2022-05-23, 20:11
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av C.Moonshine
Tyvärr är jag född efter 1990 då jag är född 1992.
Min Pappa dog 1999 och moder 2010. Under min barndom. Släktforskning delen finns de en hel del men de bryr jag mig inte om. Jag vill ju veta om mig själv eftersom jag har inga minnen och nästan ingen som kan svara på mina frågor. Så då får jag gräva själv.

Jag har kontaktat olika myndigheter men gått bet utöver regionsarkivet idag som jag fick tag i.

Med släktforskningsdelen får du ju veta mer om dig själv om du var född före 1991. Nu är det inte så. Annars fanns register över var du har bott, dina föräldrar osv.
Citera
2022-05-23, 20:35
Medlem
Kallebrogens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Methos
Sitter och tittar på en socialjournal från 1953 om familjen Persons fattigvårdsbridrag... Jo, socialanteckningar sparas.
Ja, och banker rånas. Olagligheter begås.

Sen kan det ju eventuellt vara så att lagen var "lite" annorlunda 1953, speciellt med tanke på att nuvarande socialtjänstlag antogs år 2001.
Citera
2022-05-23, 20:45
Medlem
Citat:
Sitter och tittar på en socialjournal från 1953 om familjen Persons fattigvårdsbridrag... Jo, socialanteckningar sparas.

Fascinerande. Men skicka den paragrafen som svar till socialtjänsten och se om de är lika stöddig då kanske? Eller ska man göra en JO anmälan om de vägrar eller tillsyn från ivo. Jag tänkte inte anmäla dem överhuvudtaget för ee bryr jag mig inte om men om de existerar uppgifter jag inte får tillgång till och det är enda sättet?

En annan sak vart hittar du socialjournalen du läser? För jag vet att min halvsyster är född 1985 och hon blev fosterplacerad i tonåren men mig lämnade de kvar.
Citera
2022-05-23, 20:48
Avstängd
Citat:
Fascinerande. Men skicka den paragrafen som svar till socialtjänsten och se om de är lika stöddig då kanske? Eller ska man göra en JO anmälan om de vägrar eller tillsyn från ivo. Jag tänkte inte anmäla dem överhuvudtaget för ee bryr jag mig inte om men om de existerar uppgifter jag inte får tillgång till och det är enda sättet?

En annan sak vart hittar du socialjournalen du läser? För jag vet att min halvsyster är född 1985 och hon blev fosterplacerad i tonåren men mig lämnade de kvar.

1. Som Kallebrogren skriver är de flesta moderna journalet gallrade 5 år efter du har utträtt ur socialtjänstens vård. Men allt är inte gallrat för det.

2. Alla uppgifter före 1991 förvaras hos Riksarkivet eller stadsarkiven. Du kan få reda på folks socialjournaler 1950 för att de finns i kyrkoarkiven och sekretessen på 70 år är borta.
Citera
2022-05-23, 20:53
Medlem
Citat:
Med släktforskningsdelen får du ju veta mer om dig själv om du var född före 1991. Nu är det inte så. Annars fanns register över var du har bott, dina föräldrar osv.

Där ser man. De jag menade med släktforskning är att de finns en existerande privat släktforskning om min pappas fars bakgrund och ända bak till 1500 talet men i den a släktforskning saknas de uppgifter om min pappa , faster,mina syskon o allas våra liv då ingen riktigt varit villig att delta inklusive mig själv från början.

De jag egentligen vill veta är om själva min uppväxt. Mitt liv i 18 år. För jag minns inte min barndom pga svåra traumatiska händelser vilket gjort att jag inte minns för hjärnan skyddar sig själv. Men jag har också fått uppgifter av pappas sida att innan han dog skulle yrka på att ha mig på heltid men självklart fanns ingen process startad,men de var även efter hans död som de gjordes otaliga anmälningar och möten men inget jag fått ut i dokument.

Jag har fått ut 3 ärendne gällande mig i 3 olika år och 2005,2007,2010

Men 2007 skulle följas upp vilket borde då ha följts upp?
2006 gjorde skolsköterskan en anmälan men de enda är en notis om det inte vad hon misstänkte eller nån form av anteckning från anmälan, 2008 finns en anmälan ifrån en annan myndighet som inte heller står något vad de var oroliga över. Och tydligen ska de finnas massa anmälningar ifrån att min pappa dog så från 1999 och framåt och nån enstaka innan dess vilket jag inte vetat om förän för ett tag sedan
Så nu när jag vet detta blir man ju nyfiken på vad de handlar om och vad son hände ön det utredde eller la ner det.

Jag har inget för myndigheter egentligen men nu vill jag ju ha svar om de existerar såna papper. Jag får väl hoppas att regionarkivet hittar nåt iaf.
Citera
2022-05-28, 18:47
Medlem
AccuratePeers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kallebrogen
Akter hos socialtjänsten får inte arkiveras, utan ska gallras:
"Anteckningar och andra uppgifter i en personakt hos socialnämnden som tillhör en sådan sammanställning av uppgifter som avses i lagen (2001:454) om behandling av personuppgifter inom socialtjänsten skall gallras fem år efter det att sista anteckningen gjordes i akten. Uppgifterna skall dock inte gallras så länge uppgifter om samma person inte har gallrats av nämnden enligt andra stycket.

Uppgifter i en sammanställning som avses i lagen om behandling av personuppgifter inom socialtjänsten skall gallras fem år efter det att de förhållanden som uppgifterna avser har upphört.

Gallringen skall vara avslutad senast kalenderåret efter det att gallringsskyldigheten inträdde.
" (fetstil tillagd)
(Socialtjänstlagen 12:1)

Detta gäller dock inte patientjournaler inom sjukvården.

Om ett barn har varit placerad kan akterna vara arkiverade i längre än fem år dock.

Citat:
2 § Följande handlingar får inte gallras med stöd av bestämmelserna i 1 § första stycket:

handlingar som kommit in eller upprättats i samband med utredning om faderskap eller föräldraskap enligt 1 kap. 9 § föräldrabalken,
handlingar som kommit in eller upprättats i samband med utredning om adoption,
handlingar som kommit in eller upprättats i samband med att ett barn har placerats eller tagits emot i ett hem för vård eller boende, familjehem, stödboende, sådant boende som avses i 5 kap. 7 § tredje stycket eller annat enskilt hem som inte tillhör någon av föräldrarna eller någon annan som har vårdnaden om barnet.[/b]
(Socialtjänstlagen 12:2)

Tror TS skrev att han varit placerad och då borde akterna vara kvar. Efter 5 år försvinner dock akterna från socialtjänstens arkiv. Som någon skrev tidigare rekommenderas att du tar kontakt med kommunarkivet och därigenom begära ut dina handlingar.
Citera
2022-05-28, 19:17
Medlem
Kallebrogens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AccuratePeer
Om ett barn har varit placerad kan akterna vara arkiverade i längre än fem år dock.

Tror TS skrev att han varit placerad och då borde akterna vara kvar. Efter 5 år försvinner dock akterna från socialtjänstens arkiv. Som någon skrev tidigare rekommenderas att du tar kontakt med kommunarkivet och därigenom begära ut dina handlingar.
Nice catch!
Citera
2022-05-28, 23:04
Medlem
Citat:

Jag har inte varit placerad utan min halvsyster blev placerad. Hon får ut allt på sig medans jag knappt får tag i något alls. För att de gallrad och gått för länge.

Vi får se nu när jag tagit kontakt med regionarkiv,kommunarkiv, sjukhusjouraler osv. Hoppas få veta lite mer iaf.
Citera
2022-05-29, 09:39
Medlem
AccuratePeers avatar
Citat:
Jag har inte varit placerad utan min halvsyster blev placerad. Hon får ut allt på sig medans jag knappt får tag i något alls. För att de gallrad och gått för länge.

Vi får se nu när jag tagit kontakt med regionarkiv,kommunarkiv, sjukhusjouraler osv. Hoppas få veta lite mer iaf.

Aha, sorry. Miss av mig där.

Nåja, all lycka till i alla fall. Hoppas det löser sig.
Citera
2022-05-29, 13:27
Medlem
Citat:
Aha, sorry. Miss av mig där.

Nåja, all lycka till i alla fall. Hoppas det löser sig.

Tack, Ja jag hoppas det.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in