2025-01-14, 22:37
Medlem
Jävla bajs! De kommer att genomföras över hela linjen!
https://wedobooks.io/sv/wedonews/var...blio-adobe-drm

Vadå tillgänglighetskrav? Det positiva är väl att om det genomförs inom hela EU och alla förhoppningsvis använder samma typ av DRM kommer väl nån smart person att göra nåt åt det.
Citera
2025-01-15, 20:41
Medlem
Och var hittade du den på plattan? Har sökt själv utan resultat!
Senast redigerad av Koorpen 2025-01-15 kl. 20:45.
Citera
2025-01-15, 20:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av filifjonken
Nån som vet nåt som kan knäcka DRM i filer hämtade från bibblan med deras app Biblio?

Vissa bibliotek låter en inte ladda ner från nätet längre, utan bara med Biblio-appen. Och där är inte Adobe inblandat, då de vanliga metoderna funkar inte. Det handlar inte bara om att sno boken, utan att ö.h.t. kunna läsa den på lämplig enhet, t.ex. en läsplatta.

Jag befarar att alla bibliotek kommer att gå den här vägen. För jäkligt. Först promotar de läsplattor och sen gör de det omöjligt att läsa deras böcker på en sån. OK, Biblio går att anstallera på ett fåtal plattor, men på de flesta, t.ex. min, är det kört. Vill inte köpa en ny platta och vill inte tvingas välja platta efter om man kan installera appar på den eller inte. Dessutom befarar jag att man då kommer att läsa boken i Biblio-appen även på läsplattan och det är inte speciellt boklikt.

Har gjort ett provlån, lyckades med visst besvär hitta epub-filen på mobilen och dra över den till datorn. Calibre med ovanstående plugin och ePubee är vad jag testat. Onödigt att säga att det inte funkade.

Antar att Biblio är ett svensk påfund, så intresset från hackare lär väl inte vara jättestort förstås.

Och var hittade du den på plattan? Har sökt själv utan resultat!
Citera
2025-01-16, 12:40
Medlem
Jag köper svenska böcker på Bokon. Dessa skickar jag till Kindle men det går lika bra att ladda ner dem på datorn.

Böckerna är märkta. Åker en bok ut på internet så kommer köpet att spåras tillbaka till dig.
Citera
2025-01-22, 12:13
Medlem
Citat:
Jävla bajs! De kommer att genomföras över hela linjen!
https://wedobooks.io/sv/wedonews/var...blio-adobe-drm

Vadå tillgänglighetskrav? Det positiva är väl att om det genomförs inom hela EU och alla förhoppningsvis använder samma typ av DRM kommer väl nån smart person att göra nåt åt det.

Visst är det härligt med detta Orwellianska nyspråk?

Det är "otillgängligt" att kunna hämta hem en epub-fil och läsa den var och hur man vill, men väldigt "tillgängligt" att tvinga användare att använda endast en app/hemsida, där man knappt kan styra något alls i jämförelse med en vettig läsplatta.

Svinaktigt beteende!
Citera
2025-01-22, 12:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av macy
Man kan låna från ett bibliotek och sedan ta bort DRM:et. Då har du boken för evig tid. Gratis.
Urvalet är lite begränsat, men det finns ändå ganska många böcker - så det är värt att utforska innan man eventuellt köper boken. T ex Hawkings bok finns för utlåning på de flesta bibliotek, här är den på Stockholms bibliotek: https://biblioteket.stockholm.se/titel/1218257
Man kan ju låna boken igen så många gånger man vill, så verkar onödigt. Jo en bok av Fosse försvann som e-bok, när han fick nobelpriset, blev för dyr för biblioteket
Citera
2025-01-22, 12:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Muppety
Gå till ditt bibliotek o identifiera dig som funktionsnedsatt, så får du ett konto på https://www.legimus.se/ Där finns bl.a Hawkings bok. Där laddar du ner alla böcker, du lånar dom, men ingen kollar naturligtvis om du raderar dom.

Det behövs inga läkarintyg eller så.
Talböcker.
Citera
2025-01-22, 12:22
Medlem
brianmolkos avatar
Kul med sådant här, lägger appen ned så har de också raderat hela din "bokhylla"
Citera
2025-01-26, 04:17
Medlem
Det är faktiskt ett EU-direktiv. Jättemärkligt. Epub-formatet anses inte "tillgängligt". Det bror på att det inte funkar med text-to-speach. Vilktet i sig är märkligt då det bara är zippade HTML-filer. Vilket format man kommer att använda istället vet jag inte. Adobe DRM försvinner, istället kommer Readium LCP att användas.

Det här är katstrof för oss som brukar låna e-böcker och läsa på läsplatta. Men kommer alltså bara att kunna ladda ner med Biblioappen. Och vem vill läsa romaner på mobben? Om man lyckas lokalisera boken och föra över den till läsplatten kommer den alltså att var krypterad där.

Det finns grejer som knäcker Readium, men det krävs nån slags "key". Tydligen använder vissa amerikanska sajter som säljer böcker Readium och då får men tydligen denna nyckel. Det lär man inte få av biblioteket. Man kan installera Biblio på lvissa läsplattor som har Android om OS, men jag misstänker att boken ändå kommer att öppenas i Biblio-appen och den är ingen fröjd för ögat. Man kan inte ens ändra textstorlek. Zoomar man kommer texten utanför skärmen.

Vet inte ens om det finns riktiga läsplattor som kör Android, d.v.s. har en ickestrålande skärm med elektroniskt bläck. Misstänker att bibliotekens information inte kan skilja på läsplattor och små surfplattor.

Så för att göra det tillgängligt för ett fåtal blir det alltså oerhört otillgängligt för ett flertal.
Citera
2025-02-24, 14:28
Medlem
Citat:
Nån som vet nåt som kan knäcka DRM i filer hämtade från bibblan med deras app Biblio?

Vissa bibliotek låter en inte ladda ner från nätet längre, utan bara med Biblio-appen. Och där är inte Adobe inblandat, då de vanliga metoderna funkar inte. Det handlar inte bara om att sno boken, utan att ö.h.t. kunna läsa den på lämplig enhet, t.ex. en läsplatta.

Jag befarar att alla bibliotek kommer att gå den här vägen. För jäkligt. Först promotar de läsplattor och sen gör de det omöjligt att läsa deras böcker på en sån. OK, Biblio går att anstallera på ett fåtal plattor, men på de flesta, t.ex. min, är det kört. Vill inte köpa en ny platta och vill inte tvingas välja platta efter om man kan installera appar på den eller inte. Dessutom befarar jag att man då kommer att läsa boken i Biblio-appen även på läsplattan och det är inte speciellt boklikt.

Har gjort ett provlån, lyckades med visst besvär hitta epub-filen på mobilen och dra över den till datorn. Calibre med ovanstående plugin och ePubee är vad jag testat. Onödigt att säga att det inte funkade.

Antar att Biblio är ett svensk påfund, så intresset från hackare lär väl inte vara jättestort förstås.

Samma problem här. Köpte en läsplatta i höstas och nu ska den alltså inte gå att använda med böcker från biblioteket.

Fick ner EPUB-filen från appen på telefonen, trixet är att man sätter telefonen i flygplansläge och då dyker den upp i biblio-mappen som en .epub.

Verkar inte som något program klarar detta DRM just nu. Nån som kommit längre?
Citera
2025-02-25, 03:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Buttergoeken
Samma problem här. Köpte en läsplatta i höstas och nu ska den alltså inte gå att använda med böcker från biblioteket.

Fick ner EPUB-filen från appen på telefonen, trixet är att man sätter telefonen i flygplansläge och då dyker den upp i biblio-mappen som en .epub.

Verkar inte som något program klarar detta DRM just nu. Nån som kommit längre?

Ladda upp en sådan .epub fil från Biblio så får vi försöka!
Citera
2025-02-27, 01:31
Medlem
Jag har fipplat lite på det här ikväll. På Biblios hemsida så kan man också läsa e-böcker, om man öppnar DevTools->Network i Chrome när man öppnar en lånad bok för läsning så kan man få tag på den krypterade epub-filen genom att filtrera på "LoanManager-request_ebook_link" och kolla på svaret. Svaret är ett Json-dokument som innehåller en länk och en nyckel, klistra in den länken så borde den krypterade epub-filen laddas ner. Jag tror att filen är krypterad med Readium LCP men jag kunde inte dekryptera den med några av verktygen som jag hittade med nyckeln från json-dokumentet så jag gick bet där.

Eftersom jag bara var ute efter en bok den här gången så tog jag den långa vägen och filtrerade network på Doc och högerklicka->spara varje blob som html-fil (plus tre css-filer)och la ihop dem till en epub senare. Det verkade som att varje blob var ett kapitel (säkert att varje blob var en fil i epub-boken) så det var inte så jobbigt. Definitivt inte en lösning om man tänker låna ofta men helt okej om det är en enskild bok man är ute efter.

Detta var kanske inte så upplysande men jag ville bara dokumentera min metod och kanske hjälpa som diskussionsunderlag. Eftersom de skickar en krypterad epub till webbläsaren och sedan visar innehållet så antar jag att dekrypteringen sker i webbläsaren och inte på deras server och då borde väl nyckeln finnas synlig någonstans men det är en svårighetsgrad högre än jag klarar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in