Citat:
Ursprungligen postat av
jaimemendoza
Det är tydligt att du inte vet vilken styrka man kan få av sin tro, vilken den än må vara. Tror du inte att man kan bearbeta det genom sin tro? När man exempelvis är deprimerad kan det hjälpa att träna och ta ut sig ordentligt. Det är en form av bearbetning. Man behöver inte alltid gå på kognitiv beteendeterapi. Man behöver definitivt inte gå på medicin. Medicin är en genväg som kan bita en hårt i slutändan.
Du har placerat placerat religion som något negativt i din hjärna vilket jag kan förstå om man inte vet hur mycket positivt den kan göra.
Det finns flera sätt att komma ur dåligt mående, medicin kan vara ett oavsett vad du tror.
Precis som religion kan vara det vilket jag inser.
Även religion kan vara en genväg som kan bita hårt i slutändan, inser du det? Inte för att jag tror att det är just islam eller annan religion som satt griller i huvudet på honom.
När det gäller William så kan det nog handla om både det ena å andra och detsamma gäller när man ser hans videos. Samtidigt som jag förstår hur han tänker blir det rätt magstarkt när han blandar högt och lågt och alltid ska ska ha barnen som medverkande när han pratar om vad ”vi tycker” osv.
Har träffat William många ggr, oftast under storhetstiden som aktiv inom pokern. Kan inte dra mig till minnes att han någonsin betett sig som en tölp mot någon, han har vad jag vet både IQ och EQ långt över det normala.
Kan inte tänka mig att han har något med radikal islamism eller terrorverksamhet att göra.
Jag tycker bara det hela är enormt tragiskt. Han har full rätt att säga vad han tycker och han pratar väldigt mycket om att han inte vill övertyga eller tvinga nån att tro eller hålla med honom.
Här finns ju en stor motsägelse, Williams barn får ju inte riktigt samma möjlighet som han själv fick för att själva få upptäcka världen genom delaktighet i samhället. Tänk om pappa inte har rätt i allt han säger!
Det hela känns bara enormt tragiskt, hoppas verkligen att det hela löser sig och att W kan finna sig en fungerande plats i världen och sluta misstolka vad mänskliga rättigheter mm är.