• 1
  • 2
2022-05-23, 20:29
Medlem
frank_pes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SRKP
Trodde stor del av poängen med dessa maskiner var just att kopiera VHS till DVD. Men då kanske jag klarar mig med en V290:a. Gäller bara att hitta en riktigt fräsch. Bör kanske redan från början lämna in den för rengöring.

Stort tack Frank. Vilken klippa du är
Bra att man kunde hjälpa till, tror att de kombinerade VHS / DVD kom i skarven när DVD började slå igenom och var mest till för folk som ville ha båda formaten.
Du bör i varje fall köra ett rengöringsband: https://www.elgiganten.se/product/mo...d-20-ml/169661
Citera
2022-05-23, 22:27
Medlem
Citat:
Ja det har du banne mig rätt i. Just ögnat igenom manualen till V290 och det verkar inte gå att spela in med DVD:n. Trodde stor del av poängen med dessa maskiner var just att kopiera VHS till DVD. Men då kanske jag klarar mig med en V290:a. Gäller bara att hitta en riktigt fräsch. Bör kanske redan från början lämna in den för rengöring.

Stort tack Frank. Vilken klippa du är

Hur många VHS-kassetter ska du digitalisera? Är det värt att köpa en massa utrustnig som du använder typ en gång eller sku det bli billigare att be ett företag göra det åt dig?

Om du väljer att köpa så sku jag kanske rekommendera att köpa något som inte är det billigaste, men inte heller det dyraste. Samtidigt så är det svårt att veta i vilket skick en VHS-spelare är i om man inte kan inspektera den innan köp.

Kabelutgångarna på VHS-spelaren spelar inte så stor roll bara de är kompatibla med ingångarna på adaptern.
Citera
2022-05-24, 10:29
Medlem
Limma skinkbits avatar
Citat:
Men innebär det ingen kvalitetsskillnad om det är 4 eller 6 bildhuvuden? Vad är de 2 extra till för då?

Och är det bättre att koppla med Scart än med RCA och S-video? Kitet jag köpt har en konverter med scart i andra änden. Men blir det inte lika bra om man pluggar i RCA direkt?

Och är fortfarande nyfiken på anledningen till den enorma prisskillnaden mellan olika modeller.

När det gäller rörlig bild så är det bara två videohuvuden som är aktiva. Övriga är till för att förbättra stillbild (paus) eller ljud. Det finns även något som heter flying erase head vilket innebär att videon raderar spår för spår istället för hela bandets bredd i ett svep. Man har väl i marknadsföringen inte varit så noga med att tala om vad de extra videohuvudena är till för. Högre siffra = bättre produkt, helt enkelt...

S-video ger bättre bild om det är en S-VHS-inspelning (Super-VHS), annars inte. Gul RCA-kontakt levererar samma typ av kompositvideosignal som SCART-kontakten, så ingen skillnad där.
Citera
2022-05-24, 10:33
Medlem
Limma skinkbits avatar
Citat:
Googlar på TBC men får inte så bra träffar. Men det medföljer ett program till Elgatokonverteraren jag ovan länkade till. Och tänker att den väl kanske kan hyfsa till bilden lite? Det är aldrig någon som påpekar att maskinen har TBC (alltså funktionen och inte sjukdomen) trots att väl de flesta idag i första hand använder spelarna för just kopiering innan allt försvinner i ett pastelltöcken.

TBC står för Time Base Corrector och ska kunna ge en stabilare bild, dvs minska fladder främst i sidled. Det var en ganska ovanlig funktion på konsumentvideoapparater. Möjligen att det blev lite vanligare i slutet av VHS-eran.
Det finns separata TBC:er att köpa begagnade på exempelvis Ebay men de brukar vara svindyra och djupdyker man i videoforum på nätet så verkar åsikterna om dessa vara minst sagt spretiga.
Citera
2022-05-24, 10:53
Medlem
Limma skinkbits avatar
Citat:
Och är fortfarande nyfiken på anledningen till den enorma prisskillnaden mellan olika modeller.

Det kan väl handla om att vissa modeller har ett gott kvalitetsrykte eller så har den någon viktig och ovanlig finess, som t.ex. TBC, eller så är det S-VHS istället för vanlig VHS.
Citera
2022-05-24, 14:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av frank_pe
Bra att man kunde hjälpa till, tror att de kombinerade VHS / DVD kom i skarven när DVD började slå igenom och var mest till för folk som ville ha båda formaten.
Du bör i varje fall köra ett rengöringsband: https://www.elgiganten.se/product/mo...d-20-ml/169661

Jag tänkte, vad tyst det blev i den här tråden plötslig. Men ni hade gått vidare till nästa sida. Vi vänder blad. Den h är tråden har verkligen tagit sig. Normalt får man ju bara lite spekulationer och irrelevanta motfrågor. Men den här gången har jag verkligen fått matnyttiga synpunkter. Och tack för tipset om videorengöraren. Har ett par 20-30 år gamla liggande men kan nog vara en god investering att köpa nytt. Och utmärkt tips om var den kan inhandlas. Stort tack Frank.
Citera
2022-05-24, 14:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av heebu
Hur många VHS-kassetter ska du digitalisera? Är det värt att köpa en massa utrustnig som du använder typ en gång eller sku det bli billigare att be ett företag göra det åt dig?

Om du väljer att köpa så sku jag kanske rekommendera att köpa något som inte är det billigaste, men inte heller det dyraste. Samtidigt så är det svårt att veta i vilket skick en VHS-spelare är i om man inte kan inspektera den innan köp.

Kabelutgångarna på VHS-spelaren spelar inte så stor roll bara de är kompatibla med ingångarna på adaptern.

Har nog 50-100 VHS kvar från tiden 1986-2004. Men brända DVD från en Pioneer recorder har jag säkert minst ett tusental kvar... Och har gallrat lika många. Nu är det MP4 som gäller och jobbar med UMANs nedladdningsprogram uwtd.
Citera
2022-05-24, 15:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Limma skinkbit
När det gäller rörlig bild så är det bara två videohuvuden som är aktiva. Övriga är till för att förbättra stillbild (paus) eller ljud. Det finns även något som heter flying erase head vilket innebär att videon raderar spår för spår istället för hela bandets bredd i ett svep. Man har väl i marknadsföringen inte varit så noga med att tala om vad de extra videohuvudena är till för. Högre siffra = bättre produkt, helt enkelt...

S-video ger bättre bild om det är en S-VHS-inspelning (Super-VHS), annars inte. Gul RCA-kontakt levererar samma typ av kompositvideosignal som SCART-kontakten, så ingen skillnad där.

Oerhört informativt, i synnerhet det här med att endast kanske 3 av de 6 huvudena har något intresse för mig i samband med kopieringen. I princip kanske jag då redan har en tillräckligt bra spelare. En Panasonic jag fiskade upp ur grovsoprummet för sisådär 20-25 år sedan.

Verkligen ett stort tack för den upplysningen och de andra också förstås
Citera
2025-05-29, 23:47
Medlem
HemligaVargens avatar
------------

Hej
Jag undrar om det finns någon apparat man kan skaffa för att omvandla VHS kasseter i SVensk butik inte TEMU.
BÅde vhs och mini kasseter. Det finns många butiker som man kan lämna in men vill kunna göra det hemma har ni tips. Någon som även vet varför inte japan tillverkar VHS omvandlare som en vanlig människa kan köpa eftersom vhs kasseter etc slits ut! mvh
länka gärna och om man ska ha en VHS spelare, vilken och utag.
mvh
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in