Polisen tar i och för sig emot anmälningar för allt möjligt dumt, så en polisanmälan är egentligen ointressant. Det intressanta är vad en åklagare gör för bedömning.
Gifter sig kusiner ofta bland dessa människor? Då knullar de ju sina kusiner. Även i sverige tror jag kusiner får gifta sig (dvs knulla lagligt, även om sverige har frikopplat äktenskapet från knullande märkligt nog), men kusinknullande är sällsynta undantag bland det svenska folket.
Är det en klankultur? Kanske, beror på definitionen av klankultur (jag har ingen aning). Att familjen och släkten går före samhället? Tex vid rättskipning?
Kränkande eller nedsättande uttalande? Det borde i så fall bero på vad man anser om att kusiner knullar varandra, och vad klankultur egentligen betyder. I dagens sverige trodde jag förövrigt inget var kränkande, varken moderata politiker som är tillsammans med dömda pedofiler eller ledande socialdemokrater som Mona Sahlin som ägnar sig åt sadomasokism, eller Olof Palme som köper sex av minderåriga prostituerade..... Sverige är svårt att begripa, även för infödda helsvenskar.
Citat:
Den som i ett uttalande eller i ett annat meddelande som sprids hotar eller uttrycker missaktning för en folkgrupp eller en annan sådan grupp av personer med anspelning på ras, hudfärg, nationellt eller etniskt ursprung, trosbekännelse, sexuella läggning eller könsöverskridande identitet eller uttryck, döms för hets mot folkgrupp, till fängelse i högst sex år eller om brottet är ringa, till böter. (16 kap. 8 § brottsbalken).