2022-05-23, 13:36
Medlem
Hej
Jag har börjat med ketodieten och hållt på i två veckor nu. Jag har en fråga:
Hur länge går man ner så här snabbt i vikt, som man gör den första tiden? (Jag vet såklart att det är individuellt, men går det säga på ett ungefär?) Jag har lite att ta av, men inte jättemycket. Behöver bara gå ner ca 7 kilo.
Jag har gått ner 2,4 kilo på två veckor, men antar att jag inte kan gå ner så här mycket varje vecka hela tiden?
Citera
2022-05-23, 13:55
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VastraGotaland
Hej
Hur länge går man ner så här snabbt i vikt, som man gör den första tiden? (Jag vet såklart att det är individuellt, men går det säga på ett ungefär?) Jag har lite att ta av, men inte jättemycket. Behöver bara gå ner ca 7 kilo.
Jag har gått ner 2,4 kilo på två veckor, men antar att jag inte kan gå ner så här mycket varje vecka hela tiden?

Jag har kört viktväktarna och gick ner ca 1 kilo i veckan som räknas som helt normal nedgång om man är duktig. Kan givetvis gå fortare i början också. Så dina 2,4 kilo på två veckor är inget konstigt skulle jag säga.
Det viktiga när du väl är färdig med dina 7 kilo är att inte falla tillbaka i gamla hjulspår för då kommer du säkerligen sakta men säkert gå upp igen.
Citera
2022-05-23, 14:09
Medlem
MrMadoffs avatar
2.4 kilo på två veckor är inte onormalt mycket så det kan nog fortgå så
Citera
2022-05-23, 14:45
Medlem
Det du gått ner är vätska pga uteblivna kolhydrater.
Din viktminskning kommer att plana ut lite när du går ner i fett o muskler.
Lycka till.
(Kolhydrater binder ca 2,5 gr vätska per gram kolhydrat.
Proteri binder ca 1 gr vätska per gram protein. )
Citera
2022-05-23, 14:49
Medlem
Citat:
Hej

I början är mycket av vikten du går ner vattenvikt. Då du inte intar kolhydrater i någon större mängd, som binder vatten, så har man mindre vatten i kroppen. Detta kommer läggas på fort om det är så att du hade gått av, så jag rekommenderar att sikta på mer än 7 kg om det är ditt mål.

Det tar i regel några månader innan kroppen blir fettanpassad, och att din träning är minst lika bra, om inte bättre, än om man är en kolhydratsgris. Det är efter den här tiden som kroppar aktivt bränner fett under fysisk aktivitet, och inte enbart pga kalorirestriktion. Ju mer du tränar på fastande mage, desto fortare blir kroppen fettanpassad, vilket är den bästa delen med keto, utöver dess hälsoeffekter.
Citera
2022-05-23, 20:24
Medlem
Hurt-Åkes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vit-Brandbil
Jag har kört viktväktarna och gick ner ca 1 kilo i veckan som räknas som helt normal nedgång om man är duktig. Kan givetvis gå fortare i början också. Så dina 2,4 kilo på två veckor är inget konstigt skulle jag säga.
Det viktiga när du väl är färdig med dina 7 kilo är att inte falla tillbaka i gamla hjulspår för då kommer du säkerligen sakta men säkert gå upp igen.

Det där har exakt NOLL med trådens fråga att göra. Att köra på keto/extrem lågkolhydratkost har absolut exakt ingenting att göra med Viktväktarkost.

----------------------------------------------------------------------------
Till TS: Som andra skrivit så tappar man massor i början pga att man minskar vätskan i kroppen. (Därför är det viktigt att dricka mycket och få i sig salter. Annars mår du piss.) Så räkna med att viktminskningen avstannar rejält i hastighet. Om man är kraftigt överviktig så kommer kilona ändå att rasa och om man håller dieten så kommer man inte att gå upp i vikt. Men ketodieten kommer inte trimma din kropp om du inte är väldigt överviktig. För det krävs tuffare tag som hårt träning och/eller kalorirestriktion.

Keto/lågkarb/LCHF är perfekt för de som vill hålla en hyfsat sund vikt men för anorektobantare funkar det inte.
Citera
2022-05-25, 11:09
Medlem
Jag går på spinning 3 dagar i veckan och försöker få in ett pass aerobics också. Mer hinner jag tyvärr inte med i min vardag.
Ja, jag har rejäla biverkningar av dieten men det får det vara värt.
Jag är inte jätteöverviktig, men ganska trötta muskler. Jag är 165 cm och väger 68,4 idag. Och vill ner till åtminstone 64 kilo innan jag känner mig nöjd. Då har jag gått ner 7 kilo. Ska jag gå ner till 62-63 kanske?
Citera
2022-10-04, 12:44
Medlem
Readyfreddies avatar
Citat:
Jag går på spinning 3 dagar i veckan och försöker få in ett pass aerobics också. Mer hinner jag tyvärr inte med i min vardag.
Ja, jag har rejäla biverkningar av dieten men det får det vara värt.
Jag är inte jätteöverviktig, men ganska trötta muskler. Jag är 165 cm och väger 68,4 idag. Och vill ner till åtminstone 64 kilo innan jag känner mig nöjd. Då har jag gått ner 7 kilo. Ska jag gå ner till 62-63 kanske?
Hur går det nu?

Du behöver ju inte trycka in motion för att gå ner i vikt, det räcker förstås att sköta dieten.

Vad har du för biverkningar?

För mig fungerar dieten helt fantastiskt. Kan lägga till att jag kör one meal a day också vilket fungerar perfekt på just keto.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in