Citat:
Jag föddes på en (liten) gård, utan boskapshållning men med höns och kaniner, utan det religiösa och "gömma sej för världen". Sprang fritt och inget var farligt. Vi hade egen strand (delad med ca 3-4 andra permanenthushåll) och vattnet, skogen och ängarna tycktes ändlösa. Vi kunde tälta överallt och hade egen eka från tidig ålder.
Ja det var underbart.
Men "kulturkrockar" kom. Kan du gissa hur rädd jag var när lekis/skolan började? Jag var livrädd för andra barn och deras sjuka lekar i flera år. Jag kunde inte säga nej eller försvara mej för det hade jag aldrig behövt göra. Någon gång i mellanstadiet vågade jag slappna av en aning. Men jag förblev väldigt godtrogen och naiv långt upp i åldern och hamnade i trubbel pga det.
Mina syskon klarade övergången ut i stora världen med bravur, så absolut inget fel på uppväxten som sådan.
Kanske vissa barn behöver kanske lära sej att vara i organiserade aktiviteter från tidig ålder? Men det spelar kanske ingen roll, vissa av oss är otrygga vid förändringar trots uppväxt. Kanske hade jag haft betydligt mer problem om jag var uppvuxen i någon stökig miljonprogramförort? Förmodligen. Kan garanterat säga att jag hade haft mer problem om mina föräldrar var som dessa föräldrar och isolerade en samtidigt som de hjärntvättade en med religion.
Det blir inte bra och är inte schysst. Som tonåringar har de flesta av oss ett stort intresse av att utforska världen och det är ändå i samhället man hamnar eftersom man behöver försörja sej. Många som vuxit upp som sektbarn börjar med droger och är väldigt vilsna efter en hel barndom med hjärntvätt. Det krockar så med den fria världen. Sektbarn är inte vana vid att tänka själva, se gråskalor och göra analyser.
Men jag förstår ändå din åsikt till hundra. Kunde jag återvända till där jag växte upp och bedriva näringsverksamhet där så hade jag nog gjort det nu efter många år av att ha upptäckt världen som den är.
Kan bara gissa hur jäkla livrädda dessa barn som nu blivit omhändertagna är. Om de alltid fått höra att "världen utanför är ond och soc är galningar som njuter av att röva bort ungar". Det är inte elakt att uppfostra sina barn på en gård, det är nog bara positivt, men att isolera barnen och tvinga på dem religion är näst intill oförlåtligt och gör inte barnen på något sätt redo för livet som självständiga.
Av dessa 7 barn lär ju minst 5 vilja leva "normala" liv. Det kommer bli en ryslig krock för dem och minst 3-4 kommer att ha fått psykiska problem eller ha börjat med droger pga uppväxten.
Hoppas de har chans att få leva ett bättre liv nu med ett bra familjehems försorg.