• 6
  • 7
2022-05-23, 19:33
Medlem
htdgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Retsina
Jag tror alltså att han lurar dig, inte dina smaklökar.
Det är standard tomatsås du äter.

Jag har inte pratat med min pizzabagare om såsen, jag känner att den är pepprig och söt och det går till och med att urskilja pepparkorn och oregano i den. Det är inte raketforskning direkt.
Citera
2022-05-23, 19:47
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av htdg
Jag har inte pratat med min pizzabagare om såsen, jag känner att den är pepprig och söt och det går till och med att urskilja pepparkorn och oregano i den. Det är inte raketforskning direkt.

Har du smakat på bara tomatsåsen?
Citera
2022-05-23, 20:04
Medlem
htdgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cdec
Har du smakat på bara tomatsåsen?

Det är ju inte ovanligt att det utåt kanterna bara är bröd och sås på sina ställen. Då får man ju en god uppfattning om hur såsen smakar.
Citera
2022-05-23, 20:11
Bannlyst
Citat:
Det är ju inte ovanligt att det utåt kanterna bara är bröd och sås på sina ställen. Då får man ju en god uppfattning om hur såsen smakar.

Nej, då får du ingen bra uppfattning om hur den smakar.
Smaker från toppingen och degen har garanterat påverkat såsen som ligger i botten av den bakade pizzan.
Återkom när du har fått smaka på såsen rent.
Citera
2022-05-23, 20:39
Medlem
htdgs avatar
Citat:
Nej, då får du ingen bra uppfattning om hur den smakar.
Smaker från toppingen och degen har garanterat påverkat såsen som ligger i botten av den bakade pizzan.
Återkom när du har fått smaka på såsen rent.

Jag har för fan lagat mat i 20 år, tror du inte jag vet hur peppar smakar?
Citera
2022-05-23, 20:44
Bannlyst
Citat:

Duktigt.
Men jag är övertygad om att du inte kan isolera smaker från tomatsåsen på en färdigbakad pizza

Men iallafall - mad respekt för Samuel Becket-grejen.
Senast redigerad av cdec 2022-05-23 kl. 20:52.
Citera
2022-05-23, 21:01
Medlem
Finns även färdig på burk från Mutti. De har bra tomater.
Citera
2022-05-24, 08:00
Medlem
Retsinas avatar
Citat:
Nej uppenbarligen inte.
Citera
2022-05-24, 09:05
Medlem
Citat:
I burktomater av hög kvalitet finns ingen elak syra.
Om du kokar Mutti Pelati så tar du istället bort dom trevliga solmogna och gräsiga tonerna.

Jag kör på den traditionella napolitanska pizzasåsen - skalade tomater på burk krossas och vrids med händerna eller grovpasseras och smaksätts med lite salt (ev. olivolja och basilika) beroende på hur batchen smakar.
Aldrig koka.

Det duger för dom bästa pizzeriorna (Meno Male, Lilla Napoli osv) så det duger för mig.
Eller tycker du inte att dom har bra smak på sin tomatsås?
Jo, det finns alltid lite. I just Mutti knappt märkbar, men den här gången ger jag mig. Varför det, undrar du. Jo, för de gånger jag gjort pizza kan jag räkna på ena handens fingrar och därför har jag aldrig testat råmixade burktomater.
Det jag däremot har gjort tusentals gånger är tomatsås till bland annat pasta och den har jag förfinat genom åren och även gjort varianter med tonfisk eller ungersk salami/bacon till exempel. Därför har jag så klart utgått från den basen som pizzasås och jag tyckte det funkade. Bättre än Campino tyckte jag och då fick det duga.
Citera
2022-05-24, 22:05
Medlem
Helge.Palmcrantzs avatar
Det finns andra märken av pizzasås än den gula burken som är standard. Finns säkert hak som kör dessa istället. Men att hak, särskilt små, skulle slänga ihop egen tomatsås är inte troligt. Det är inte ekonomiskt lönsamt att spara 15 kr på tre liter sås när lånen på pizzaugnen kostar mer per minut.
Citera
  • 6
  • 7

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in