Jag sitter också och funderar på hur jag ska göra med mitt lån på ca 2,5 Mkr som löper ut nu i Juni. Har 1,45 % på det nu och har fått "erbjudande" om förlänging där 3 månaders ligger på 1,45, 2 år på 2,3% och 3 år på 3.03%
Känns ju inte så smart att binda på t.ex 3 år då min månadskostnad kommer sticka upp med 3000 kr/mån bara för "säkerheten. Smartare känns som någon skrev att ligga på 3 månader och lägga 3000 kr på ett sparkonto istället.
Jag är inte ekonom, men resonerar så att den bundna räntan på 3 år rimligtvis borde spegla (med marginal) vad banken tror att räntan kommer vara om just 3 år. De vill ju inte förlora pengar. Så risken att gå back på att lägga sig på 3 månadersränta nu jämfört med att binda känns väldigt låg
Kommentarer på det?
Är i nästan exakt samma situation.
Vad har du för belåningsgrad?
Den rörliga räntan kommer att bli dyr framöver. Centralbankerna är duktigt aggressiva nu och gapet mellan korta och långa räntor kommer att minska.
Frågan är vad som händer längre fram när konjunkturen viker ner?
Ja, den rörliga räntan kommer naturligtvis att stiga, frågan är hur mycket.
Den bundna räntan vet du redan vad den ligger på. 10-årsräntan på Swedbank ligger på 2,94% just nu.
Med andra ord så betalar du dubbelt så mycket för den som för 3-månadersräntan (obunden).
Är det värt att lägga dubbelt så mycket i ränta i minst ett år innan 3-månaders räntan "kommer ikapp" ?
Kommer den obundna räntan ens upp i så mycket.
Varför har Swedbank inte en högre ränta på 10-år? Är det för att de inte ser någon större risk att det blir högre ränta än så?
Den bundna räntan vet du redan vad den ligger på. 10-årsräntan på Swedbank ligger på 2,94% just nu.
Med andra ord så betalar du dubbelt så mycket för den som för 3-månadersräntan (obunden).
Är det värt att lägga dubbelt så mycket i ränta i minst ett år innan 3-månaders räntan "kommer ikapp" ?
Varför har Swedbank inte en högre ränta på 10-år? Är det för att de inte ser någon större risk att det blir högre ränta än så?
Tänkte att det kanske kan vara bra att ha de aktuella räntorna för Swedbank när vi nu diskuterar räntor. De räntor som många hänvisat till i tråden är bankens genomsnittsränta för april månad. Swedbank har höjt räntan minst en gång efter det så dessa siffor är väldigt svåra att analysera. Här kommer bankens aktuella listräntor.
3 mån 2,74 %
1 år 3,09 %
2 år 3,44 %
3 år 3,69 %
4 år 3,79 %
5 år 3,94 %
6 år 3,99 %
7 år 4,04 %
8 år 4,09 %
9 år 4,14 %
10 år 4,24 %
Det är klart att man just nu får betala mer för dom bundna räntorna. Det är ju priset man får betala för trygghet just nu.
Visst "tjänar" man mer just nu på att ha obundet. Det är även den som går att förhandla mest med banken nu.
Men om man tänker tvärtom. Hur ser läget ut om man vill binda när den rörliga drar iväg framöver? Antagligen är det alternativet då ännu dyrare.
10 års räntan ligger idag inte och snittar på 2,94%. Det är för april. Mycket har hänt sen dess. Är nog snarare 3,6-3,8% i snitt på den idag.
Jag kör rörligt på allt. Tåget för att binda gick förra året tyvärr och nu är det snordyrt så skriver man under ett sådant avtal är som att "ge upp".
Att vi ser räntor på 7 % - 10 % är det nog få seriösa bedömare som tror.
Då har vi större samhällsproblem än att det är dyrt att bo och förmodligen kommer pappa staten att
sätta in stimulanser för att rädda ekonomin då.
Bundna räntor på bolånen har ju gått upp en hel del senaste månaderna. Den rörliga har inte gått upp lika mycket ännu då den styrs mer av reporäntorna.
Om man ska försöka spåna lite i hur man tror att dom bundna räntorna kommer bete sig framöver. Om man ska vara korrekt ska man väl säga dom långa räntorna.
Hur kan man förvänta sig att det kommer se ut närmsta månaderna? Eftersom tex 5-åringen börjar närma sig 4%.
Jag tänker lite att det kommer vara lite lugnare närmsta månaden/under sommaren för att sen dra mer då dom rörliga förväntas börjar komma upp då.
Hur tänker ni kring detta?
Jag band på 5 år i november, men idag skulle jag inte göra det.
Jag skulle ta rörligt, och lägga det jag sparar gentemot bundet i en buffert. Bufferten tar man till om det rörliga skulle bli högre än säg 4% (och det tror jag inte den blir).
Det är klart att man just nu får betala mer för dom bundna räntorna. Det är ju priset man får betala för trygghet just nu.
Visst "tjänar" man mer just nu på att ha obundet. Det är även den som går att förhandla mest med banken nu.
Men om man tänker tvärtom. Hur ser läget ut om man vill binda när den rörliga drar iväg framöver? Antagligen är det alternativet då ännu dyrare.
10 års räntan ligger idag inte och snittar på 2,94%. Det är för april. Mycket har hänt sen dess. Är nog snarare 3,6-3,8% i snitt på den idag.
Ja tydligen så hade räntorna gått upp än mer än vad jag hittade.
Enligt Thatsnotmyname så ser räntorna ut såhär.
3 mån 2,74 %
1 år 3,09 %
2 år 3,44 %
3 år 3,69 %
4 år 3,79 %
5 år 3,94 %
6 år 3,99 %
7 år 4,04 %
8 år 4,09 %
9 år 4,14 %
10 år 4,24 %
Ja i takt med att räntan stiger så kommer troligen den bundna räntan dra iväg den också.
Så väntar man och vill binda om ett år så kommer det kanske bli dyrare, om inte banken tror att räntan kommer gå ner.
Jag har svårt att se att räntan skulle bli mer än 4% och det kommer dröja ett tag innan den kommer dit, om någonsin.
Binder man nu så köper man sig kanske sinnesfrid om man nu inte har de marginalerna att man kan ta en tillfällig räntehöjning.
Själv föredrar jag att betala så lite som möjligt i ränta o det gör man genom att ha bunden.
Många pratar nu om "New World Order" att man vill krascha ekonomin för att folk inte ska ha råd att bo kvar så att de kan införa ett helt nytt ekonomiskt system där ingen äger något.
Jag sitter också och funderar på hur jag ska göra med mitt lån på ca 2,5 Mkr som löper ut nu i Juni. Har 1,45 % på det nu och har fått "erbjudande" om förlänging där 3 månaders ligger på 1,45, 2 år på 2,3% och 3 år på 3.03%
Känns ju inte så smart att binda på t.ex 3 år då min månadskostnad kommer sticka upp med 3000 kr/mån bara för "säkerheten. Smartare känns som någon skrev att ligga på 3 månader och lägga 3000 kr på ett sparkonto istället.
Jag är inte ekonom, men resonerar så att den bundna räntan på 3 år rimligtvis borde spegla (med marginal) vad banken tror att räntan kommer vara om just 3 år. De vill ju inte förlora pengar. Så risken att gå back på att lägga sig på 3 månadersränta nu jämfört med att binda känns väldigt låg
Kommentarer på det?
Har sparkontot högre ränta än ditt bolån? Annars tjänar du på att amortera.
Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!