2022-05-26, 06:27
Medlem
Haubits77Bs avatar
Tycker att Hanif borde passa på att berätta fler sanningar när han ändå håller på!
Citera
2022-05-26, 06:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av iammichelemorrone
Det är svårt att förstå syftet med tweeten. Jag läste artikeln han länkar till men kan inte se hur yazidier som hel folkgrupp är relevant att smutskasta som han gör i detta sammanhang. Under IS-tiderna var ett av hans argument till att inte ta hit terrorister att yezidiska kvinnor hålls som sexslavar. Samtidigt som han kritiserar filmskaparna kritiserar han ju även de utsatta kvinnorna?

Nej, jag tycker det är överdrivet att tala på det viset om en så förtryckt folkgrupp som yazidierna. Jag gillar Hanif, men han behöver inte längre provocera på det här sättet för uppmärksamhet. Folk skulle lyssnat på vad han har att säga ändå.

Kan sanningen vara provokativ? Om jag uttrycker objektiv data, som i sig inte har någon värdering (det är data), och det man säger är sant, vart sker provokationen?

Skall vi alla tvingas leva i en psykos, där man aktivt undviker att yttra det som verkligen sker, för att människor kan känna sig kränkta, trots att de själva bör ha kontroll över sina egna handlingar?

Varför skall inte skam utnyttjas som sätt att reducera kusingiftemål hos yazidierna, då det verkar vara påtagligt. Skam är ju känslan det västerländska samhället är byggt på, att få andra människor att ändra sin värdegrund och sina handlingar genom skam.

Kusingiftemål är inget nödvändigt ont, utan ofta något som sker under förtryck. Inavel skapar diverse genetiska problem vilket går att undvika i sin helhet.

Är det inte i så fall omoraliskt att INTE säga något och uttrycka denna åsikt, då vi möjligtvis besitter en annan medicinsk och biologisk förståelse än de gör?

Och om detta är något som verkligen sker, hur är sanningen provokativ. Allt som belyses är ju verkligheten i sig.
Citera
2022-05-26, 06:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GengusKhan
Kan sanningen vara provokativ? Om jag uttrycker objektiv data, som i sig inte har någon värdering (det är data), och det man säger är sant, vart sker provokationen?

Skall vi alla tvingas leva i en psykos, där man aktivt undviker att yttra det som verkligen sker, för att människor kan känna sig kränkta, trots att de själva bör ha kontroll över sina egna handlingar?

Varför skall inte skam utnyttjas som sätt att reducera kusingiftemål hos yazidierna, då det verkar vara påtagligt. Skam är ju känslan det västerländska samhället är byggt på, att få andra människor att ändra sin värdegrund och sina handlingar genom skam.

Kusingiftemål är inget nödvändigt ont, utan ofta något som sker under förtryck. Inavel skapar diverse genetiska problem vilket går att undvika i sin helhet.

Är det inte i så fall omoraliskt att INTE säga något och uttrycka denna åsikt, då vi möjligtvis besitter en annan medicinsk och biologisk förståelse än de gör?

Och om detta är något som verkligen sker, hur är sanningen provokativ. Allt som belyses är ju verkligheten i sig.

Jag skiter fullständigt i vad yazidier i Irak gör. Deras kultur är deras och det är inget jag ägnar någon tanke åt. Finns inte så mycket yazidier i Sverige heller.

Sen är det ju ingen hemlighet att Hanif med ett sånt starkt språk vill provocera. Min poäng är att det är överdrivet att förolämpa en hel kultur på det viset, särskilt när Hanif i flera debatter på ett eller annat sätt försvarat yazidiska kvinnor. Samtidigt som han i tweeten kritiserar filmskaparna kritiserar han ju även kvinnorna i den kulturen. Då är det, om han verkligen kände så mycket för de utsatta yazidiska kvinnorna som det framstod, konstigt att dra en hel kultur över en kam sådär.
Citera
2022-05-26, 06:58
Medlem
Citat:
Jag är berättigad till att dela min åsikt. Om du inte gillar det, citera inte. Din kommentar är löjlig.

Vilket även Bali gjorde, du sitter i samma båt som han.
Citera
2022-05-26, 07:01
Medlem
Citat:
Jag skiter fullständigt i vad yazidier i Irak gör. Deras kultur är deras och det är inget jag ägnar någon tanke åt. Finns inte så mycket yazidier i Sverige heller.

Sen är det ju ingen hemlighet att Hanif med ett sånt starkt språk vill provocera. Min poäng är att det är överdrivet att förolämpa en hel kultur på det viset, särskilt när Hanif i flera debatter på ett eller annat sätt försvarat yazidiska kvinnor. Samtidigt som han i tweeten kritiserar filmskaparna kritiserar han ju även kvinnorna i den kulturen. Då är det, om han verkligen kände så mycket för de utsatta yazidiska kvinnorna som det framstod, konstigt att dra en hel kultur över en kam sådär.

Överdrivet i relation till vad? Om det är sant, allt han skrev, vad är då provokationen? Att belysa sanningen och att det får dig att känna dig kränkt, ändrar ju inte verkligheten.

Låter mer som att du behöver lite distans till saker och ting. Är du inte yezidier själv, varför sitter du här och är kränkt? Meningslös godhetssignalering för att du skall känna en känsla av pseudo-överlägsenhet? Offended by proxy måste ju vara det mest patetiska tillståndet i människans existens.

Hans tweet var ju ändå tam. Han belyser de hedersproblem som finns inom kulturen, men även kusingiftemål och kvinnoförtryck, islamskt modus operandi.

Så än en gång, hur är sanningen och verkligheten provocerande? Det är ju vad som sker, vem är det som blir provocerad? Anser du att det är riktigt att man skall anpassa tal och skrift efter människor med sämst självkänsla, sämst självinsikt och självdistans?
Citera
2022-05-26, 07:34
Medlem
Av det jag läst om yezidier så är det tvärtom, att man aktivt försöker undvika kusingiften precis som hos hinduer och diverse andra religioner med indo-europeiskt ursprung.
Kusingifte är något man ägnar sig åt i exil, eller som nödlösning för att följa den strikta endogamin.
Samma tendenser ser man hos kristna och andra religiösa minoriteter i Mellanöstern.

Det skiljer sig enormt åt från den muslimska majoritetsbefolkningen, som inte alls behöver ägna sig åt kusingiften för att överleva som grupp, men som ändå gör det i betydligt högre utsträckning. Detta eftersom självaste religionen och den arabiska klantraditionen FÖREDRAR giftermål mellan man och specifikt hans farbrors dotter. S.k. "bint amm" giftemål.

När det gäller klankultur, så skulle jag igen hävda att de är mindre klantänkande än muslimer.
I Europa så var det kyrkan(och staten) som lyckades att bryta ner klanerna och få folket under deras kontroll.
Samma sak skedde hos armenierna och andra icke-muslimska folkslag i MÖ.
De mäktigaste bland yezidierna är präst-kastet, som formar och styr gruppen. Yezidierna och muslimska kurmanji-talande kurder skiljer sig egentligen åt endast religiöst. Det är samma etniska grupp genetiskt, lingvistiskt och geografiskt. Många muslimska kurdiska klaner var yezidier för bara några hundra år sen. Och innan islam var man alla anhängare till diverse iranska religioner. Jämför man yezidier och muslimska kurder så är de sistnämnda betydligt mer klantänkande och betydligt mer förtjusta i arabisk "bint am"-kusingiften.

Citat:
Ursprungligen postat av momsloveme
Det är inte HMF det där. Eftersom att dom stöter ut folk ur klanen för att dom gifter sig med andra, så är ju det Hanif Bali säger här också faktiskt sant.

Fast endogami bör ej förväxlas med kusingiften.

Att gifta sig inom den egna religiösa gruppen är inte samma sak som att gifta sig inom den egna släkten.

Genetiskt så ska det dessutom finnas fördelar av endogami utan kusingiften.
Senast redigerad av anonn 2022-05-26 kl. 07:38.
Citera
2022-05-26, 09:12
Avstängd
Näthatsgranskaren har sabbat sitt eget rykte. Han har helt tappat trovärdighet och förtroende. Inom rättsväsendet ses han som en jobbig jävel.
Citera
2022-05-26, 09:48
Medlem
“ Yezidier är en rasbesatt hederskulturell kusinäktande klankultur. Blandade barn anses ej vara yezidier. Kvinnor mördas öppet på gator om de blir kära i andra etniciteter.”

Är det helt orimligt att anta att yezidierna själva inte anser denna beskrivning av deras kultur som kränkande utan tvärtom som mycket hedrande?
Citera
2022-05-26, 10:27
Medlem
Varför är det så jävla intressant för omgivningen att veta vem som ligger med vem???!!

Så länge det är inte incest
Citera
2022-05-26, 10:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CWG
Hanif Bali (M) påstod att yezidierna är en kusinknullande klankultur på Twitter. Tog inte lång stund innan han blev polisanmäld för hets mot folkgrupp. Källa: https://bit.ly/3NCp0cG

Nu till den stora frågan. Kan Hanif Bali överträtt den juridiska gränsen för vad som anses vara HMF? Kan han rent av åka dit för det här?

Ja, det måste man nog säga. Det verkar ju som att man kan bli fälld för HMF för mycket mindre än så, även i väldigt tveksamma fall kan tilläggas.
Citera
2022-05-26, 10:42
Medlem
Om nu HBs beskrivning av yazidiernas kultur är korrekt, hur kan den då vara kränkande? Anledningen till att den ser ut som den gör är att yazidierna vill exakt det?

Kan nån förklara för mig?
Citera
2022-05-26, 10:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PerAlbinErlander
Om nu HBs beskrivning av yazidiernas kultur är korrekt, hur kan den då vara kränkande? Anledningen till att den ser ut som den gör är att yazidierna vill exakt det?

Kan nån förklara för mig?

De som anser att det är kränkande ser uppenbarligen ned på yazidierna och när de uttrycker det publikt begår de därför HMF.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in