• 4
  • 5
2022-05-24, 18:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ollekeramik
Även dom flesta som tränar klarar inte 100 armhävningar på raken. Har ett flertal vänner som tränar och tror inte någon skulle klara 100 armhävningar på raken. Även jag själv som tränar 3-4 dagar per vecka kanske skulle fixa 50 armhävningar på raken.
Du kan ta 200 kg i bänkpress och väga 80 kg men inte klara 100 armhävningar.
Någon annan som väger de samma men knappt klarar 1 lyft 100 kg bänkpress klarar 100 armhävningar.

Anledningen är mycket enkel, efter runt 20 reps så är det uthållighet inte styrka som är avgörande.

Man blir inte bra på att göra många armhävningar genom att lyfta tungt, du blir bra på att göra många armhävningar genom att helt enkelt göra mycket armhävningar när du tränar.

Tränar man mycket core och plankan så blir man också bättre på att göra många armhävningar.
Citera
2022-05-24, 20:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Barents
Prova till imorgon och skriv!

Jag klarade 40 st som mest när jag gjorde lumpen som 22-åring, men jag har aldrig varit någon atlet. Som 50+ klarar jag 4 st utan träning, det är den klena sanningen. Då är jag ändå smal och allmäntränad.

Testade nu på kvällen och kom upp till 43, lite mindre än jag trodde till och med!

Citat:
Ursprungligen postat av Regnpojken
Någon annan som väger de samma men knappt klarar 1 lyft 100 kg bänkpress klarar 100 armhävningar.

Anledningen är mycket enkel, efter runt 20 reps så är det uthållighet inte styrka som är avgörande.

Man blir inte bra på att göra många armhävningar genom att lyfta tungt, du blir bra på att göra många armhävningar genom att helt enkelt göra mycket armhävningar när du tränar.

Tränar man mycket core och plankan så blir man också bättre på att göra många armhävningar.

Självklart är det så, har inte sagt något annat.
Citera
2022-05-25, 10:33
Medlem
Barentss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Regnpojken

Jag har för mig att världsrekordet i situps och armhävning has av någon 12-åring, som inte har så mycket kropp att lyfta men oändligt med seghet.
Citera
2022-05-25, 15:46
Medlem
qvarne2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av weedissweet
White trash grej att tro det skulle vara till någon nytta att bara köra armhävningar.

Det är till stor nytta! Han kommer att utveckla sina bröst och arm muskler och på så sätt kunna leverera mer kraft när han smäller på någon på käften. Längden vid kastning av spjut kommer också att öka vilket alltid är bra i livet.
Citera
2022-05-28, 10:27
Medlem
Dan-Eliassons avatar
Du kommer bli fit och få en deffad form av detta men inte bli grov/stark.
Bra träning men ingen hälsokur för lederna att göra samma repetativa övning varje dag.
För att kunna göra många armhävningar (på rad) krävs god syresättningsförmåga.
Skulle definitivt ha kombinerat med fler övningar.
Du kommer se just precis som att du inte tränat något annat än armhävningar, d.v.s få framskjutna axlar på sikt.
Citera
  • 4
  • 5

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in