• 1
  • 2
2022-05-20, 13:27
Medlem
Jag undrar hur mnga och hur lnga pass ni arbetar som jobbar natt?

Jag hade tidigare 13-14 lnga pass per mnad vilket fungerade bra, sedan snkte kommunal arbetstiden fr heltid, vilket mnga kommuner d valde att frkorta nattpassen s man jobbar fler pass istllet fr frre.

Det gr absolut ingenting fr terhmtningen d man mste jobba ca 16 pass i mnaden plus att man ska ha ett mte dagtid. Jag har lng resvg till jobbet ocks, s nstan 2 timmar gr t till det.

Jag tycker 17 tillfllen per mnad p en nattjnst r p tok fr mycket, hade mycket hellre haft lngre och frre pass, men d hade man behvt anstlla en till (nu r vi tv som delar p ntterna) och det gillar de nog inte att gra. I lngden tror jag inte jag kommer att klara av det, s frgan r hur man kan lgga upp det fr att ndra p det.

Det pverkar ju ven dagpersonalen som mste jobba till 22 numera. P mitt jobb verkar folk vara tacksamma att ha jobb hur schemat n lggs, s svrt att starta debatt om det med dem. De kollar inte ens att de fr rtt ln.
Citera
2022-05-20, 13:55
Medlem
Syster-Smisks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av windrewind

Jag hade tidigare 13-14 lnga pass per mnad vilket fungerade bra, sedan snkte kommunal arbetstiden fr heltid, vilket mnga kommuner d valde att frkorta nattpassen s man jobbar fler pass istllet fr frre.

Det gr absolut ingenting fr terhmtningen d man mste jobba ca 16 pass i mnaden plus att man ska ha ett mte dagtid. Jag har lng resvg till jobbet ocks, s nstan 2 timmar gr t till det.

Jag tycker 17 tillfllen per mnad p en nattjnst r p tok fr mycket, hade mycket hellre haft lngre och frre pass, men d hade man behvt anstlla en till (nu r vi tv som delar p ntterna) och det gillar de nog inte att gra. I lngden tror jag inte jag kommer att klara av det, s frgan r hur man kan lgga upp det fr att ndra p det.

Det pverkar ju ven dagpersonalen som mste jobba till 22 numera. P mitt jobb verkar folk vara tacksamma att ha jobb hur schemat n lggs, s svrt att starta debatt om det med dem. De kollar inte ens att de fr rtt ln.

Ja vad ska man sga...man har ju verkligen inte sin personals hlsa i tanke nr man genomfr snadr frndringar.
Sjutton pass i mnaden r p tok fr mycket, 13-14 r mer rimligt.
Pengar verkar vara det enda som styr nr det ska effektiviseras..🙄

Kan inte fatta att man driver igenom sna beslut trots att man vet hur negativt nattarbete r fr hlsan i lnga loppet.

Borde inte kommunal ha ngot att sga till om saken?
Det r ju trots allt dom som drivit igenom en frndring som r tnkt att vara positiv fr mnniskors hlsa, men som i slutndan leder till ngot negativt nr arbetsplatserna frndrar arbetstiderna p det hr sttet.
Citera
2022-05-20, 14:03
Medlem
Jag tror att restiden r det som kncker dig. Frsk att flytta nrmare, annars s fr du nog vervga att byta jobb.
Citera
2022-05-20, 15:01
Medlem
f30malmos avatar
Kk
Citera
2022-05-20, 15:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av windrewind

Citat:
Ursprungligen postat av Syster-Smisk
Ja vad ska man sga...man har ju verkligen inte sin personals hlsa i tanke nr man genomfr snadr frndringar.
Sjutton pass i mnaden r p tok fr mycket, 13-14 r mer rimligt.
Pengar verkar vara det enda som styr nr det ska effektiviseras..🙄
.
Hur mnga timmar i veckan jobbar ni?
Jag frstr inte riktigt frgestllningen. Vill TS g ner till deltid eller tycker TS att kommunalanstllda ska jobba mindre n andra?
Sjlv jobbar jag nattskift i produktionsindustrin 5 ntter i veckan, i maj blir det 22 nattpass totalt.
Citera
2022-05-20, 15:45
Medlem
cogito.ergosums avatar
Var tidningsdistributr under ngra r. D var det drygt 26 pass i mnaden (jobbade 12 ntter, ledig tv). Men arbetstiden var bara drygt 2.5 h. Numera r det samma schema dr, men 3-4h arbetstid.
Citera
2022-05-20, 15:55
Medlem
Stndig natt hos oss r 5 pass/vecka. Aldrig hrt ngon klaga.
Citera
2022-05-20, 16:03
Medlem
Det frsta man mste frst nr man jobbar natt r att man mste sova p dagen. Sen en normal arbetsvecka fr de flesta oavsett nr de jobbar r 5 arbetspass i veckan, oavsett tid p dygnet. Men visst kan det skifta p vissa arbetsplatser som kan ha andra typer av skiftgng.

Men att ha 2 timmar till jobbet r lngt och det borde bli lika mycket hem. Dr r nog det som sliter extra mycket!
Vad r ett lngt pass och ofta upprepas det, hur ser schemat ut?
Mte borde ligga under normal arbetstid, s fr den som jobbar natt borde de vara p natten.
Senast redigerad av KamratBlue 2022-05-20 kl. 16:06.
Citera
2022-05-20, 17:17
Medlem
Problemet med fem nattskift per vecka r ju det faktum att du bara har en ledig dag per vecka, slutar jobba fredag morgon sen p det igen sndagkvll. Fyra skift funkar bra men det femte tar kncken p en
Citera
2022-05-20, 17:23
Medlem
Syster-Smisks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kokekaffe
Sjlv jobbar jag nattskift i produktionsindustrin 5 ntter i veckan, i maj blir det 22 nattpass totalt.

Du jobbar knappast rullande fem ntter i veckan varje vecka...isfall har du nog norra Europas smsta jobb, om det inte r extremt bra betalt.
Snadr intensiva perioder brukar fljas av ledig vecka/veckor.
Citera
2022-05-20, 17:39
Medlem
Citat:
Du jobbar knappast rullande fem ntter i veckan varje vecka...isfall har du nog norra Europas smsta jobb, om det inte r extremt bra betalt.
Jo. Tro mig, jag vet mina arbetstider.
Ledigveckor? Semester tror jag det kallas.
Jag brukar ven vara ledig rda dagar.
Vad r konstigt med att jobba 5 ntter i veckan?
Citera
2022-05-20, 17:57
Medlem
Citat:

Vet mnga i dagens Sverige som jobbar fem ntter/vecka. Ledigheten styrs i mngt och mycket av vilket avtal/fack man tillhr, men inget snack om ngra veckors extra ledighet tyvrr
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in