• 1
  • 2
2022-05-21, 00:17
Medlem
Har en stegräknare i min telefon och enligt den hade jag gått och joggat lite över 20000 steg igår.

Men hur mycket kan man egentligen lita på en sådan? Jag menar då en stegräknare som man har i telefonen?

Visste inte riktigt var jag skulle lägga den här tråden.
Citera
2022-05-21, 00:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hiitsme
Har en stegräknare i min telefon och enligt den hade jag gått och joggat lite över 20000 steg igår.

Men hur mycket kan man egentligen lita på en sådan? Jag menar då en stegräknare som man har i telefonen?

Googla sträckan/ tiden i motsvarande steg.
Stegräknare kan visa åt helsike fel.
Citera
2022-05-21, 00:38
Medlem
jattelokas avatar
Det varierar nog rätt mycket. Håll i mobilen medan du går och räkna stegen medan du tittar på antalet så ser du hur korrekt det är.
Citera
2022-05-21, 00:59
Medlem
quts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hiitsme

Vad har du för inställning på stegräknaren, vikt, steglängd, känslighet.

Prova att gå typ 300 m
Citera
2022-05-21, 01:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av qut
Vad har du för inställning på stegräknaren, vikt, steglängd, känslighet.

Prova att gå typ 300 m

Har inte tänkt på det faktiskt.
Citera
2022-05-21, 01:26
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Jag och sambon går samma promenad och våra telefoner kan skilja rätt mycke. Jag brukar ta tiden istället, 1 timme = ca 5km.
Citera
2022-05-21, 02:31
Medlem
AuticaMinores avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vit-Brandbil
Jag och sambon går samma promenad och våra telefoner kan skilja rätt mycke. Jag brukar ta tiden istället, 1 timme = ca 5km.
Du är något längre än din flickvän kanske? Längre personer har oftast längre ben och tar därmed större och färre kliv.

Märker detta själv när jag promenerat med min väninna som är ca 1 ½ dm kortare än jag. När vi stannat upp och jämför så har hon alltid gått ett antal fler steg än jag, även när vi gått lika långt och ingen av oss varit utanför dörren innan promenaden.

Min undran ligger mer i kaloriräknaren (syns på samma app) och hur tillförlitlig denna är. 500 kcal på ca 15 000 steg och lite över 3 timmars vandring. Känns som en rätt futtig lön för mödan varje dag.
Citera
2022-05-21, 07:55
Medlem
seaworthys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AuticaMinore
Du är något längre än din flickvän kanske? Längre personer har oftast längre ben och tar därmed större och färre kliv.

Märker detta själv när jag promenerat med min väninna som är ca 1 ½ dm kortare än jag. När vi stannat upp och jämför så har hon alltid gått ett antal fler steg än jag, även när vi gått lika långt och ingen av oss varit utanför dörren innan promenaden.

Min undran ligger mer i kaloriräknaren (syns på samma app) och hur tillförlitlig denna är. 500 kcal på ca 15 000 steg och lite över 3 timmars vandring. Känns som en rätt futtig lön för mödan varje dag.

Man kan grovt räkna på ca 1 kcal per kilo kroppsvikt och kilometer oavsett hur fort du förflyttar dig.

Så en person på 70 kg som tar sig 10 km har förbränt ca 700 kcal. Det oavsett om det tar 1 timme eller 2 timmar. Utöver det tillkommer det du förbränner för att kroppen lever. Så tar det 3 timmar för 10 km så är den förbrukade energin större än 700kcal.
Är du tjock ökar förbränningen ännu mer. Är du duktig på att tex springa minskar förbränningen eftersom du är mer effektiv.

Men ja. Folk i allmänhet inser nog inte att en stor pizza innebär nästan en halvmara i löpning 😁
Citera
2022-05-21, 08:35
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AuticaMinore

Jo, men samtidigt borde sträckan vara någorlunda lika även om stegen är olika. Steglängden är väl kanske inte exakt. Förstår inte varför man inte systemet använder sig av gps-funktionen när sån finnes och då borde få rätt exakt på avståndet.

3 timmars vandring och 15000 steg lät väldigt lite, en timmes vandring brukar vara ca 12000 steg hos mig.
Beror lite på i vilken ficka man lägger telefonen.
Citera
2022-05-21, 09:19
Medlem
Citat:
Jo, men samtidigt borde sträckan vara någorlunda lika även om stegen är olika. Steglängden är väl kanske inte exakt. Förstår inte varför man inte systemet använder sig av gps-funktionen när sån finnes och då borde få rätt exakt på avståndet.

3 timmars vandring och 15000 steg lät väldigt lite, en timmes vandring brukar vara ca 12000 steg hos mig.

Finns stegräknare som använder gps, nackdelen är att det bränner en jäkla massa batteri....
Citera
2022-05-21, 10:17
Vet inte hur mycket man kan lita på en smartklocka när det gäller att räkna steg inomhus, går den efter kroppsrörelser då?

När jag städar lägenheten räknar min Apple Watch väldigt många steg, flera tusen.

Verkar rätt orimligt.
Citera
2022-05-21, 23:38
Medlem
AuticaMinores avatar
Citat:
Ursprungligen postat av seaworthy
Man kan grovt räkna på ca 1 kcal per kilo kroppsvikt och kilometer oavsett hur fort du förflyttar dig.

Så en person på 70 kg som tar sig 10 km har förbränt ca 700 kcal. Det oavsett om det tar 1 timme eller 2 timmar. Utöver det tillkommer det du förbränner för att kroppen lever. Så tar det 3 timmar för 10 km så är den förbrukade energin större än 700kcal.
Är du tjock ökar förbränningen ännu mer. Är du duktig på att tex springa minskar förbränningen eftersom du är mer effektiv.

Men ja. Folk i allmänhet inser nog inte att en stor pizza innebär nästan en halvmara i löpning 😁
Och ett par timmars promenad i strosande takt för att bli av med en Snickers typ.

Tack för övrig info ang. kalorierna där

Citat:

12 000 steg på endast en timme låter väldigt mycket i mina öron. Eller raskt.

Har ju med mig min stegräknare överallt, även när jag inte ämnar motionera bort kalorier. Men de långsamma stegen utgör väl en viss ansträngning de också.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in