2022-05-23, 12:30
Medlem
Hall!

Har Apple ngon egen motsvarighet till Active Directory och SCCM?
Citera
2022-05-23, 12:40
Medlem
aYaLLas avatar
Tror nog att det r lite vl avancerat fr Mac OS. Dremot s kan vl bde Mac OS & Linux anvnda Microsofts AD DS.
Citera
2022-05-23, 12:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aYaLLa
Tror nog att det r lite vl avancerat fr Mac OS. Dremot s kan vl bde Mac OS & Linux anvnda Microsofts AD DS.
Vad fr avancerat? 🤨

Att Linux och OS X kan hanteras via AD vet jag redan, men det var inte frgestllningen.
Citera
2022-05-23, 13:24
Moderator
Rassas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ghostery
Hall!

Har Apple ngon egen motsvarighet till Active Directory och SCCM?

Apple hade en katalogtjnst som hette Open Directory och var motsvarigheten till Active Directory. Den r numera nerlagd. Det gr dock utmrkt att koppla en Mac till ett AD, antingen ett on premise eller Azure (moln-AD). Det funkar ven mot Googles katalogtjnst, mfl.

Liksom Open Diretory r Apples egen SCCM (eller Endpoint Manager som den heter idag) nerlagd. Det finns dock ett flertal MDM-lsningar fr Mac, dr den bsta frmodligen r Jamf Pro. Det funkar ven mot Endpoint Manager men med begrnsningar. Andra lsningar r tex. Mobile Iron, Munki, Kandji, Jumpcloud, mfl.

EDIT: Apple har faktiskt kvar sin Endpoint Manager, den heter Profile Manager. Dock kommer den inte att fungera med datorer som kr kommande versioner av macOS s man kan vl sga att det r en dd produkt nd.
Senast redigerad av Rassa 2022-05-23 kl. 13:29.
Citera
2022-05-23, 13:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rassa
Apple hade en katalogtjnst som hette Open Directory och var motsvarigheten till Active Directory. Den r numera nerlagd. Det gr dock utmrkt att koppla en Mac till ett AD, antingen ett on premise eller Azure (moln-AD). Det funkar ven mot Googles katalogtjnst, mfl.

Liksom Open Diretory r Apples egen SCCM (eller Endpoint Manager som den heter idag) nerlagd. Det finns dock ett flertal MDM-lsningar fr Mac, dr den bsta frmodligen r Jamf Pro. Det funkar ven mot Endpoint Manager men med begrnsningar. Andra lsningar r tex. Mobile Iron, Munki, Kandji, Jumpcloud, mfl.

EDIT: Apple har faktiskt kvar sin Endpoint Manager, den heter Profile Manager. Dock kommer den inte att fungera med datorer som kr kommande versioner av macOS s man kan vl sga att det r en dd produkt nd.
Okej. Varfr r Apples lsningar nerlagda?

Vad fr begrnsningar har Jamf?

Mobile Iron knner jag till.

Jag vet att Mac o Linuxdator kan hanteras av Ms AD men det var inte frgan.
Citera
2022-05-23, 14:08
Moderator
Rassas avatar
Citat:
Okej. Varfr r Apples lsningar nerlagda?

Vad fr begrnsningar har Jamf?

Mobile Iron knner jag till.

Jag vet att Mac o Linuxdator kan hanteras av Ms AD men det var inte frgan.

Apple lade vl fokus p annat n sina egna servertjnster, tyvrr. Dom hade bra lsningar annars, s det r synd att dom frsvann.

Jamf har inga begrnsningar direkt, det r den MDM som har bst std fr Mac och iOS. Det beror vl p vad man vill stadkomma.
Citera
2022-05-23, 15:15
Medlem
Citat:
Apple lade vl fokus p annat n sina egna servertjnster, tyvrr. Dom hade bra lsningar annars, s det r synd att dom frsvann.

Jamf har inga begrnsningar direkt, det r den MDM som har bst std fr Mac och iOS. Det beror vl p vad man vill stadkomma.
Okej.

Jag tnker en tvling med Jamf, som enbart hanterar Apple-enheter, vs SCCM som endast hanterar Windows-enheter.

Vilken vinner?

Vilken r lttast att installera i sin server?
Vilken krnglar minst?
Vilken r mest lttfrstelig och anvndarvnlig?
Vilken gr jobbet bst utan att krngla?
Citera
2022-05-23, 16:03
Medlem
Det gr vl att hantera en del saker p macar via Microsoft Intune ocks? Fr lnge sedan jag jobbade med de hr bitarna dock, s jag kan inte svara p vad.
Citera
2022-05-23, 16:30
Moderator
Rassas avatar
Citat:
Okej.

Jag tnker en tvling med Jamf, som enbart hanterar Apple-enheter, vs SCCM som endast hanterar Windows-enheter.

Vilken vinner?

Vilken krnglar minst?

Ungefr lika svrt / ltt beroende p frkunskaper, man behver ha koll p DNS, portar i brandvggen mm oavsett val av produkt.

Vilken krnglar minst?
I kontext till att hantera Mac och iOS: Jamf.

Sen hanterar inte Endpoint Manager endast Windows-enheter. Den fixar Windows, Mac, iOS och Android. Men r sklart bst p att hantera Windows, det r ju Microsoft som utvecklar bde Windows och Endpoint Manager.
Citera
2022-05-23, 16:42
Medlem
Citat:
Ungefr lika svrt / ltt beroende p frkunskaper, man behver ha koll p DNS, portar i brandvggen mm oavsett val av produkt.

Vilken krnglar minst?

Sen hanterar inte Endpoint Manager endast Windows-enheter. Den fixar Windows, Mac, iOS och Android. Men r sklart bst p att hantera Windows, det r ju Microsoft som utvecklar bde Windows och Endpoint Manager.

Okej. Undrar bara eftersom sccm r ett helvete att bde installera och anvnda.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in