• 1
  • 2
2022-05-22, 12:44
Medlem
Sent om sider dags att konvertera alla min VHS-videor till MP4. Men jag förstår ingenting av prissättningarna av VHS-spelare på t.ex. Tradera. Priserna kan skilja oerhört mycket. Vad är det för funktioner och modeller jag ska titta efter för bästa resultat? Det som fördyrar kanske jag överhuvudtaget inte behöver.

Jag ska använda följande kablar och program:

Elgato video capture

https://www.webhallen.com/se/product...yABEgIyzvD_BwE

Då jag behöver kontakter för RCA och S-video (tror jag) verkar inte lite äldre VHS-spelare fungera. De har dessutom färre läshuvuden. Och de flesta maskiner som har både 6 läshuvuden och de kontakter som krävs förefaller vara combomaskiner; VHS och DVD.

Och där verkar t.ex. LG vara mycket populära. Men vissa vanliga modeller som V290 kan gå för runt 500 kr. En modell som RC389H har gått för 4750 kr och en modell som RCT689H har sålts för 3039 kr. Varför så mycket dyrare och vad behöver jag? Vilka märken och modeller är bäst lämpade för mitt behov?

Och så frågan om skicket på tonhuvudena. Är det grisen i säcken man köper om man inte hittar något ouppackat exemplar som stått och samlat damm på något hylla? Hur känsliga är de? Kan man åtgärda dem på något sätt? Sällan någon säljare uttalar sig om skicket på dem.

Råddigt det här. Hoppas någon har några användbara tips.
Senast redigerad av SRKP 2022-05-22 kl. 12:48.
Citera
2022-05-22, 12:58
Medlem
sommarlovs avatar
Vilken som helst som har scart borde duga.
Och säljarna har så klart ingen aning vad de har eller vilket skick det är på prylarna.
Jag själv har lyft några VHS från soprummet, och de har fått spela hårt för att få in barndomens alla klipp!
Citera
2022-05-22, 13:07
Medlem
Men innebär det ingen kvalitetsskillnad om det är 4 eller 6 bildhuvuden? Vad är de 2 extra till för då?

Och är det bättre att koppla med Scart än med RCA och S-video? Kitet jag köpt har en konverter med scart i andra änden. Men blir det inte lika bra om man pluggar i RCA direkt?

Och är fortfarande nyfiken på anledningen till den enorma prisskillnaden mellan olika modeller.
Citera
2022-05-22, 19:11
Medlem
sommarlovs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SRKP
Men innebär det ingen kvalitetsskillnad om det är 4 eller 6 bildhuvuden? Vad är de 2 extra till för då?

Och är det bättre att koppla med Scart än med RCA och S-video? Kitet jag köpt har en konverter med scart i andra änden. Men blir det inte lika bra om man pluggar i RCA direkt?

Och är fortfarande nyfiken på anledningen till den enorma prisskillnaden mellan olika modeller.
Citera mig för att vara säker på att jag ser ditt svar.

Antal huvuden är väl bara viktigt för dom som vill få riktigt bra ljud?
För ljudet på VHS var riktigt bra på de senaste modellerna!

Jag menar att scart finns är som en kvalitetsstämpel på att den duger, inte signalerna i sig.
Citera
2022-05-22, 19:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sommarlov
Citera mig för att vara säker på att jag ser ditt svar.

Antal huvuden är väl bara viktigt för dom som vill få riktigt bra ljud?
För ljudet på VHS var riktigt bra på de senaste modellerna!

Jag menar att scart finns är som en kvalitetsstämpel på att den duger, inte signalerna i sig.

Hej igen!

2004 gick jag över till DVD och dessförinnan var nog inte VHS-ljudet enastående direkt.

Men bildmässigt när jag ska kopiera, gör det någon skillnad om jag använder RCA istället för Scart? I en auktion skrev säljaren att HDMIkontakten skulle ge en väldigt bra bild vid kopiering. Men gör det verkligen någon skillnad vilken typ av kablage man väljer?
Citera
2022-05-22, 21:42
Medlem
Musik.mannens avatar
Om man ska överföra VHS till dator så är det klokt att leta efter en video som har inbyggd TBC funktion.
Oftast så får man titta på JVC eller Panasonic.
Citera
2022-05-22, 22:06
Medlem
sommarlovs avatar
Citat:
Hej igen!

2004 gick jag över till DVD och dessförinnan var nog inte VHS-ljudet enastående direkt.

Men bildmässigt när jag ska kopiera, gör det någon skillnad om jag använder RCA istället för Scart? I en auktion skrev säljaren att HDMIkontakten skulle ge en väldigt bra bild vid kopiering. Men gör det verkligen någon skillnad vilken typ av kablage man väljer?
Det spelar säkert ingen roll om det är vanligt hemma-material du ska spara.
Citat:
Ursprungligen postat av Musik.mannen
Om man ska överföra VHS till dator så är det klokt att leta efter en video som har inbyggd TBC funktion.
Ja proffs använder dessa dyra apparater, tyvärr har få amatörer råd med dom.
Citera
2022-05-23, 00:53
Medlem
Musik.mannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sommarlov
Det spelar säkert ingen roll om det är vanligt hemma-material du ska spara.

Ja proffs använder dessa dyra apparater, tyvärr har få amatörer råd med dom.

Ja men en begagnad maskin med tbc funktion borde väl gå att hitta för en amatör också på till ex tradera?
Citera
2022-05-23, 14:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Musik.mannen

Googlar på TBC men får inte så bra träffar. Men det medföljer ett program till Elgatokonverteraren jag ovan länkade till. Och tänker att den väl kanske kan hyfsa till bilden lite? Det är aldrig någon som påpekar att maskinen har TBC (alltså funktionen och inte sjukdomen) trots att väl de flesta idag i första hand använder spelarna för just kopiering innan allt försvinner i ett pastelltöcken.
Citera
2022-05-23, 14:36
Medlem
Med risk för att bli tjatig men jag upprepar den här delfrågan:

"Och där verkar t.ex. LG vara mycket populära. Men vissa vanliga modeller som V290 kan gå för runt 500 kr. En modell som RC389H har gått för 4750 kr och en modell som RCT689H har sålts för 3039 kr. Varför så mycket dyrare och vad behöver jag? Vilka märken och modeller är bäst lämpade för mitt behov?"

LG verkar absolut mest populär och betingar de högsta priserna. Men varför är en modell som V290H så mycket billigare än t.ex. RCT689H? Blir resultatet så mycket bättre vid en kopiering med den dyrare apparaten? Eller beror prisskillnaden på något helt annat.

Måste dock begränsa mig nu i min jakt och har bestämt mig för att det kommer bli en LG.
Citera
2022-05-23, 16:53
Medlem
frank_pes avatar
Citat:
Varför så mycket dyrare och vad behöver jag? Vilka märken och modeller är bäst lämpade för mitt behov?"
Kollade snabbt och den största skillnaden på modellerna du tar upp är att RCT689H har inbyggd DVD med inspelning så att man direkt kan bränna till DVD från VHS utan att behöva Elgato Video Capture som du tänkte köra på.
Har du inte ett stort behov att använda VHS efter överföringarna så hade jag nöjt mig med en billig om den klarar de format man har t.ex Longplay.
Citera
2022-05-23, 19:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av frank_pe
Kollade snabbt och den största skillnaden på modellerna du tar upp är att RCT689H har inbyggd DVD med inspelning så att man direkt kan bränna till DVD från VHS utan att behöva Elgato Video Capture som du tänkte köra på.
Har du inte ett stort behov att använda VHS efter överföringarna så hade jag nöjt mig med en billig om den klarar de format man har t.ex Longplay.

Ja det har du banne mig rätt i. Just ögnat igenom manualen till V290 och det verkar inte gå att spela in med DVD:n. Trodde stor del av poängen med dessa maskiner var just att kopiera VHS till DVD. Men då kanske jag klarar mig med en V290:a. Gäller bara att hitta en riktigt fräsch. Bör kanske redan från början lämna in den för rengöring.

Stort tack Frank. Vilken klippa du är
Senast redigerad av SRKP 2022-05-23 kl. 20:02.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in