2022-05-25, 09:56
Citat:
Nicotine replacement therapy. The Royal College of Physicians 2016 report states that the health hazard from long-term use of NRT such as e-cigarettes, is unlikely to exceed 5% of the harm from tobacco smoking.
Nikotin ger direkt högre blodryck men kan eventuellt också leda till detsamma vid regelbunden användning (framförallt högre systoliskt blodtryck) 5 till 10 mmHg och högre risk för diabetes typ 2 samt en del andra negativa biverkningar. Det finns även positiva men de är färre.

Frågan är hur svårt det är att gå från storrökare till storsnusare
och från storsnusare till att tugga nikotintuggummin eller använda nikotinplåster
och sedan successivt trappa ner till ingenting och helt ge upp och komma över nikotin.

Vilken steg är svårast?
Citera
2022-05-25, 10:04
Medlem
Belters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av johnolmes

Frågan är hur svårt det är att gå från storrökare till storsnusare
och från storsnusare till att tugga nikotintuggummin eller använda nikotinplåster
och sedan successivt trappa ner till ingenting och helt ge upp och komma över nikotin.

Vilken steg är svårast?

Verkligen? Frågar du på fullt allvar om "hur långt är ett snöre"?

Om inte det här är individuellt, då vet jag inte vad som är det. Bruk av nikotin är ju en tröst/belöning så frågan är hur mycket tröst/belöning man behöver. Det skiljer sig markant från person till person.
Citera
2022-05-25, 11:18
Medlem
Ja, här sitter jag med kol i stadie 3. Jag har slutat röka sedan en vecka då jag var på sjukhus akut. Jag saknar min pipa så jag blir ”tokig”. Tankarna går kring framtiden. Då jag kanske inte har så långt kvar kan jag ju lika bra röka tills det är slut, eller?

En vecka senare: Jag använder tobaksfritt snus och börjar så sakta ersätta piphanteringen med att ta en prilla efter kaffet. Röd volt (ICA). Det ger en viss ro i själen och jag tror att jag kommer att klara att sluta. Det smakar ganska gott är inte nikotinfränt. Jag kämpar vidare och hoppas att det kan vara till hjälp för någon annan.

Mvh. Bosse.
Citera
2022-05-25, 11:21
Medlem
Bonnatorps avatar
Har slutat röka flera gånger, men börjat igen p.g.a. umgänge med rökare.

Ett sätt som varje gång har fungerat garanterat har varit att sluta köpa cigaretter och att sluta umgås med rökare när de röker.
Mest framgångsrikt är att sluta umgås med rökare över huvud taget då det är svårt att undvika att någonsin bara utomhus med dem. Dock är det svårare den här gången då jag är gift med en.

Vad gäller just det kemiska beroendet så tycker jag vapr har fungerat jättebra.
Köper jag en flaska med starkaste nikotinjuicen för 60:- jag hittar så räcker den i 2-4 dagar om jag röker hur mycket jag vill. Sedan är det mycket mycket bättre att när jag är jätteröksugen kunna ha valet att ta ett enda bloss och sedan lägga bort den, istället för att röka en hel eller halv cigg åt gången.
Det känns både dumt och otillfredställande att ta ett enda bloss på en cigg och släcka den igen.

Så med vape kan jag enkelt trappa ner rätt så effektivt på under en vecka, där sista dagen består av kanske 1-3 bloss.
Efter det känns det kemiska suget mycket svagare, men det psykologiska suget, att få sitta ute med frun och föra något till munnen känns starkare.
Kanske skulle ta och testa kaffe.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in