2022-05-22, 02:40
Medlem
Stukade foten ganska rejält när jag trampade snett på en trappa på jobbet. Den har svullnat och blivit röd/blå nu efter några dagar. Kanske tån eller något e brutet vet ej.

Tårna veck sig under foten med hela min kroppstygnd.

Gör inte ont förutom när jag rör området

Nu till frågan har jag rätt till någon ersättning? Tänker inte på inkomstbortfall eller läkar kostnader.

Tänker på högre ersättning för sveda o verk etc så som olycksfallsförsäkringar ger?

Har inte nämnt något till arbetsgivaren än.
Citera
2022-05-22, 02:49
Medlem
Hur skall vi kunna känna till villkoren i din olycksfallsförsäkring?

Ring till försäkringsbolaget och fråga. Kolla med facket om det finns någon kollektiv försäkring.

I övrigt bör du fylla i en anmälan om arbetsskada. Troligen blir det inget men stukningar kan vara bra sega och kan ge mycket långvariga problem.

Du bör också gå till sjukgymnast för att träna upp stabiliteten i fotleden, annars är det risk att du stukar den igen och igen p g a att den är lite ostadig efter första stukningen.
Citera
2022-05-22, 03:57
Bannlyst
Fetton ska inte söka ersättning dom ska söka sig till fysisk träning.
Citera
2022-05-22, 05:57
Medlem
Arbetsskador ska väl anmälas samma dag.
Det finns säkert försäkringar din arbetsgivare betalar som AFA.
Sen som andra skrev går det att gå till företagshälsovården och få övningar för att få foten stark.
Citera
2022-05-22, 08:35
Medlem
Sonny00s avatar
Jag klämde ena handen rätt illa i en dörr på jobbet för flera år sedan. Då betalade AFA alla läkarkostnader, sveda och värk (inte verk) och jag fick också en invalidersättning eftersom handen aldrig blev riktigt bra.

Vet inte om alla jobb har AFA dock.
Citera
2022-05-25, 21:45
Medlem
bogslayers avatar
Många företag har försäkringar där du själv anmäler skadan och begär ersättning. De kan täcka läkarkostnader och inkomstbortfall vid sjukskrivning.

Se till att arbetsgivaren anmäler skiten till Fkassan också. Då finns det som dokumenterad arbetsskada om det blir något trassel med foten i framtiden.
Citera
2022-05-26, 09:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av alleyezonme
Stukade foten ganska rejält när jag trampade snett på en trappa på jobbet. Den har svullnat och blivit röd/blå nu efter några dagar. Kanske tån eller något e brutet vet ej.

Tårna veck sig under foten med hela min kroppstygnd.

Gör inte ont förutom när jag rör området

Nu till frågan har jag rätt till någon ersättning? Tänker inte på inkomstbortfall eller läkar kostnader.

Tänker på högre ersättning för sveda o verk etc så som olycksfallsförsäkringar ger?

Har inte nämnt något till arbetsgivaren än.

Sök upp läkare och få intyg på att du skadat dig.
Finns en hel del uppsjö med ersättningar du förmodligen kan få eftersom att du skadade dig på jobbet.
- Om du inte kan jobba får du förmodligen sjuklön från arbetsgivaren i två veckor.
- Sen sjukpenning från f-kassan
- Kanske du kan få bostadstillägg för perioden du är sjukskriven.
- Och ett engångsbelopp från ett försäkringsbolag, vilket kan variera men antingen från företagets försäkringar eller fackets försäkringar är några möjligheter.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in