Citat:
Ursprungligen postat av
VastraGotaland
Hej
Jag har börjat med ketodieten och hållt på i två veckor nu. Jag har en fråga:
Hur länge går man ner så här snabbt i vikt, som man gör den första tiden? (Jag vet såklart att det är individuellt, men går det säga på ett ungefär?) Jag har lite att ta av, men inte jättemycket. Behöver bara gå ner ca 7 kilo.
Jag har gått ner 2,4 kilo på två veckor, men antar att jag inte kan gå ner så här mycket varje vecka hela tiden?
I början är mycket av vikten du går ner vattenvikt. Då du inte intar kolhydrater i någon större mängd, som binder vatten, så har man mindre vatten i kroppen. Detta kommer läggas på fort om det är så att du hade gått av, så jag rekommenderar att sikta på mer än 7 kg om det är ditt mål.
Det tar i regel några månader innan kroppen blir fettanpassad, och att din träning är minst lika bra, om inte bättre, än om man är en kolhydratsgris. Det är efter den här tiden som kroppar aktivt bränner fett under fysisk aktivitet, och inte enbart pga kalorirestriktion. Ju mer du tränar på fastande mage, desto fortare blir kroppen fettanpassad, vilket är den bästa delen med keto, utöver dess hälsoeffekter.