2022-05-22, 10:19
Medlem
Hej,
Jag har hittat små kryp i garderoben (tror det är pälsängrar) och undrar vilket är mest effektivt mot just pälsängrar i garderoben (jag tänker förebyggande) - Universal insektspray eller rödcederolja, vilket ska jag köpa?

Jag har städat ur garderoben och håller på och tvättar alla kläder (trots att de var rena, men användes inte på ett bra tag, innan de blev attackerade).

Tack på förhand.
Citera
2022-05-22, 12:11
Medlem
flodgrodas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AndAllThat00
Hej,
Jag har hittat små kryp i garderoben (tror det är pälsängrar) och undrar vilket är mest effektivt mot just pälsängrar i garderoben (jag tänker förebyggande) - Universal insektspray eller rödcederolja, vilket ska jag köpa?

Jag har städat ur garderoben och håller på och tvättar alla kläder (trots att de var rena, men användes inte på ett bra tag, innan de blev attackerade).

Tack på förhand.
Om du bor i bostadsrätt kolla om det finns försäkring som täcker skadedjursbekämpning. Jag skulle inte chansa på att kunna få bort dom själv. Hade fläskängrar förut tydligen kan dom komma in genom fläkten från grannar.
Citera
2022-05-22, 12:43
Moderator
Tystnads avatar
Rubrik förtydligad // Moderator
Citera
2022-05-22, 12:53
Medlem
Snartfinsks avatar
Det bästa sättet att bli av med dem är att tvätta kläderna och dammsuga upp dem jävlarna. Städar man relativt ofta så kommer de att försvinna och de är långsamma på att gå från larv till skalbagge.

Jag hade problem med dem när jag var låg och inte orkade ta tag i städningen. Men så fort jag upptäckte dem så gjorde jag det ovan och jag har inte sett någon ny bagge eller larv sen dess.

Hoppas det funkar!
Citera
2022-05-22, 14:15
Moderator
Tystnads avatar
Klisterfällor är effektiva brukar skadedjurs firmor sätta ut.

Brukar tillhandahållas gratis av den firma man har via hemförsäkringen , vet inte om den finns ute i handeln , aldrig sett det i någon affär.
Citera
2022-05-22, 14:25
Medlem
vantablacks avatar
Tycker dom är rätt enkla att bli av med om man gör en ansats och städar ordentligt (särskilt längs kanter/lister och längst in), tvättar alla textilier i garderoberna och placerar ut fällor och röd ceder-kuber. Samt ser till att vara noga med städningen ett tag efter. Har du kläder i t.ex. 100% ull så kan det vara smart att förvara dom plaggen i plastbackar i ett halvår eller så. Hade det varit vinter så kan man också sätta kläder/textilier i plastlådor och ställa ut i några dagar men har för mig att temperaturen ska ner mot 15 minus eller lägre för att det ska ha bäst effekt.

Allt du behöver finns här:
https://rodceder.se/palsanger/
Citera
2022-05-22, 14:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AndAllThat00
Hej,

Tack på förhand.

Jag har ett gäng pälsängrar som återkommer varje år vid den här tiden. Jag tog bild på en och skickade till insektsforskare, som svarade att det var pälsängrar och att jag inte behövde bry mig, för de gör bara skada på skinn eller päls.
De lever någonstans i huset. Antagligen i golvet för jag hittar dem krypande på golvet. De kommer upp varje år vid den här tiden. Jag trodde de kom upp mellan golvspringorna, så jag nåtade hela golvet. Men i nu har det varit ett stort gäng ängrar på golvet och på fönsterbrädan. Så nästa steg i bekämpningen blir att jag kommer täta alla golvsocklar också. Kommer täta dem både mot golvet och mot väggen.
Men själva kolonin kommer jag inte åt. Skulle förmodligen behöva gasa in någon giftig gas i trossbotten?
De är som sagt inget problem för mig, annat än känslomässigt.
Skulle också vilja ha tips.
Citera
2022-05-22, 15:36
Medlem
-=Damian=-s avatar
vi har nyss tampats med dom i en vecka, daglig dammsugning av allt. alla små skrymslen.. torka av med fuktig trasa. Tvätta allt som kan tvättas i 60 grader. det som inte tål 60 grader ska frysas en vecka.
Citera
2022-05-23, 20:27
Medlem
Luxuss avatar
De bor under socklar och trösklar. Bort, dammsug, sätt tilllbaka
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in