Citat:
Ursprungligen postat av
AuticaMinore
Du är något längre än din flickvän kanske? Längre personer har oftast längre ben och tar därmed större och färre kliv.
Märker detta själv när jag promenerat med min väninna som är ca 1 ½ dm kortare än jag. När vi stannat upp och jämför så har hon alltid gått ett antal fler steg än jag, även när vi gått lika långt och ingen av oss varit utanför dörren innan promenaden.
Min undran ligger mer i kaloriräknaren (syns på samma app) och hur tillförlitlig denna är. 500 kcal på ca 15 000 steg och lite över 3 timmars vandring. Känns som en rätt futtig lön för mödan varje dag.
Man kan grovt räkna på ca 1 kcal per kilo kroppsvikt och kilometer oavsett hur fort du förflyttar dig.
Så en person på 70 kg som tar sig 10 km har förbränt ca 700 kcal. Det oavsett om det tar 1 timme eller 2 timmar. Utöver det tillkommer det du förbränner för att kroppen lever. Så tar det 3 timmar för 10 km så är den förbrukade energin större än 700kcal.
Är du tjock ökar förbränningen ännu mer. Är du duktig på att tex springa minskar förbränningen eftersom du är mer effektiv.
Men ja. Folk i allmänhet inser nog inte att en stor pizza innebär nästan en halvmara i löpning 😁