Citat:
Det är faktiskt ett EU-direktiv. Jättemärkligt. Epub-formatet anses inte "tillgängligt". Det bror på att det inte funkar med text-to-speach. Vilktet i sig är märkligt då det bara är zippade HTML-filer. Vilket format man kommer att använda istället vet jag inte. Adobe DRM försvinner, istället kommer Readium LCP att användas.
Det här är katstrof för oss som brukar låna e-böcker och läsa på läsplatta. Men kommer alltså bara att kunna ladda ner med Biblioappen. Och vem vill läsa romaner på mobben? Om man lyckas lokalisera boken och föra över den till läsplatten kommer den alltså att var krypterad där.
Det finns grejer som knäcker Readium, men det krävs nån slags "key". Tydligen använder vissa amerikanska sajter som säljer böcker Readium och då får men tydligen denna nyckel. Det lär man inte få av biblioteket. Man kan installera Biblio på lvissa läsplattor som har Android om OS, men jag misstänker att boken ändå kommer att öppenas i Biblio-appen och den är ingen fröjd för ögat. Man kan inte ens ändra textstorlek. Zoomar man kommer texten utanför skärmen.
Vet inte ens om det finns riktiga läsplattor som kör Android, d.v.s. har en ickestrålande skärm med elektroniskt bläck. Misstänker att bibliotekens information inte kan skilja på läsplattor och små surfplattor.
Så för att göra det tillgängligt för ett fåtal blir det alltså oerhört otillgängligt för ett flertal.
Det här är katstrof för oss som brukar låna e-böcker och läsa på läsplatta. Men kommer alltså bara att kunna ladda ner med Biblioappen. Och vem vill läsa romaner på mobben? Om man lyckas lokalisera boken och föra över den till läsplatten kommer den alltså att var krypterad där.
Det finns grejer som knäcker Readium, men det krävs nån slags "key". Tydligen använder vissa amerikanska sajter som säljer böcker Readium och då får men tydligen denna nyckel. Det lär man inte få av biblioteket. Man kan installera Biblio på lvissa läsplattor som har Android om OS, men jag misstänker att boken ändå kommer att öppenas i Biblio-appen och den är ingen fröjd för ögat. Man kan inte ens ändra textstorlek. Zoomar man kommer texten utanför skärmen.
Vet inte ens om det finns riktiga läsplattor som kör Android, d.v.s. har en ickestrålande skärm med elektroniskt bläck. Misstänker att bibliotekens information inte kan skilja på läsplattor och små surfplattor.
Så för att göra det tillgängligt för ett fåtal blir det alltså oerhört otillgängligt för ett flertal.
Ur "tillgänglighetssynpunkt" borde det här inte vara något problem för epub3-filer. Och Biblio/WeDoBooks använder ju också epub-filer - bara att de är låsta till själva appen/hemsidan med DRM. Det är alltså rent trams att nedladdning inte skulle gå att implementera. Det finns ju nätbokhandlar som säljer epub-filer med LCP-skydd, vilka går att ladda ned och avkoda med Thorium med den nyckel som man får med boken.
Jag har e-läsare med Android (se Onyx Boox, Bigme). Problemet är att själva appen är undermålig: knappt något går att justera, det går inte att avaktivera animationen när man byter sida och det går heller inte att byta sida med volymknapparna, etc.
Citat:
Jag har fipplat lite på det här ikväll. På Biblios hemsida så kan man också läsa e-böcker, om man öppnar DevTools->Network i Chrome när man öppnar en lånad bok för läsning så kan man få tag på den krypterade epub-filen genom att filtrera på "LoanManager-request_ebook_link" och kolla på svaret. Svaret är ett Json-dokument som innehåller en länk och en nyckel, klistra in den länken så borde den krypterade epub-filen laddas ner. Jag tror att filen är krypterad med Readium LCP men jag kunde inte dekryptera den med några av verktygen som jag hittade med nyckeln från json-dokumentet så jag gick bet där.
Eftersom jag bara var ute efter en bok den här gången så tog jag den långa vägen och filtrerade network på Doc och högerklicka->spara varje blob som html-fil (plus tre css-filer)och la ihop dem till en epub senare. Det verkade som att varje blob var ett kapitel (säkert att varje blob var en fil i epub-boken) så det var inte så jobbigt. Definitivt inte en lösning om man tänker låna ofta men helt okej om det är en enskild bok man är ute efter.
Detta var kanske inte så upplysande men jag ville bara dokumentera min metod och kanske hjälpa som diskussionsunderlag. Eftersom de skickar en krypterad epub till webbläsaren och sedan visar innehållet så antar jag att dekrypteringen sker i webbläsaren och inte på deras server och då borde väl nyckeln finnas synlig någonstans men det är en svårighetsgrad högre än jag klarar.
Eftersom jag bara var ute efter en bok den här gången så tog jag den långa vägen och filtrerade network på Doc och högerklicka->spara varje blob som html-fil (plus tre css-filer)och la ihop dem till en epub senare. Det verkade som att varje blob var ett kapitel (säkert att varje blob var en fil i epub-boken) så det var inte så jobbigt. Definitivt inte en lösning om man tänker låna ofta men helt okej om det är en enskild bok man är ute efter.
Detta var kanske inte så upplysande men jag ville bara dokumentera min metod och kanske hjälpa som diskussionsunderlag. Eftersom de skickar en krypterad epub till webbläsaren och sedan visar innehållet så antar jag att dekrypteringen sker i webbläsaren och inte på deras server och då borde väl nyckeln finnas synlig någonstans men det är en svårighetsgrad högre än jag klarar.
Jag har installerat en version av DeDRM med LCP Readium till Calibre, samt en plugin med stöd för LCP-filer. Då fungerar det att ladda ned och avkryptera testfilerna här: https://www.edrlab.org/readium-lcp/t...liant-devices/.
Det som krävs är att man skriver in rätt LCP-kod i DeDRMs inställningar. I det här fallet är koden “edrlab rocks”, vilket också står på hemsidan.
För att testa om det fungerar med Biblio skulle jag behöva komma åt koden till boken (själva boken är lätt att hitta i Androids filsystem).
Men det är inte troligt att det fungerar. DeDRM stödjer bara den äldre varianten av LCPs DRM. Jag köpte en bok från en internetbokhandel och kopierade in nyckeln i DeDRM - boken laddades ned, men Calibre lyckades inte ta bort skyddet.
Däremot fungerade allt med Thorium, efter att jag kopierat in nyckeln där.