske inte - mått av humor i trådens frågeställning?

Rimligen borde ju du vara bättre skickad att besvara din egen fråga än vi?

Eller?

(Jag reserverar mig för att jag kanske inte riktigt har förstått syo-rollen, eftersom jag aldrig har pratat med någon sådan. Det har gått rätt bra ändå, btw.)

OnT: kolla med facket, eller be någon syo som är med i facket att kolla, om du inte är det.
Citera
2022-05-25, 16:16
Medlem
Granit84s avatar
Jag får känslan av att frågeställningen är:

Hej jag vill ha X pengar pågrund av min arbetslivserfarenhet och vad en webbsida säger.

En programmerare som är 25 år som skriver samma kavlité på kod som en som är 45 ska ha samma betalt.

Det handlar om uppgiften som utförs, inte antal år man hållt på med den.

Sen är att jobba statligt ett jävla skämt.

KÖR PÅ 37.100 !!!!!!!!
Citera
2022-05-25, 19:57
Medlem
IRMEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Granit84
Sen är att jobba statligt ett jävla skämt.

Finns det många statliga högstadium?

Citat:
Ursprungligen postat av Pope666

sämst e du

Älskar nivån och engagemanget i avskyn. Slutklämmen var underbar.

Du är varför internet är bra - bäst e du
Citera
2022-05-26, 09:32
Medlem
Citat:

Själva vitsen med SYV-rollen är att man håller sig ajour med hur arbetsmarknadsläget ser ut just nu. Vad som hände för 9 år sedan är historia. Som någon påpekat tidigare kan vem som helst helt utan utbildning och erfarenhet inneha rollen som SYV-tant/farbror.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in