• 1
  • 2
2022-05-18, 13:03
Medlem
K-Glitchens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av djvlad
Den tråkiga vetenskapliga förklaringen är att vi har oerhört många drömmar och föraningar som inte stämmer, det skrivs bara när det stämmer
survivor bias
men men... i want to believe

Ja så är det nog.

Jag har också drömt nån gång att ytligt bekanta människor gått bort och känt det starkt. Sen har man mer eller mindre blivit förvånad när man träffat dom och dom lever och mår bra.

Var inte han/hon död?

Däremot hade jag en i familjen som gick bort för många år sedan. Vi hade inte haft kontakt på flera år eftersom vi blev lite osams och vi båda väntade väl på att den andra skulle ta kontakt så vi kunde reda ut det. Sedan gick åren..

Det var hårt när han gick bort och jag har ångrar mig väldigt mycket att jag inte svalde stoltheten och pratade medans det ännu fanns tid. Det finns så mycket jag skulle vilja veta och höra som jag nu aldrig kommer få veta.
Citera
2022-05-18, 16:45
Medlem
Det kallas coherence in consciousness..

101, vi är alla sammankopplade undermedvetet på nått konstigt telepatiskt sätt. Det är även det här som är "the spirit" Jesus snacka om.

Men vissa människor bygger man upp starkare band med och det va de du kände av.

Du vet uttrycket att ens riktiga vänner finns för en när man behöver dem?

Har du någonsin gått på stan och haft en känsla av att någon kollar på dig och du vänder dig om och era blickar möts??

läs "The Origin of Consciousness in the Breakdown of the Bicameral Mind" för mer info.
https://en.wikipedia.org/wiki/The_Or...Bicameral_Mind
Senast redigerad av salle3000 2022-05-18 kl. 16:47.
Citera
2022-05-18, 16:54
Medlem
Det var en slump. Det är ett vetenskapligt faktum att vi endast utgörs av våra fysiska kroppar och blir totalt medvetslösa för evigt efter döden.

Jag gissar att du kontaktade din väns bror flera gånger för att höra om din väns hälsa, och när det till slut sammanföll med hans död så drog du de slutsatser du ville dra.
Citera
2022-05-18, 18:52
Medlem
GilGrissom82s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av absinten
Det var en slump. Det är ett vetenskapligt faktum att vi endast utgörs av våra fysiska kroppar och blir totalt medvetslösa för evigt efter döden.

Jag gissar att du kontaktade din väns bror flera gånger för att höra om din väns hälsa, och när det till slut sammanföll med hans död så drog du de slutsatser du ville dra.

TS skrev dock "låt mig påpeka att detta är min bäste väns bror, en som jag aldrig förut har pratat med innan".
Citera
2022-05-18, 18:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av djvlad
Den tråkiga vetenskapliga förklaringen är att vi har oerhört många drömmar och föraningar som inte stämmer, det skrivs bara när det stämmer
survivor bias
men men... i want to believe
Det är fel.

Tro mig, jag är bäst på att dra ihop och vet att det är lätt att efterhandskonstruera och att majoriteten av dödsfall, viktiga saker osv inte kommer med något alls, men det stämmer direkt att människor någon gång eller ett par gånger bara vet någonting såsom att någon är död eller i fara.

Jag tror dock att det är väldigt ovanligt och långt otydligare än vad folk påstår.

Jag vet inte varför. Det behöver inte ens vara kopplat till den som plötsligt vet. Ser det ungefär som om du föreställer dig trafikerade gator. En krasch som inte ska ske, sker ändå. Ungefär som energier som smällt samman.

Med det, nej TS jag tror inte att din vän sa adjö. Du krockade kanske med energier mellan bröderna. Jag vet inte. Se det som en olycka.
Senast redigerad av Fibonaccy 2022-05-18 kl. 19:00.
Citera
2022-05-18, 19:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av absinten

Du snackar mycket skit.
Citera
2022-05-18, 19:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GilGrissom82
TS skrev dock "låt mig påpeka att detta är min bäste väns bror, en som jag aldrig förut har pratat med innan".
Okej, en mer osannolik slump då, men utan minsta tvekan fortfarande en slump. Döda människor kontaktar ingen.
Citera
2022-05-19, 00:16
Medlem
För 30 år sedan dog min farmor, hon var sjuk och var inlagd på sjukhuset.
Jag tyckte som tonåring att det var jobbigt att att gå fram och ge henne en kram, säga hej då så lämnade bara rummet (ångrar det såklart idag och då) efter ett besök hos henne.
Några dagar senare på biologilektionen så ”hörde” jag henne eller dylikt säga hejdå till mig. Jag sa till min kamrat bredvid att nu dog min farmor. När jag kom hem väntade mamma i dörren och sa att farmor gått bort. Jag svarade ”jag vet”.
Vi vet inte allt, det är ju självklart.
Citera
2022-05-19, 02:42
Medlem
zobras avatar
Det är nog mer din egna intuition. Vi människor känner av bortfall.
Inget specifikt. Men känslan är där. Allt ifrån att veta vad ett samtal handlar om till vetskapen att det kommer hända.
Vissa personer är mer känsliga för förändringar bara.
Citera
2022-08-24, 08:22
Medlem
Tack för alla svar!

Som sagt innan pratade jag aldrig med hans bror innan han gick bort.

Svårt att veta vad som "hände", kanske bara vill få de till att han sa adjö till mig.

Tack för era egna historier och förklaringar, kanske finns det något där vi inte ser.

Vet inte vad jag ska tro.
Citera
2022-08-25, 20:05
Medlem
Upplevde något liknande när min morfar dog. Dagen innan sa jag att nu kommer morfar dö. Han dog samma kväll. Han var rätt sjuk iofs men var ändå lite profetiskt. När min mormor dog sa jag att hon skulle komma till himmelen som vårt sista samtal. Visste att hon var sjuk då men inte att hon skulle dö. Hade varit svag i några månader.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in