2022-05-23, 12:30
Medlem
Hallå!

Har Apple någon egen motsvarighet till Active Directory och SCCM?
Citera
2022-05-23, 12:40
Medlem
aYaLLas avatar
Tror nog att det är lite väl avancerat för Mac OS. Däremot så kan väl både Mac OS & Linux använda Microsofts AD DS.
Citera
2022-05-23, 12:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aYaLLa
Tror nog att det är lite väl avancerat för Mac OS. Däremot så kan väl både Mac OS & Linux använda Microsofts AD DS.
Vadå för avancerat? 🤨

Att Linux och OS X kan hanteras via AD vet jag redan, men det var inte frågeställningen.
Citera
2022-05-23, 13:24
Moderator
Rassas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ghostery
Hallå!

Har Apple någon egen motsvarighet till Active Directory och SCCM?

Apple hade en katalogtjänst som hette Open Directory och var motsvarigheten till Active Directory. Den är numera nerlagd. Det går dock utmärkt att koppla en Mac till ett AD, antingen ett on premise eller Azure (moln-AD). Det funkar även mot Googles katalogtjänst, mfl.

Liksom Open Diretory är Apples egen SCCM (eller Endpoint Manager som den heter idag) nerlagd. Det finns dock ett flertal MDM-lösningar för Mac, där den bästa förmodligen är Jamf Pro. Det funkar även mot Endpoint Manager men med begränsningar. Andra lösningar är tex. Mobile Iron, Munki, Kandji, Jumpcloud, mfl.

EDIT: Apple har faktiskt kvar sin Endpoint Manager, den heter Profile Manager. Dock kommer den inte att fungera med datorer som kör kommande versioner av macOS så man kan väl säga att det är en död produkt ändå.
Senast redigerad av Rassa 2022-05-23 kl. 13:29.
Citera
2022-05-23, 13:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rassa
Apple hade en katalogtjänst som hette Open Directory och var motsvarigheten till Active Directory. Den är numera nerlagd. Det går dock utmärkt att koppla en Mac till ett AD, antingen ett on premise eller Azure (moln-AD). Det funkar även mot Googles katalogtjänst, mfl.

Liksom Open Diretory är Apples egen SCCM (eller Endpoint Manager som den heter idag) nerlagd. Det finns dock ett flertal MDM-lösningar för Mac, där den bästa förmodligen är Jamf Pro. Det funkar även mot Endpoint Manager men med begränsningar. Andra lösningar är tex. Mobile Iron, Munki, Kandji, Jumpcloud, mfl.

EDIT: Apple har faktiskt kvar sin Endpoint Manager, den heter Profile Manager. Dock kommer den inte att fungera med datorer som kör kommande versioner av macOS så man kan väl säga att det är en död produkt ändå.
Okej. Varför är Apples lösningar nerlagda?

Vad för begränsningar har Jamf?

Mobile Iron känner jag till.

Jag vet att Mac o Linuxdator kan hanteras av Ms AD men det var inte frågan.
Citera
2022-05-23, 14:08
Moderator
Rassas avatar
Citat:
Okej. Varför är Apples lösningar nerlagda?

Vad för begränsningar har Jamf?

Mobile Iron känner jag till.

Jag vet att Mac o Linuxdator kan hanteras av Ms AD men det var inte frågan.

Apple lade väl fokus på annat än sina egna servertjänster, tyvärr. Dom hade bra lösningar annars, så det är synd att dom försvann.

Jamf har inga begränsningar direkt, det är den MDM som har bäst stöd för Mac och iOS. Det beror väl på vad man vill åstadkomma.
Citera
2022-05-23, 15:15
Medlem
Citat:
Apple lade väl fokus på annat än sina egna servertjänster, tyvärr. Dom hade bra lösningar annars, så det är synd att dom försvann.

Jamf har inga begränsningar direkt, det är den MDM som har bäst stöd för Mac och iOS. Det beror väl på vad man vill åstadkomma.
Okej.

Jag tänker en ”tävling” med Jamf, som enbart hanterar Apple-enheter, vs SCCM som endast hanterar Windows-enheter.

Vilken vinner?

Vilken är lättast att installera i sin server?
Vilken krånglar minst?
Vilken är mest lättförståelig och användarvänlig?
Vilken gör jobbet bäst utan att krångla?
Citera
2022-05-23, 16:03
Medlem
Det går väl att hantera en del saker på macar via Microsoft Intune också? För länge sedan jag jobbade med de här bitarna dock, så jag kan inte svara på vad.
Citera
2022-05-23, 16:30
Moderator
Rassas avatar
Citat:
Okej.

Jag tänker en ”tävling” med Jamf, som enbart hanterar Apple-enheter, vs SCCM som endast hanterar Windows-enheter.

Vilken vinner?

Vilken krånglar minst?

Ungefär lika svårt / lätt beroende på förkunskaper, man behöver ha koll på DNS, portar i brandväggen mm oavsett val av produkt.

Vilken krånglar minst?
I kontext till att hantera Mac och iOS: Jamf.

Sen hanterar inte Endpoint Manager endast Windows-enheter. Den fixar Windows, Mac, iOS och Android. Men är såklart bäst på att hantera Windows, det är ju Microsoft som utvecklar både Windows och Endpoint Manager.
Citera
2022-05-23, 16:42
Medlem
Citat:
Ungefär lika svårt / lätt beroende på förkunskaper, man behöver ha koll på DNS, portar i brandväggen mm oavsett val av produkt.

Vilken krånglar minst?

Sen hanterar inte Endpoint Manager endast Windows-enheter. Den fixar Windows, Mac, iOS och Android. Men är såklart bäst på att hantera Windows, det är ju Microsoft som utvecklar både Windows och Endpoint Manager.

Okej. Undrar bara eftersom sccm är ett helvete att både installera och använda.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in