Citat:
Ursprungligen postat av
filifjonken
Nån som vet nåt som kan knäcka DRM i filer hämtade från bibblan med deras app Biblio?
Vissa bibliotek låter en inte ladda ner från nätet längre, utan bara med Biblio-appen. Och där är inte Adobe inblandat, då de vanliga metoderna funkar inte. Det handlar inte bara om att sno boken, utan att ö.h.t. kunna läsa den på lämplig enhet, t.ex. en läsplatta.
Jag befarar att alla bibliotek kommer att gå den här vägen. För jäkligt. Först promotar de läsplattor och sen gör de det omöjligt att läsa deras böcker på en sån. OK, Biblio går att anstallera på ett fåtal plattor, men på de flesta, t.ex. min, är det kört. Vill inte köpa en ny platta och vill inte tvingas välja platta efter om man kan installera appar på den eller inte. Dessutom befarar jag att man då kommer att läsa boken i Biblio-appen även på läsplattan och det är inte speciellt boklikt.
Har gjort ett provlån, lyckades med visst besvär hitta epub-filen på mobilen och dra över den till datorn. Calibre med ovanstående plugin och ePubee är vad jag testat. Onödigt att säga att det inte funkade.
Antar att Biblio är ett svensk påfund, så intresset från hackare lär väl inte vara jättestort förstås.
Samma problem här. Köpte en läsplatta i höstas och nu ska den alltså inte gå att använda med böcker från biblioteket.
Fick ner EPUB-filen från appen på telefonen, trixet är att man sätter telefonen i flygplansläge och då dyker den upp i biblio-mappen som en .epub.
Verkar inte som något program klarar detta DRM just nu. Nån som kommit längre?