2022-05-18, 21:25
Medlem
Hur skulle ni välja att lägga era aktier långsiktigt i dagens osäkra ekonomiska verklighet? Inflation stiger världen över och världsmarknaden är väldigt instabil. Vilka branscher och bolag tror ni kommer att stå sig långsiktigt även under en inflation?

Just nu har ju oljan gått bra, även guldet och silvret är två lockande alternativ, men vad finns mer? Jag har spanat på batteri-aktier, men är inte säker på hur de kommer påverkas av den kommande krisen.

Mitt mål är att investera långsiktigt och därför vore det bra att hitta vilka branscher som är bra i just denna ekonomiska cykel.
Citera
2022-05-18, 21:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Roma-Termini
Hur skulle ni välja att lägga era aktier långsiktigt i dagens osäkra ekonomiska verklighet? Inflation stiger världen över och världsmarknaden är väldigt instabil. Vilka branscher och bolag tror ni kommer att stå sig långsiktigt även under en inflation?

Just nu har ju oljan gått bra, även guldet och silvret är två lockande alternativ, men vad finns mer? Jag har spanat på batteri-aktier, men är inte säker på hur de kommer påverkas av den kommande krisen.

Mitt mål är att investera långsiktigt och därför vore det bra att hitta vilka branscher som är bra i just denna ekonomiska cykel.

Mitt förslag är att du undersöker om det går att köpa fysiskt guld d.v.s inte guldaktier utan istället guld. Känns som en betydligt säkrare investering än börsen.
Citera
2022-05-18, 21:37
Medlem
Banker är bra om det inte blir recession, och utilities (typ elbolag). Företag med pricing power vilka de nu är. Typ Hemköp osv har jag läst. Folk kommer inte sluta köpa mat. Men en del av detta kan vara inprisat redan.

En sak är säker. Silicon valley skit och uppstartsbolag inom tech som inte gör vinst är rökta. Nu är det inkomster och hårdvaluta som gäller, inte någon långhårig charmerande CEO i gympadojor vara bolag gör förlust varje månad.

Bland det mest fantastiska vi kan se fram emot nu är mass layoffs av överbetalda tech wokes världen över. Twitter t.ex hade ju kunnat drivas av en personal på kanske 50-100 personer (det är ju faktiskt i princip bara en hemsida). Men nu har de ju snarare 10 000 överbetalda millenials som tror att de äger världen trots att de flesta knappt kan programmera.

Från och med nu ska du köpa så tråkiga och stabila bolag som möjligt. Utdelningsbolag, value stocks, olja, kanske tobak, gruvbolag, blöjföretag osv.
Citera
2022-05-18, 21:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Harrywinston
Banker är bra om det inte blir recession, och utilities (typ elbolag). Företag med pricing power vilka de nu är. Typ Hemköp osv har jag läst. Folk kommer inte sluta köpa mat. Men en del av detta kan vara inprisat redan.

En sak är säker. Silicon valley skit och uppstartsbolag inom tech som inte gör vinst är rökta. Nu är det inkomster och hårdvaluta som gäller, inte någon långhårig charmerande CEO i gympadojor vara bolag gör förlust varje månad.

Bland det mest fantastiska vi kan se fram emot nu är mass layoffs av överbetalda tech wokes världen över. Twitter t.ex hade ju kunnat drivas av en personal på kanske 50-100 personer (det är ju faktiskt i princip bara en hemsida). Men nu har de ju snarare 10 000 överbetalda millenials som tror att de äger världen trots att de flesta knappt kan programmera.

Från och med nu ska du köpa så tråkiga och stabila bolag som möjligt. Utdelningsbolag, value stocks, olja, kanske tobak, gruvbolag, blöjföretag osv.

Tack för svar! Ja, låter klokt, också tänkt att IT inte är värt det längre.

Vilka utdelningsbolag och gruvbolag skulle du rekommendera?
Citera
2022-05-18, 23:42
Medlem
Det finns en viss motsättning mellan att investera långsiktigt och att fokusera på att ligga rätt i den ekonomiska cykeln.

Ska du vara långsiktig så köp bolag du vill äga i minst 10 år. Då är det svårt att gå fel.
Citera
2022-05-19, 02:16
Medlem
Citat:
Tack för svar! Ja, låter klokt, också tänkt att IT inte är värt det längre.

Vilka utdelningsbolag och gruvbolag skulle du rekommendera?

Sjukt svårt att veta nu som sagt. Jag tror på minst 50% i cash i åtminstone några månader framåt för att se vart detta landar.

Men de aktier/fonder man bör ha (om man ska ha något?!) är nog typ energi, el, value stocks osv som sagt. Jag bor utomlands så det jag köper finns sällan i Sverige, själv ligger jag rätt tungt i en energi-indexfond (VDE, Vanguard Energy Index fund), en inverterad 20 år+ Bond fund (TBF, Proshares short 20+ treasury).

Sedan har jag en del i Philip Morris, Altria (tobak, bra utdelning). Sedan lite coca cola som tyvärr gick ner rejält idag, 5% i S&P indexfond, 300k i Kinder Morgan Inc (naturgas), 100k i Best buy (gick ner idag), 80k i Qualcom (mikrochips) och lite i ett läkemedelsbolag. Men det allra mesta har jag i cash nu.

Det lättaste kanske vore att ligga helt i cash och sedan gradvis börja köpa en value eller dividend indexfond en gång i månaden för 1/12 eller 1/24 av kapitalet så att man köper i både ned- och uppgång under närmaste året eller två.
Citera
2022-05-20, 09:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Harrywinston
Sjukt svårt att veta nu som sagt. Jag tror på minst 50% i cash i åtminstone några månader framåt för att se vart detta landar.

Men de aktier/fonder man bör ha (om man ska ha något?!) är nog typ energi, el, value stocks osv som sagt. Jag bor utomlands så det jag köper finns sällan i Sverige, själv ligger jag rätt tungt i en energi-indexfond (VDE, Vanguard Energy Index fund), en inverterad 20 år+ Bond fund (TBF, Proshares short 20+ treasury).

Sedan har jag en del i Philip Morris, Altria (tobak, bra utdelning). Sedan lite coca cola som tyvärr gick ner rejält idag, 5% i S&P indexfond, 300k i Kinder Morgan Inc (naturgas), 100k i Best buy (gick ner idag), 80k i Qualcom (mikrochips) och lite i ett läkemedelsbolag. Men det allra mesta har jag i cash nu.

Det lättaste kanske vore att ligga helt i cash och sedan gradvis börja köpa en value eller dividend indexfond en gång i månaden för 1/12 eller 1/24 av kapitalet så att man köper i både ned- och uppgång under närmaste året eller två.

Ahh, jag fattar! Tack för tips. Jo, jag funderar på att köpa lite fysiskt guld, men vill också ha en del i aktier för att komplettera mitt sparande.

Det är framförallt långsiktigt investerande jag är ute efter och därför vore det intressant att höra fler tips från er hur ni gör med det långsiktiga? Vilka branscher går bra över tid oavsett ekonomisk cykel? Eller som åtminstone har en tendens att hämta sig snabbt?

Mitt perspektiv är 5-10 år på sparandet.
Citera
2022-05-22, 06:41
Medlem
Mordormodems avatar
Köp indexfonder, eller investera med hjälp av en fondrobot i aktiefonder och kanske med en viss del räntor, ha en sparhorisont på fem till tio år och automatisera sparandet månadsvis, helst minst 10% av dina inkomster.

Strunt i att logga in för att kolla hur det går för dina pengar, gör nåt roligare!
Börsen är sur nu, men det kommer vända!
Senast redigerad av Mordormodem 2022-05-22 kl. 06:44. Anledning: Stavfel
Citera
2022-05-22, 11:25
Medlem
skogshuggar3ns avatar
Om man ska ligga långsiktigt kan man väl lika gärna köpa en globalfond?

Oljebolagen rör sig sakta uppåt men med kraftiga rekyler ner då och då. Men de har fina kassaflöden just nu och låga värderingar. Jag tror att oljepriset kommer att fortsätta vara högt närmaste åren. Kolla på sektorfavoriter bland de mellanstora, som IPCO. Finns andra med lägre värderingar men de harvar på låga kurser, bättre att köra på sektorfavoriter tror jag.
Citera
2022-05-22, 11:50
Medlem
DekadentThaitorsks avatar
Citat:

Månadsspara i en billig global indexfond om du är långsiktig. Det räcker gott och väl.
Citera
2022-05-22, 12:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DekadentThaitorsk
Månadsspara i en billig global indexfond om du är långsiktig. Det räcker gott och väl.

Jag fattar, vilka skulle ni föredra?

Min farhåga är att den amerikanska börsen och dollarn kraschar och eftersom de flesta globala indexfonder har majoriteten av bolagen i USA känns det sådär. Vad säger ni om den risken?
Citera
2022-05-22, 12:19
Medlem
DekadentThaitorsks avatar
Citat:
Jag fattar, vilka skulle ni föredra?

Min farhåga är att den amerikanska börsen och dollarn kraschar och eftersom de flesta globala indexfonder har majoriteten av bolagen i USA känns det sådär. Vad säger ni om den risken?

Klart det är en risk men är du långsiktig spelar det ingen roll. Hade du köpt en global indexfond precis innan finanskrisen 2008 hade ditt innehav gått ned mycket, men hade du bara fortsatt köpa regelbundet hade du fångat botten och sedan hängt med hela vägen upp igen. Börsen står högre idag än vad den gjorde innan finanskrisen och alla andra kriser som inträffat tidigare.

Kollar du vad som hänt på börsen under hela 1900-talet ser du att vi haft många kriser som varit värre än den vi ser nu men att den långsiktiga trenden är tydlig. Riskspridning och diversifiering är A och O och det får du med en globalfond. Köp den billigaste globalfonden med minst fokus på ESG så kommer det med största sannolikhet bli bra i slutändan. Hur börsen går kortsiktigt är helt ointressant i det långa loppet.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in