• 1
  • 2
2022-05-20, 20:01
Medlem
Tjolahopp!

Man
35 år
185-190cm
140kg

Jag har under flera år och medelst svält och frosseri pendlat mellan cirka 70 och 130kg. Jag har mig veterligen aldrig varit uppe i 140 förut och jag blev faktiskt förvånad när jag ställde mig på vågen idag. Jag känner mig tjock men inte 140-tjock. Nåväl.
Jag började träna på gym i Januari och det rullar på bra. Jag kör ett rullande schema som ser ut som så:

Marklyft | bröstpress i maskin
Hack squat
Militärpress | latsdrag | rodd i maskin
Hack squat

Nuvarande styrkenivå baserat på senaste veckan:

Hack squat - 7 reps på 100kg
Militärpress - 6 reps på 65kg
Marklyft - 1 rep på 140kg

Kosten består av ett dagligt intag av:

1 liter standardmjölk
2 liter lättmjölk
Två Mannafrutti
En enorm tallrik ris och thaikyckling

Ni kanske har noterat att jag inte har skrivit något om vad mitt mål är med träningen. Det beror på att jag inte har en aning. Just nu är jag bara glad att jag är aktiv och faktiskt tycker att det är roligt att träna. Jag önskar att jag hade kommit på det för flera år sedan. Det vore så klart kul att bli rippad och allt det där, men jag skyndar inte dit och jag tycker att det borde börja gå åt rätt håll snart, jag äter trots allt inte så väldans mycket för min viktklass.

Det blir för övrigt ingen viktuppdatering på ett tag, min egen våg maxar ut vid 135kg nämligen.

Väl mött.
Citera
2022-05-20, 20:05
Fan va grymt! Kötta på.
Citera
2022-05-20, 20:24
Medlem
Sam.Spades avatar
Mitt tips är att;

(1) se över kosten. Börja räkna kcal, ät mycket grönsaker (lär dig älska vitkålssallad), magert kött och fet fisk, och minska mängden ris, potatis och pasta (små portioner sojabönspasta är ett bra alternativ).

Du kanske inte tror att du får i dig många kcal, men antagligen underskattar du ditt intag. Mjölken och manafruttin motsvarar cirka 1835 kcal. Hur mycket maten motsvarar kan jag inte svara på. Men det är mycket möjligt att du får i dig uppskattningsvis 3500-4000 kcal per dag.

(2) Träna lätt konditionsträning varje dag 45-60 min som ett komplement till styrketräningen. Promenader och cykling är bra alternativ, men med tanke på din vikt skulle jag hellre rekommendera cykling då promenader kan slita på dina knän och ländrygg. Gymträning förbrukar inte speciellt många kcal, utan den dagliga motionen och kosten är nyckeln till ett hälsosamt liv.
Senast redigerad av Sam.Spade 2022-05-20 kl. 20:33.
Citera
2022-05-20, 23:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av runx
Fan va grymt! Kötta på.

Absolut! Tack!

Citat:
Ursprungligen postat av Sam.Spade
Mitt tips är att;

(1) se över kosten. Börja räkna kcal, ät mycket grönsaker (lär dig älska vitkålssallad), magert kött och fet fisk, och minska mängden ris, potatis och pasta (små portioner sojabönspasta är ett bra alternativ).

Du kanske inte tror att du får i dig många kcal, men antagligen underskattar du ditt intag. Mjölken och manafruttin motsvarar cirka 1835 kcal. Hur mycket maten motsvarar kan jag inte svara på. Men det är mycket möjligt att du får i dig uppskattningsvis 3500-4000 kcal per dag.

(2) Träna lätt konditionsträning varje dag 45-60 min som ett komplement till styrketräningen. Promenader och cykling är bra alternativ, men med tanke på din vikt skulle jag hellre rekommendera cykling då promenader kan slita på dina knän och ländrygg. Gymträning förbrukar inte speciellt många kcal, utan den dagliga motionen och kosten är nyckeln till ett hälsosamt liv.

Jag kommer att se över kosten i framtiden om jag inte ser några positiva effekter på fettet. Just nu är jag nöjd med att jag blir starkare och inte tjockare. Jag tror faktiskt att jag rör mig väldigt långsamt åt rätt håll men det är svårt att säga. Det är små saker som att brallorna sitter lite lösare och att jag numera ser hela ballen när jag tittar ner. Men jag kommer aldrig aldrig aldrig att ge upp hårda kolhydrater. Då kan jag lika gärna ta bort mig.

Kvällens pass:

Marklyft:
140kg - 3 3 2 2

Bröstpress:
200lbs - 3 3 3 3 3
180lbs - 5 5 5 5 5

Nu körde jag på ett annat gym än mitt vanliga och därmed i en annorlunda maskin som var betydligt tyngre än den jag är van vid. Jag har alltid misstänkt att vikten på kassetten är en höftning och nu fick jag det svart på vitt. Jag vill helst köra bänkpress men jag har tydligen en arm som är helt kass från axeln ner till armbågen och underarmen. Jag kunde köra bänk upp till 90kg men där var det bara att ge upp.
Citera
2022-05-21, 06:17
Medlem
tnems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av shewasahooah
Absolut! Tack!

Jag kommer att se över kosten i framtiden om jag inte ser några positiva effekter på fettet. Just nu är jag nöjd med att jag blir starkare och inte tjockare. Jag tror faktiskt att jag rör mig väldigt långsamt åt rätt håll men det är svårt att säga. Det är små saker som att brallorna sitter lite lösare och att jag numera ser hela ballen när jag tittar ner. Men jag kommer aldrig aldrig aldrig att ge upp hårda kolhydrater. Då kan jag lika gärna ta bort mig.

Kvällens pass:

Marklyft:
140kg - 3 3 2 2

Bröstpress:
200lbs - 3 3 3 3 3
180lbs - 5 5 5 5 5

Nu körde jag på ett annat gym än mitt vanliga och därmed i en annorlunda maskin som var betydligt tyngre än den jag är van vid. Jag har alltid misstänkt att vikten på kassetten är en höftning och nu fick jag det svart på vitt. Jag vill helst köra bänkpress men jag har tydligen en arm som är helt kass från axeln ner till armbågen och underarmen. Jag kunde köra bänk upp till 90kg men där var det bara att ge upp.

Går du inte runt och är hungrig på din kost?

Du behöver få in mer protein i din kost.
Exempelvis kan du börja med att byt ut dina mannafruti mot kvarg.

Man behöver inte ge upp kolhydrater, men ditt upplägg skvalrar om ett socker/kolhydrats-beroende.
Thaimat brukar innehålla en hel del socker.
Citera
2022-05-21, 09:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tnem
Går du inte runt och är hungrig på din kost?

Du behöver få in mer protein i din kost.
Exempelvis kan du börja med att byt ut dina mannafruti mot kvarg.

Man behöver inte ge upp kolhydrater, men ditt upplägg skvalrar om ett socker/kolhydrats-beroende.
Thaimat brukar innehålla en hel del socker.

Haha, va? Jag får i mig närmare 250g protein per dag. Jag är inte Ronnie Coleman, ta det lite lugnt nu. Nej, jag är aldrig hungrig, snarare tvärtom.
Citera
2022-05-21, 10:06
Medlem
Jag är imponerad. Gör förändringar i baby steps som du gör. Var beredd att du kommer bli svagare pga av att du tappar fettmassa och inte för att du nödvändigtvis gör något fel.
Hejjar på dig!
Citera
2022-05-23, 07:49
Medlem
Citat:
Haha, va? Jag får i mig närmare 250g protein per dag. Jag är inte Ronnie Coleman, ta det lite lugnt nu. Nej, jag är aldrig hungrig, snarare tvärtom.

Jag får ta och rätta mig själv. Självklart händer det att jag är hungrig, säg efter ett ovanligt hårt arbetspass t ex. Men under en normal dag blir jag inte hungrig. Hunger har aldrig varit mitt problem, jag käkar helt enkelt för att det är gott. Sockerberoende som någon påpekade. Jag ska inte säga att jag har det under kontroll nu, jag käkar uppenbarligen en del socker ännu, men jag har inte köpt något "för att det vore gott" på väldigt länge.

Citat:
Ursprungligen postat av WONGnr1
Jag är imponerad. Gör förändringar i baby steps som du gör. Var beredd att du kommer bli svagare pga av att du tappar fettmassa och inte för att du nödvändigtvis gör något fel.
Hejjar på dig!

Tack så mycket! Det verkar råda en bra gemenskap här.

Det blev ingen träning varken lördag eller söndag men väl en promenad i solen på 2,5h varje dag i helgen, även fredagen. Ikväll blir det en runda hack squat i mitt vanliga gym igen.
Citera
2022-05-23, 09:04
Medlem
Citat:
Jag får ta och rätta mig själv. Självklart händer det att jag är hungrig, säg efter ett ovanligt hårt arbetspass t ex. Men under en normal dag blir jag inte hungrig. Hunger har aldrig varit mitt problem, jag käkar helt enkelt för att det är gott. Sockerberoende som någon påpekade. Jag ska inte säga att jag har det under kontroll nu, jag käkar uppenbarligen en del socker ännu, men jag har inte köpt något "för att det vore gott" på väldigt länge.

Tack så mycket! Det verkar råda en bra gemenskap här.

Det blev ingen träning varken lördag eller söndag men väl en promenad i solen på 2,5h varje dag i helgen, även fredagen. Ikväll blir det en runda hack squat i mitt vanliga gym igen.

Ja, det tror jag också. Alltid gott att få positiv pepp.
Jag har blivit mer öppen och ödmjuk med åren. Nu lyssnar jag på Agnes Wold istället. Hon lärde mig det där om mättnad och att olika livsmedel har en angiven siffra på GI. Vissa bönor hade bäst mättnad så jag tillförde det till mina grönsaker. Nu blev jag så sugen på bönor att jag måste gå och äta det till maten.
Citera
2022-06-01, 22:37
Medlem
Jag har legat däckad i sjukdom sedan sist jag skrev. Idag var första symptomfria dagen och således även första gympasset. Det blev en avvikelse från mitt vanliga schema då jag ville börja med lätta övningar efter en så lång tid av passivitet.

Militärpress:
65kg - 3 4 4 4 4

Bröstpress:
230lbs - 7 5 5
190lbs - 8 7
Citera
2022-06-02, 18:16
Medlem
Ben idag, det första benpasset på ca två veckor så ni kan lita på att det var långt med mycket vila mellan både set och reps.

Hack squat:
100kg - 1 2 3 4 5 6
75kg - 5 5 5

Kuriosa: kickade ciggen i måndags.
Citera
2022-06-07, 18:26
Medlem
Det har varit fullt upp så igår var första gången jag tränade sedan senast jag skrev. Igår blev det ett hastigt och tråkigt ryggpass med latsdrag och rodd, dom två övningar som jag låg mest efter med. 77kg i latsdrag och 86 i rodd, tunga och lågreppade set. Jag har gjort en bekväm tolva på 77kg i latsdrag, igår blev det brutalt tunga fyror. Usch.

Idag blev det militär- och bröstpress, det enda jag orkade med efter att ha kollat NHL hela natten och inte sovit på en bra bit över 24 timmar. Militären blev 65kg som vanligt och en sexa som bästa set, bröstpressen varierade mellan 170-245lbs med 3-5 reps per set på dom högre vikterna och något fler på avslutningen på 170lbs.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in