Citat:
Ursprungligen postat av
C.Moonshine
Jag undrar hur jag får reda på mer fakta om min uppväxt och biologiska föräldrar.
Jag har varit aktuell inom socialtjänsten hela livet, men jag fick bara ut 3 utredningar och de är allt som finns enligt de på kommun.
Det finns inga BVC journaler enligt dem men vi vet att min biologiska mamma varit där med mig
Min biologiska pappa dog 1999 av brustet auneryms, mer vet jag inte om honom mer än att jag fåt veta att han börja kräva ensam vårdnad precis när han dog.
Min biologiska mamma är jag uppväxt med och det var en traumatisk bakgrund, missbrukare och kommer aldrig se henne som min mamma/förälder. Men hon dog av hjärtinfarkt fick jag höra.
Jag har aldrig sett några papper alls om min uppväxt förutom journaler från BB (annat landsting)
Några få journaler hos HC i aktuell kommun och jag vet att de gjorts en utredning på Gävle sjukhus men dessa journaler finns inte heller?
Vart kan jag vända mig för att få mer fakta om min bakgrund och uppväxt? Vad menas med gallring av handlingar är det att de totalförstörts eller finns de i arkiv någonstans?
Handlingar som inte längre behövs för den löpande verksamheten ska gallras eller förvaras i arkiv. Vissa kommuner har egna arkiv andra, mindre kommuner köper arkivtjänsten. För att få veta var din kommuns handlingar arkiveras ta kontakt med kommunens diarium och fråga.
Gallring betyder att handlingarna eller datafilerna förstörs. Vad som ska gallras ut och när är strikt reglerat. Just när det gäller handlingar inom socialtjänsten gäller i princip att gallring ska ske fem år efter sista anteckning. Men det finns undantag.
https://riksarkivet.se/rafs?pdf=rafs%2FRA-FS+2002-03.pdf
När det gäller din BVC- journal så är möjligheten större att de är bevarade, det görs av forskningsskäl. Ta kontakt med regionarkivet inom din region och fråga om din BVC-journal är bevarad. Om du vet vilken/vilka BVC det det kan vara så ange det. Ju mer fakta desto lättare att hitta. Lycka till.