2022-05-25, 08:52
Medlem
diseuses avatar
Vad jag kan se har ännu ingen citerat det underliggande pressmeddelandet från DO (Diskriminering när kommun nekade timanställd kvinna som bär slöja fortsatt arbete):
Citat:
Det var diskriminering när en kommun i Nedre Norrland nekade en kvinna fortsatt arbete inom hemtjänsten eftersom hon bär slöja. Den bedömningen gör DO efter att ha utrett händelsen, och begär därför att kommunen ska betala diskrimineringsersättning till kvinnan.

Kvinnan har arbetat som timanställd inom hemtjänsten i kommunen och burit slöja i form av hijab under sina arbetspass då detta följer av hennes religion. I samband med att kvinnans chef på ett ledningsgruppsmöte tog upp frågan om inköp av slöjor som arbetskläder meddelade verksamhetschefen för äldreomsorgen att det inte var tillåtet för hemtjänstmedarbetare att bära slöja under arbetet. På grund av detta fick kvinnan kort därefter beskedet av sin chef att hon fick välja mellan att inte bära slöja eller så skulle hennes timanställning upphöra.

Under överläggning med DO har verksamhetschefen förklarat att hon av misstag uppfattat att frågan rörde inköp av den typ av slöja som täcker bärarens ansikte (niqab). Kommunen har medgett att kvinnan genom beskedet blivit missgynnad men menar att händelsen berott på ett missförstånd. Kvinnan ska ha fått ett felaktigt besked av sin chef då kommunen egentligen tillåter hemtjänstarbetare att bära hijab under arbetstid. Efter att kommunen blivit uppmärksammad om det inträffade så erbjöds kvinnan att fortsätta sin timanställning.

Av DO:s utredning framgår att anmälaren till följd av beskedet under cirka en månads tid inte fått arbeta några pass inom ramen för sin timanställning i äldreomsorgen. Utöver den missgynnande behandlingen har agerandet även lett till att anmälaren förlorat inkomst.

DO bedömer efter utredning av händelsen att kvinnan utsatts för diskriminering som har samband med religion eller annan trosuppfattning.

– Även om missgynnandet skulle ha sin grund i ett missförstånd så har anmälaren diskriminerats och lidit en kränkning till följd av kommunens agerande. Kommunen har som arbetsgivare ett strikt ansvar att säkerställa att anställda inte utsätts för någon form av diskriminering, säger Vanessa Grapenstedt, jurist på DO:s processenhet.

DO begär nu att kommunen ska betala 70 000 kronor i diskrimineringsersättning samt ersättning för förlorad inkomst till kvinnan. Om kommunen motsätter sig DO:s begäran kommer DO att lämna in en stämningsansökan till Arbetsdomstolen.
Citera
2022-05-25, 08:58
Medlem
Det är väldigt märkligt att man är emot slöja för att det är könsdiskriminerande, samtidigt som man vill straffa kvinnan för detta genom att neka henne arbete.

Sekularism sprider sig snabbare än religion, vi behöver inte tvinga människor förkasta sin tro, deras barn kommer vilja leva som de flesta av oss gör. Gäller bara att fokusera på att männen inte isolerar dem. Hedersbeteende bör leda till omedelbar utvisning av männen i familjen oavsett risk för tortyr i hemlandet. Vi behöver vända barnen mot deras familjer genom massiva informationskampanjer.
Citera
2022-05-25, 09:14
Moderator
T-80Us avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NakedSunshine
I Sverige är vi fria, det är ett fritt land så du får kläda dig precis som du vill. Du behöver inte leva under religiöst förtryck som kvinna. Du behöver inte dölja ditt vackra hår. Du får klä dig precis som du vill.

MEN FAN TA DIG OM DU KLÄR DIG I SLÖJA, FAN TA DIG OM DU INTE KLÄR DIG SOM MAJORITETEN AV VÄSTERLÄNDARNA... Eller vadå?

En del människor i den här tråden är ju så stolliga så man får fnatt.

Du tror alltså att man kan förhindra patriarkalt förtryck genom att gå dem tillmötes?
Citera
2022-05-25, 09:25
Medlem
Doraemon-FTWs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Peyotedude
Jag tror det är msm vänligt och borde vara lätt att googla.

Du har alltså ingen källa.

Frankrike är ett av de värsta länderna i Europa för muslimer, så jag tror inte en sekund på dina påhittade berättelser.
Citera
2022-05-25, 09:29
Medlem
Sobrilbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bossard
Det är väldigt märkligt att man är emot slöja för att det är könsdiskriminerande, samtidigt som man vill straffa kvinnan för detta genom att neka henne arbete.

Sekularism sprider sig snabbare än religion, vi behöver inte tvinga människor förkasta sin tro, deras barn kommer vilja leva som de flesta av oss gör. Gäller bara att fokusera på att männen inte isolerar dem. Hedersbeteende bör leda till omedelbar utvisning av männen i familjen oavsett risk för tortyr i hemlandet. Vi behöver vända barnen mot deras familjer genom massiva informationskampanjer.
Man nekar henne inte arbete. Bär hon inte slöja får hon arbeta. Måste hon ha slöja?
Citera
2022-05-25, 09:39
Medlem
Gridiots avatar
Vad tänker kommunen med, hijab kan ju vara riktigt sexigt! Kanske tanterna är avundsjuka
Citera
2022-05-25, 09:49
Medlem
theshades avatar
Citat:
Ursprungligen postat av itsyourfault
Jag är starkt för HBTQIA+-rättigheter vilket är välkänt. Jag kan ha synpunkter på sjalen, men jag är också feminist och därmed starkt för kvinnors frigörelse och att de gör sina egna val utan att de ifrågasätts av män. Ni själva tycker hon ska ta av sig slöjan och kommenterar hennes val att ha slöjan. Om man inte ser denna sexism så är man blind.

Är man för HBTQIA+-rättigheter måste man också stå upp för andra minoriteters rättigheter, annars är man en hycklare. Jag tänker inte diskutera det du vill diskutera om islamism för jag tycker inte de är relevant för frågeställningen. Jag är emot all värdekonservatism som skadar kvinnor och HBTQIA+-personer, vilket inkluderar högerextremism och islamism.

För den som undrar hur vänsterfeminister lyckas försvara patriarkala hedersförtryck som drabbar kvinnor, samtidigt som man påstår sig stå upp för kvinnors rättigheter så har ni ett praktexempel här.

"Kvinnor ska få klä sig som de vill. Därför ska vi inte lägga fingrarna emellan när deras män bestämmer att de ska skyla håret med sjal."

Det hela är så klart ett absurt resonemang som jag antar grundar sig i en extrem rädsla att överhuvudtaget kritisera någonting som ligger utanför ens egna sfär, då det skulle kunna anses rasistiskt eller främlingsfientligt.

Fem män kan gruppvåldta en kvinna och sen öppet påtala att de gjorde det "för att hon inte bar slöja och därmed är en hora. Att de alltså inte ens är fel att våldta henne" (faktiskt påstående av unga somalier i Sverige om våldtäkter på svenska kvinnor) men en feminist kommer inte uttala sig om det om gärningsmännen är muslimer och kvinnan är vit. Låtsas som det regnar. Eller påskina att svenskar minsann våldtar också.

Det finns inga värre hycklare, rasister och sexister än de som kallar sig feminister och antirasister. Fy tvi för er.
Citera
2022-05-25, 10:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Drapåtrissor
När den timanställda kvinnan i Kramfors uppmanades att inte bära slöja på arbetet valde hon att sluta och vände sig till DO som i vanlig ordning tilldömde den kränkta muslimen 70000kr som plåster på såren. Dom börjar bli många nu dom kränkta muslimerna som kan skratta hela vägen till banken! Eller var DO:s beslut riktigt? Bör inte all verksamhet i offentlig verksamhet vara befriad från religiösa symboler som t.ex slöjan står för? Att den även är en symbol för kvinnoförtryck går inte att förneka!
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vasternorrland/vikarie-nekades-bara-sloja-do-kraver-70-000-i-ersattning-av-kramfors
F-n vad billigt, jag har säkert 10 ex när jag blivit kränkt av musl män o kvinnor
Hur kan de göra ett case av det?..Hon var TIMANSTÄLLD och valde att sluta själv. Inte ens fastanställd och uppsagd.
Så om jag KNÄCKER EXTRA och inte får ha mössa på jobbet av katolska skäl och väljer att sluta så är det ett fall för DO?
Rent krasst har varje kvinna med slöja rätt till ersättn
Vilken tabbe av chefen att skriva ut det i sms tyder på orutin..

Sen undrar jag över beloppet 70 000 , fick inte anhöriga till offren Drottninggatan typ 15 000 för skada och värk?? Även våldtäksoffer får generellt mindre och de som blivit utsatta för brott. Alltså värderas en religiös kränkning mer i Sverige än att bli slagen eller anhörig till brottsoffer..?
Intressant i ett sekulärt land, hur kunde det bli så???

Senast redigerad av popll 2022-05-25 kl. 10:12.
Citera
2022-05-25, 10:09
Medlem
Viejoverdes avatar
Citat:
När den timanställda kvinnan i Kramfors uppmanades att inte bära slöja på arbetet valde hon att sluta och vände sig till DO som i vanlig ordning tilldömde den kränkta muslimen 70000kr som plåster på såren. Dom börjar bli många nu dom kränkta muslimerna som kan skratta hela vägen till banken! Eller var DO:s beslut riktigt? Bör inte all verksamhet i offentlig verksamhet vara befriad från religiösa symboler som t.ex slöjan står för? Att den även är en symbol för kvinnoförtryck går inte att förneka!
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vasternorrland/vikarie-nekades-bara-sloja-do-kraver-70-000-i-ersattning-av-kramfors
Kika på hur vissa andra länder gör? Nää.. Sverige går all in och beställer hellre slöjor i "rätt färg" till anställda som anser sig tvungna att dölja frisyren. Skevt.
Citera
2022-05-25, 10:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av itsyourfault
Du är hopplös. Alla kvinnor tvingas inte ha slöja, vissa väljer ha på sig den av egen vilja. Det är dem jag menar. Lär dig läsa.

De är tvingade in i en kvinnoförtryckande patriarkalisk norm som är väsensfrämmade för vår västerländska kultur-tala om för mig hur kampen för kvinnors frihet och jämlikhet främjas av att de tvingas se sig som något felaktigt, som någon som ska döljas eftersom de som kvinnor ska ta ansvar för mäns sexualdrift?
Det är du som är blind.
Citera
2022-05-25, 10:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WakeUpWakeUp
Men snälla sluta dra alla över en och samma kam, du tar upp en liten minoritet utav människor med dåliga beteenden och får det till att alla svenskarna är sådana?
Sluta snacka skit, jag vet svenskar som lever helt annorlunda och har en bra livsstil, och rätt många. Att människor mår dåligt och går på antidepp är inte något att skämta om, det är elakt, dessutom är det ett världsligt problem och inte svenskt, har du inte läst runt på nätet?

Alla de saker du nämner gör vissa icke svenskar också, även om det är en liten grupp här också.

Nu anser jag att en kvinna få klä sig hur hon vill, vare sig vågat eller ha slöja (om slöjan är helt frivillig d.v.s.) men en arbetsgivare bestämmer väl sådant, vi fick inte ha keps/mössa i skolan t.ex. Det kanske är viktigt att se människan i det yrket.

Det är ett enormt intrång att degradera en kvinna genom att avlägsna plagg efter plagg samtidigt kackla om att "vi värnar om kvinnros rättigheter". Islam påbjuder kvinnan att vara modest och gudsfruktande, och just för att inte degraderas in till en Svensk kvinna, en vkinna som hunnit bli gruppvåldtagen, nerdrogad, gjort 2 aborter, blir påtafsad, få bulimi och anorexi och andra mentala problem innan hon ens har hunnit ta studenten. Mitt förslag, foksuera på er unga tjejers välmående istlälet för att vara totalitär. Den svenska tonårstjejen mår inte bra, bulimi, anoerxi, självdesturktivt beteende, 10000 tals sexuella partenrs. Ni är ett dekaderat och trasigt folk, jag tror du själv inser det med tanke på hur du svarade.
Citera
2022-05-25, 10:11
Medlem
Viejoverdes avatar
Citat:
För övrigt fick jag nej på frågan om att bära Kippa. Av arbetsgivaren. En dag om året. Stämma dem? (Nä, jag är inte judisk, men fryser om flinten, därför kippa).
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in