• 8
  • 9
2025-10-06, 00:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KattDeluxe
Det är ju dock ett problem: tar man Antabus varnar de för den minsta lilla droppe etanol, även från något så trivialt som en chokladpralin. Både chokladpraliner med likör i och sås med vin i, vars alkohol dessutom kokar bort under tillredningen, varnar man specifikt för om man googlar på Antabus, då såsen kan innehålla spår av alkohol som Antabus reagerar på och mängden som finns i chokladpraliner också kan vara tillräckligt för att utlösa en reaktion från Antabus.

Jag tror inte att jag förmedlat naturen av mitt alkoholbruk, som i sammanhanget är ringa. Det är inte vad det skenbart låter som, och varken jag eller läkaren som skrev ut Antabus åt mig tror att jag lider av missbruk av alkohol som nödgar Antabus — det var något hon skrev ut i förbifarten för att låta mig ta en paus med sinnesro en kort tid.

Det låter säkert som om jag är i förnekelse, men så är det inte. Ingen jiddring här inte. Jag har yttersta respekt för faran med alkohol, särskilt eftersom jag trots allt druckit för mycket de senaste 10 månaderna, vilket är anledningen till varför jag lyfte ämnet med läkaren i första början.

Nåja, jag uppskattar verkligen dina råd, och jag hoppas att din egen resa går bra!

Bumpar lite lätt. Påbörjade min antabus i fredag, i dag är det söndag. Även om suget ibland kommer så har vetskapen fått mig att avstå. Å andra sidan har jag fått en hel del benso utskriven vilket trubbat av mig. Bävar för den dagen det är slut med benso, vilket doktorn flaggat för blir snart. Jag drömmer om nätterna om olika slag av alkohol (förutom amatetto &#129314

Känner mig orolig, tror tex inte melatonin, CBD och B-vitamin etc kommer hjälpa mig tillräckligt. Några tips för att dämpa suget och ångesten på ”den smala vägen”?

Positivt i kråksången är att jag uppskattar ”ship full of IPAs alkoholfria variant”😊
Citera
2025-10-06, 01:09
Medlem
Det mest effektiva med antabus är att man mår så jäkla dåligt om man ändå dricker alkohol. Så dåligt med hjärtklappning och högrött ansikte att man vet vad som oundvikligen väntar efter bara ett par supar eller ett par öl. Jag har också hört om alkisar som supit sig genom antabusen, men även dessa fick svåra och obehagliga biverkningar inledningsvis.
Antabus är ett hjälpmedel för att du ska avstå alkohol och ett effektivt sådant. Men det mesta går att ta sig förbi antar jag, även om jag inte skulle försöka själv.
Lycka till!
Citera
2025-10-08, 01:01
Medlem
Genomsnittspersonen kan inte dricka på Antabus - eller, dricka o dricka, någe kan man, men det är fan inte trevligt - röd som en tomat i ansiktet blir man, och varje kotte ser att man inte mår bra - och man klarar absolut inga mängder. Livsfarligt. Men snacket om att man absolut inte får ta ens en chokladpralin, eller handrengöring, är larvigt nojs; så funkar det inte. Men det är min kropp, så jag ville kolla vad jag ska undvika.

Efter en tid med Antabus kände jag inget sug alls, så för mig har det funkat. Grejen är att det tar en igenom den psykiska abstinensen, och den pågår säkert i månader. "Bara en krycka" har några sagt till mig med lite avsmak, men då jag bröt benet fick jag kryckor, och ingen messerschmitt gnällde på dem.
Citera
2025-10-10, 02:41
Medlem
StoreSvartes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tandguld
Bumpar lite lätt. Påbörjade min antabus i fredag, i dag är det söndag. Även om suget ibland kommer så har vetskapen fått mig att avstå. Å andra sidan har jag fått en hel del benso utskriven vilket trubbat av mig. Bävar för den dagen det är slut med benso, vilket doktorn flaggat för blir snart. Jag drömmer om nätterna om olika slag av alkohol (förutom amatetto &#129314

Känner mig orolig, tror tex inte melatonin, CBD och B-vitamin etc kommer hjälpa mig tillräckligt. Några tips för att dämpa suget och ångesten på ”den smala vägen”?

Positivt i kråksången är att jag uppskattar ”ship full of IPAs alkoholfria variant”😊

Att sluta med alkohol och börja med något annat är ingen bra lösning. Det kan lätt bli så att när benzon tar slut så börjar du dricka alkohol igen för att motverka ångesten som kommit från att du slutat med benzo. Då måste du ju dricka alkohol.

Du bara hoppar från ett missbruk till ett annat och ljuger för dig själv.
Citera
  • 8
  • 9

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in