2022-05-22, 12:28
Avstängd
DrunkenZealots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Roma-Termini
Hur skulle ni välja att lägga era aktier långsiktigt i dagens osäkra ekonomiska verklighet? Inflation stiger världen över och världsmarknaden är väldigt instabil. Vilka branscher och bolag tror ni kommer att stå sig långsiktigt även under en inflation?

Just nu har ju oljan gått bra, även guldet och silvret är två lockande alternativ, men vad finns mer? Jag har spanat på batteri-aktier, men är inte säker på hur de kommer påverkas av den kommande krisen.

Mitt mål är att investera långsiktigt och därför vore det bra att hitta vilka branscher som är bra i just denna ekonomiska cykel.
Köp vetemjöl(papper), eller plast. Eller vad sjutton som helst som inte har ett bästföredatum.
Citera
2022-05-22, 12:55
Medlem
HazzardAlards avatar
Citat:
Hur skulle ni välja att lägga era aktier långsiktigt i dagens osäkra ekonomiska verklighet? Inflation stiger världen över och världsmarknaden är väldigt instabil. Vilka branscher och bolag tror ni kommer att stå sig långsiktigt även under en inflation?

Just nu har ju oljan gått bra, även guldet och silvret är två lockande alternativ, men vad finns mer? Jag har spanat på batteri-aktier, men är inte säker på hur de kommer påverkas av den kommande krisen.

Mitt mål är att investera långsiktigt och därför vore det bra att hitta vilka branscher som är bra i just denna ekonomiska cykel.

Rör inte mina tidigare investeringar, dom får ligga och bubbla i 5-10 år, som alltid har varit min horisont.

I dessa oroliga tider så återgår jag till en gammal klassiker...månadssparande i mina favoritfonder.
Citera
2022-05-22, 13:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DekadentThaitorsk
Månadsspara i en billig global indexfond om du är långsiktig. Det räcker gott och väl.

Inget bra råd då de är starkt överviktade mot USA och tech. De har dyster framtid.
Citera
2022-05-22, 14:10
Medlem
Mordormodems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 786jhsghjksgh
Inget bra råd då de är starkt överviktade mot USA och tech. De har dyster framtid.

Nej, en global indexfond är inte viktad mot USA och tech. Då är det ingen global indexfond.
Citera
2022-05-22, 14:45
Medlem
Ta det lungt, vänta ut krisen och gå in när det vänder igen, väldigt enkelt. En kris är ett fantastiskt tillfälle att köpa in sig billigt, något som många går och väntar på i åratal, innan det tillslut sker.
Citera
2022-05-22, 15:18
Medlem
DekadentThaitorsks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 786jhsghjksgh

Om USA och tech krymper tar andra länder och sektorer upp en större del av fonden. Det är det som är poängen med indexfonder. Börsen har en tendens att stiga över tid och köper man ett brett index så följer man med på vägen upp. Hade man köpt en global indexfond på 80-talet hade Japan utgjort en större del än vad det gör idag. Japan kraschade men eftersom indexet då viktas om gör det inget om man fortsätter spara regelbundet över en längre tid.
Citera
2022-05-22, 15:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av akjrvkrv
Ta det lungt, vänta ut krisen och gå in när det vänder igen, väldigt enkelt. En kris är ett fantastiskt tillfälle att köpa in sig billigt, något som många går och väntar på i åratal, innan det tillslut sker.

Det svåra är att veta när man ska gå in och var på kurvan man befinner sig. Men ja, bra bolag brukar bli billigare under kriser och det är inte fel att köpa då.
Citera
2022-05-22, 18:26
Medlem
Citat:
Om USA och tech krymper tar andra länder och sektorer upp en större del av fonden. Det är det som är poängen med indexfonder. Börsen har en tendens att stiga över tid och köper man ett brett index så följer man med på vägen upp. Hade man köpt en global indexfond på 80-talet hade Japan utgjort en större del än vad det gör idag. Japan kraschade men eftersom indexet då viktas om gör det inget om man fortsätter spara regelbundet över en längre tid.

Nej det är inte så det fungerar, det viktas inte om hur som helst på direkten.
Citera
2022-05-22, 18:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mordormodem
Nej, en global indexfond är inte viktad mot USA och tech. Då är det ingen global indexfond.

en global indexfond har ca 60% exponering mot just ovanstående.
Citera
2022-05-22, 22:16
Medlem
Acid-Brains avatar
Citat:
Riskspridning och diversifiering är A och O och det får du med en globalfond. Köp den billigaste globalfonden med minst fokus på ESG så kommer det med största sannolikhet bli bra i slutändan. Hur börsen går kortsiktigt är helt ointressant i det långa loppet.

Simpel fråga, men går det att investera i vettiga globala indexfonder via Nordnet? De enda globala indexfonderna jag hittat på Nordnet har fokus på ESG aka hållbarhet. Detta stör mig något otroligt. Jag har inte möjlighet att öppna ett Avanza-konto, eftersom jag inte är svensk medborgare, så därför håller jag mig till Nordnet. Finns det någon global indexfond du skulle kunna rekommendera som inte följer det där hållbarhetskravet och som går att investera i utanför Avanza?
Citera
2022-05-23, 15:30
Medlem
Citat:

Index fonder som grund sedan fyller du helt enkelt på med kvalitetsbolag.
Citera
2022-05-23, 18:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Acid-Brain
Simpel fråga, men går det att investera i vettiga globala indexfonder via Nordnet? De enda globala indexfonderna jag hittat på Nordnet har fokus på ESG aka hållbarhet. Detta stör mig något otroligt. Jag har inte möjlighet att öppna ett Avanza-konto, eftersom jag inte är svensk medborgare, så därför håller jag mig till Nordnet. Finns det någon global indexfond du skulle kunna rekommendera som inte följer det där hållbarhetskravet och som går att investera i utanför Avanza?

Vad jag vet så finns det inga svenska globalfonder utan en ESG-komponent. Det kan finnas ETF:er utan ESG men jag är osäker. Alla fonder som är "indexnära" har plockat bort bolag på hållbarhetskriterier. Kolla på de globala indexfonder med lägst avgift eftersom de har färre analytiker som sitter och bestämmer vad som är hållbart och inte.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in