Citat:
Är fetisch värre än BDSM?
Jag har ställt frågan på andra sajter men bara fått svar såsom "BDSM är en fetisch" eller "det finns ingen kink-värld" eller "öh, vad menar du med 'värre' ? Insinuerar du att det är något som är fel med det'?"
Alla dessa är olika typer av härskartekniker som avser att få mig att känna skuld för att ens ha ställt den frågan. Men när jag sen tänkte efter, så undrade jag om det verkligen finns ett mer värdeneutralt sätt att ställa den frågan; vilket det inte finns. Värre: Mer skandalöst, uppseendeväckande, provocerande, suggestivt, obscent. Och det går givetvis inte att people pleasea precis varenda kotte när en definition ska göras. Att sätta sig emot det är att förneka att det ens går att lägga värde i något. Tråden handlar liksom om fetischers 'rykte' för att va lite mer våghalsiga och göra lite värre, sjukare grejer.
Fetisch: Attraktion till objekt, kroppsdelar eller olika företeelser.
BDSM: Dominans och lydnad under olika former, Slav/Ägare etc.
Jag vill helt enkelt bara veta för jag är nyfiken. Vilket är 'värre' av fetisch eller BDSM?
Jag har hört att fetisch ska vara mer som en längre skala där det går från väldigt mjuka, oskyldiga saker där rätt många befinner sig till mer extreme grövre saker. BDSM däremot har jag hört ska vara mer som ett färdigt paket inboxat där allt är vad det är.
Jag har ställt frågan på andra sajter men bara fått svar såsom "BDSM är en fetisch" eller "det finns ingen kink-värld" eller "öh, vad menar du med 'värre' ? Insinuerar du att det är något som är fel med det'?"
Alla dessa är olika typer av härskartekniker som avser att få mig att känna skuld för att ens ha ställt den frågan. Men när jag sen tänkte efter, så undrade jag om det verkligen finns ett mer värdeneutralt sätt att ställa den frågan; vilket det inte finns. Värre: Mer skandalöst, uppseendeväckande, provocerande, suggestivt, obscent. Och det går givetvis inte att people pleasea precis varenda kotte när en definition ska göras. Att sätta sig emot det är att förneka att det ens går att lägga värde i något. Tråden handlar liksom om fetischers 'rykte' för att va lite mer våghalsiga och göra lite värre, sjukare grejer.
Fetisch: Attraktion till objekt, kroppsdelar eller olika företeelser.
BDSM: Dominans och lydnad under olika former, Slav/Ägare etc.
Jag vill helt enkelt bara veta för jag är nyfiken. Vilket är 'värre' av fetisch eller BDSM?
Jag har hört att fetisch ska vara mer som en längre skala där det går från väldigt mjuka, oskyldiga saker där rätt många befinner sig till mer extreme grövre saker. BDSM däremot har jag hört ska vara mer som ett färdigt paket inboxat där allt är vad det är.
"Värre" på vilket sätt?
Värre på att få folk att tänka "oj tänder du på sånt, det verkar ju knäppt"?
Värre på att få folk att tänka "oj tänder du på sånt, du verkar elak"?
Värre på att det är riskabelt och kan skada om det går snett?
Eller sjukt?
Om man ska vara vetenskaplig så är det fel att säga att saker är sjuka bara för att de är udda. Man kan t ex egentligen inte säga "va, gillar du Håkan Hellström, du är ju sjuk". Sjuk är man bara om man själv (eller partnern, eller tredje part) faktiskt lider som följd av läggningen. Ett exempel: att runka i sin mormors trosor ser möjligtvis äckligt ut i utomståendes ögon, MEN det är inget som rent konkret skadar varken dig själv, din mormor eller någon annan.
"Fetisch" är ett ord som inte har någon vetenskaplig definition. Vissa kan därför med fog kalla allting som man tänder på för "fetisch". Till och med heterosexualitet. Om en man tänder på det faktum att din partner är av motsatt kön, ja då är du kvinnofetischist exempelvis. Ovanligt språkbruk såklart men du förstår säkert hur jag menar.
BDSM är ju ett paraplybegrepp som kan syfta på flera olika saker och inte alla som gillar B (bondage) gillar kanske S (sadism) för den sakens skull, exempelvis. Man skulle absolut kunna kalla B, D, S och M för fetischer också, även om det VANLIGASTE bruket av ordet "fetisch" är när man är extremt inriktad på exempelvis höga lackstövlar och vill sitta och slicka på dessa klackar hela dagarna.