2022-05-27, 10:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Luriflaxfluxflax
Tror ni att de kommer utvisas?
1 augusti kommer ny lagstiftning som kommer göra det myyycket lättare om de döms.

https://www.regeringen.se/rattsliga-...op.-202122224/

Sverige tillämpar inte retroaktiv lagstiftning. Så det där kommer inte gälla i detta fallet, även om lagförslaget går igenom i augusti
Citera
2022-05-27, 11:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Jag tror att det är en bild som många har för att vi utgår från vårt eget värderingssystem och har svårt att förstå hur hedersproblematiken fungerar. Att vi i Sverige dessutom ser kvinnor som offer och män som förövare är troligen för att de fall vi möter i Sverige i huvudsak handlar om kvinnor som försökt bryta sig lös och därför blivit offer. Jag kan på rak arm enbart erinra mig tre fall där män varit offer för hedersmord i Sverige och i inget av dessa fall har mannen var medlem i den familj som utför mordet.
Vi har en skev bild och hela konceptet är svårt för oss att förstå helt enkelt.
Klart det är obegripligt när man är fostrad och uppväxt i en helt annan kultur. Men där finns förstås någon sorts ”logik” i deras värderingar. Både män och kvinnor i dessa kulturer har regler och normer för hur man ska vara och bete sig. Har man fått detta med modersmjölken är det så det så det ska vara, både män och kvinnor är fostrade i detta.
Men med det globala informationsflöde som når överallt i dagens värld så när det även ut till avlägsna bergsbyar och ungdomar som kan börja fundera på att regler och normer skulle kunna vara annorlunda. Men det gamla har en stark position och repressalierna för att gå emot dessa är kraftfulla.
Citera
2022-05-27, 11:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Nej, det är inte alls vad jag försöker få det till. När det gäller hedersproblematik är i princip hela släkten inblandad - både kvinnor och män.
Det är ett norm/värderingssystem som är rotat i kulturen och inte enskilda handlingar som kan ses som självständiga handlingar.
Du har missförstått mig på den punkten.
Kontot JoaquinGuzman har noterat ditt MO och det är det många andra som också har gjort.

Det jag fetat i ditt inlägg:
Låt oss diplomatiskt uttrycka det som att du gör det väldigt lätt för omgivningen att missuppfatta dig.
"Det dunkelt tänkta, det dunkelt sagda" -om du känner till talesättet..?

OnT: Eftersom du igår i diskussion med mig, envisades med att försöka dra in den mördade flickans pappa i detta ärende -bara för att du utgår från att han lever och styr familjen/släkten, så indikerar det att du är rätt så låst i ditt tänkande, ja.

Låt oss vänta och se vad som framkommer med utredningen. Men vill du envisas med att kasta första stenen mot pappan, en pappa vars existens inte ens är fastslagen, så kommer jag inte fortsättningsvis att försöka hindra dig.
Citera
2022-05-27, 11:12
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Carinah78
Kontot JoaquinGuzman har noterat ditt MO och det är det många andra som också har gjort.

Det jag fetat i ditt inlägg:
Låt oss diplomatiskt uttrycka det som att du gör det väldigt lätt för omgivningen att missuppfatta dig.
"Det dunkelt tänkta, det dunkelt sagda" -om du känner till talesättet..?

OnT: Eftersom du igår i diskussion med mig, envisades med att försöka dra in den mördade flickans pappa i detta ärende -bara för att du utgår från att han lever och styr familjen/släkten, så indikerar det att du är rätt så låst i ditt tänkande, ja.

Låt oss vänta och se vad som framkommer med utredningen. Men vill du envisas med att kasta första stenen mot pappan, en pappa vars existens inte ens är fastslagen, så kommer jag inte fortsättningsvis att försöka hindra dig.
Det var du som drog in en existerande pappa som måste vara "förtvivlad".
Jag konstaterade att handlar det om hedersmord är det knappast något som sker i strid med hans uppfattning om han fortfarande finns med i familjen.

Mitt MO är att diskutera på ett diskussionsforum. Ditt tycks vara något helt annat.
Citera
2022-05-27, 11:14
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nbsp
Klart det är obegripligt när man är fostrad och uppväxt i en helt annan kultur. Men där finns förstås någon sorts ”logik” i deras värderingar. Både män och kvinnor i dessa kulturer har regler och normer för hur man ska vara och bete sig. Har man fått detta med modersmjölken är det så det så det ska vara, både män och kvinnor är fostrade i detta.
Men med det globala informationsflöde som når överallt i dagens värld så när det även ut till avlägsna bergsbyar och ungdomar som kan börja fundera på att regler och normer skulle kunna vara annorlunda. Men det gamla har en stark position och repressalierna för att gå emot dessa är kraftfulla.
Ja, vi är helt överens, så går mina tankegångar också.
Citera
2022-05-27, 18:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av momsloveme
Smart av mamman att springa och pladdra till gubbarna kan jag tycka.. Var hon så dum att hon trodde att hon skulle få en extra kaka till maten någon dag? Eller var dottern bara snyggare och mer populär än vad hon är..

Nöjd hon måste vara.

Den lilla batikhäxan i en burka.

Hur menar du med ”pladdra till gubbarna”? Att modern vänt sig till män/klanledare om hur hon skall agera mot dottern?
Så kan det ju vara, kanske det sannolika. Men hon kan ju också själv ”tagit tag i saken” helt på eget bevåg, såvitt nu känt.

Citat:
Ursprungligen postat av Haaaaag
Sverige tillämpar inte retroaktiv lagstiftning. Så det där kommer inte gälla i detta fallet, även om lagförslaget går igenom i augusti

Men om lagen går igenom i augusti och domen sedan kommer långt efter?
Citera
2022-05-27, 18:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rubar
Hur menar du med ”pladdra till gubbarna”? Att modern vänt sig till män/klanledare om hur hon skall agera mot dottern?
Så kan det ju vara, kanske det sannolika. Men hon kan ju också själv ”tagit tag i saken” helt på eget bevåg, såvitt nu känt.

Det står under tråden att Morsan hade varit på möte med rektorn. Och under det mötet hade morsan reagerat på något som sades, vänt sig mot dottern och börjat ge henne skäll. (På deras hemspråk..)
Sen någon dag efter så hittar man dottern där hon är död.

Min tanke är att hon gick hem o snitchade till mannen. Och männen tog tag i det där själva.. Gick upp i varv o blev lite väl mycket cp.. (trodde det var värre händelse än det som mamman sa och menade..)

För alternativet... Till det.. Är ju att hon faktiskt själv var med och planerade det.
Senast redigerad av momsloveme 2022-05-27 kl. 18:08.
Citera
2022-05-27, 18:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av momsloveme
Det står under tråden att Morsan hade varit på möte med rektorn. Och under det mötet hade morsan reagerat på något som sades, vänt sig mot dottern och börjat ge henne skäll. (På deras hemspråk..)
Sen någon dag efter så hittar man dottern där hon är död.

Min tanke är att hon gick hem o snitchade till mannen. Och männen tog tag i det där själva.. Gick upp i varv o blev lite väl mycket cp.. (trodde det var värre händelse än det som mamman sa och menade..)

För alternativet... Till det.. Är ju att hon faktiskt själv var med och planerade det.

Undrar om tolk närvarade vid mötet på skolan/med rektorn? Tveksamt. Tror att det brukliga vid såna möten är att barnen blir de som tolkar åt de vuxna (är väl vanligt också tex vid möten med vården).
Så det fanns nog ett stort utrymme för språkförbistring vid mötet (teori).

Så en relevant fråga kan nog vara vad modern egentligen kunde begripa vid mötet, och att hon sedan i sin tur rapporterar till den lokala klanhövdingen.
Och den galna bollen sätts i rullning..

Men med tanke på det bristfälliga utförandet så var det kanske modern som i affekt drog igång projektet och ringde över ”kusinen”, som verkar ha vissa erfarenheter inom området (med tanke på hans uttalanden).
Hade hela klanen varit involverad så hade man nog avvaktat ett bättre tillfälle, kastat från balkong etc. Valt en säker och beprövad metod.
Dom är ju inte dumma så inte.
Citera
2022-05-27, 19:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rubar

Men om lagen går igenom i augusti och domen sedan kommer långt efter?

Lagen måste gälla vid brottet...
Citera
2022-05-27, 19:43
Medlem
Citat:

Tänkte att det är så, vill minnas från andra fall, tack för klargörande.
Citera
2022-05-27, 23:07
Medlem
Citat:
Det är naturligvis en självklarhet.
Jag kan inte förstå att gamla Flashback-rävar inte fullt ut har begripit att de lever i en rättsstat..

OnT: Även om inte lagen kan fås att gälla retroaktivt, så går det ju inte att utesluta, att vid val av påföljd när/om dessa tre Etiopier fälls för brott, frågan om utvisning vad gäller t ex tid, kan komma att bli strängare bedömd.

Rätten kommer ju att vara väl medvetna om att staten har skärpt sig. Det kan påverka.
Tror jag.

Punkterna är extremt tydliga! Regeringen reagerar!

https://www.regeringen.se/rattsliga-...op.-202122224/
Citera
2022-05-27, 23:17
Medlem
Berra76s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jugbandblues
det är mycket mer hedersvåld och kvinnoförtryck i de muslimska/somaliska delarna av etiopien

Vafan vet du om det?! Du sitter ju bara och hittar på din pajas!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in